هم زیارت، هم سیاحت ۱۹:

موزه‌های مشهد را بشناسید

فرهنگ و تاریخ هر دیاری را می توان در موزه ها دید اگر در سفر به مشهد فرصت بیشتری دارید به دیدن موزه های این شهر بروید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معمولا زائران مشهد بیشتر وقت خود را به زیارت حرم رضوی اختصاص می‌دهند و اگر هم قصد دیدن موزه‌ها را داشته باشند، معمولا به موزه‌های آستان قدس رضوی در حرم مطهر می‌روند. اگرچه که این موزه‌ها بسیار غنی است، اما موزه‌های دیگری نیز در مشهد وجود دارد که با بازدید از آن می‌توانید با جنبه‌های دیگر از فرهنگ و تاریخ این دیار آشنا شوید.


موزه حمام مهدی قلی بیگ

مجموعه حمام مهدی قلی بیگ بنایی متعلق به دوره صفویه است که در شهر مقدس مشهد در انتهای بازار فرش واقع است و در میان مردم مشهد این حمام به حمام شاه نیز معروف است، زیرا در مجاورت مسجد شاه قرار دارد. بانی این اثر مهدی قلی بیگ یکی از فرمانروایان تیموری بوده و از ویژگی‌های این بنا می‌توان به لایه‌های متعدد نقاشی‌های دیواری بر سقف و دیوار‌های آن اشاره کرد.
در سال ۱۳۸۵ از طرف آستان قدس رضوی، این مجموعه قدیمی به عنوان موزه مردم شناسی مشهد با نمایش آثار و وسایل قدیمی مشهد استفاده شده است.
 
موزه‌های مشهد را بشناسید
 

موزه مردم شناسی رباط ویرانی شاندیز

این موزه دررباط ویرانی بین مشهد و شاندیز در روستای ویرانی ساخته شده است. در این موزه با برخی از مشاغل سنتی مشهد از جمله قالیبافی، آهنگری، هرکاره تراشی، دباغی و عطاری آشنا می‌شوید.
 
موزه‌های مشهد را بشناسید


موزه آب مشهد


یکی از بنا‌های تاریخی قدیمی مشهد مقدس آب انبار چهل پایه است و بنا بر کتیبه‌ی سر در آن، حداقل قدمت بنا به دوران صفوی برمی گردد. این آب انبار به خاطر داشتن چهل پله به آب انبار چهل پله یا چهل پایه نامیده شده است.
این بنا در سال‌های اخیر، پس از مرمت و بازسازی به موزه آب تبدیل شده است برای بازدید از این بنا باید به بازار فرش در نزدیکی حرم مطهر رضوی بروید.
 
موزه‌های مشهد را بشناسید


موزه بزرگ خراسان

طرح کلی بنای موزه از عمارت خورشید در کلات نادری الهام گرفته شده و این طرح یکی از بزرگترین موزه‌های خاورمیانه محسوب می‌شود.

ساختمان این موزه در ۱۲طبقه ساخته شده است و دارای گنجینه یا مخزن اشیاء، تالار‌های تخصصی اشیاء تاریخی و مردم شناسی، بخش امور اداری، قسمت ویژه علم کیهان شناسی، کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه‌های مرمت اشیاء تاریخی است.
ابزار سنگی، اشیاء سفالی، شیشـه ای، فلزی، قطعات گچبری، نسخ خطی و چرم مربوط به دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی است و قدیمی‌ترین آن‌ها به دست افزار‌های عصر پارینه سنگی (حدود هشتصد هزارسال قبل) مربوط می‌شود.این موزه در بوستان کوهسنگی قرار دارد.
 
موزه‌های مشهد را بشناسید
 


موزه و آرامگاه نادر شاه افشار


از آنجایی که نادرشاه در چادر عشایری بدنیا آمد در چادر زندگی کرد و در چادر نیز کشته شد آرامگاه او، با الگوی چادر عشایری به ابتکار هوشنگ سیحون از معماران برجسته ایرانی در سال ۱۳۴۰ طراحی و ساخته شد و مجسمه برنزی او نیز به همت یک هنرمند ایرانی در ایتالیا ساخته و قالب ریزی و در محل آرامگاه نصب شد این مجسمه ۱۵ تن وزن دارد.
در آرامگاه نادری موزه‌ای از ابزار و ادوات جنگی مرسوم در زمان افشاریه وجود دارد. یکی از ۵۰ توپی که شاه عباس در جریان باز پس گیری جزیره هرمز به کار گرفت، در این موزه به نمایش درآمده است.
 
موزه‌های مشهد را بشناسید


موزه خصوصی آیین پهلوانی و فتوت


این مجموعه فرهنگی ارزشمند با پیگیری پهلوان رستم قاسمی ساخته شد.این موزه دارای چند قسمت زور خانه، خلوتگاه و خانه پدربزرگ است و اشیایی ارزشمند از تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم به نمایش درآمده است. دیوار‌های بخش زورخانه مزین به تصاویر پهلوانان و جوانمردان مشهد است و ابزار‌های قدیمی و مشاغل سنتی این پهلوانان نیز به نمایش در آمده است.
این موزه در جاده آرامگاه فردوسی در روستای چهار برج قرار دارد.
 
موزه‌های مشهد را بشناسید


موزه‌ی تخصصی فردوسی شناسی، شاهنامه شناسی و تاریخ شهر توس

این موزه از زمره‌ی نخستین موزه‌های شهر مقدس مشهد به حساب می‌آید. امروزه در این موزه می‌توان نمونه‌های نفیسی از شاهنامه، تصاویری از نقاشی‌های داستان‌های شاهنامه، آثاری از نمونه‌های یافت شده از چندین فصل کاوش‌های باستان شناسی در شهر تاریخی توس است.
در این موزه، برخی از اشیاء رسمی قدیمی از جمله کلاه خود، سپر، کمان، زره، انواع سر نیزه، پیکان و نمونه‌ای مختلفی شمشیر‌های دوره‌های تاریخی ایران به نمایش در آمده است.
موزه‌های مشهد را بشناسید

به دلیل گستردگی مجموعه‌های موزه آستان قدس رضوی در مطلبی جداگانه به این موزه ها، پرداخته خواهد شد.
 
انتهای پیام//م. م
 

هفت موزه معروف مشهد 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۵:۳۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
موقعیت مکانی را روی نقشه مشخص میکردید