آغاز واکسیناسیون دام‌های سبک فهرج علیه بیماری تب برفکی

رئیس اداره دامپزشکی فهرج گفت: واکسیناسیون دام‌های سبک با هدف پیشگیری و مبارزه با بیماری تب برفکی در شهرستان فهرج آغاز شد.

آغاز واکسیناسیون دام‌های سبک فهرج علیه بیماری تب برفکیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ مهدی بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بیماری تب برفکی یکی از شایع‌ترین وخطرناک‌ترین بیماری‌های دامی است. این بیماری ویروسی به سرعت در میان دام‌ها سرایت کرده و ضرر‌های اقتصادی جبران ناپذیری برای دامداری‌ها ایجاد می‌کند.

او افزود: این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و در تجارت دام و فرآورده‌های خام دامی تاثیرگذار است و تقریبا تمامی دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار دارند.

بماندشتی گفت: ایجاد زخم در زبان، لثه ها، نوک پستان و بین دو سم، لنگش، آب ریزش بسیار شدید از دهان از جمله علائم این بیماری است.

او افزود: اگرچه واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد، اما باید توجه داشت که صرفا نمی‌توان به صورت صد در صد متکی به آن بود و رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و کنترل تردد دام توسط دامداران در کنار امر واکسیناسیون در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری بسیار موثر است.

بماندشتی گفت: دامداران برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها، باید همکاری و تعامل لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی جهت انجام عملیات مایه کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشند.

انتهای پیام/س

مبارزه با بیماری تب برفکی در شهرستان فهرج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.