اردوغان: لازم باشد مقابل قدرتهای بزرگ می‌ایستیم

رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به انتقادات از حمله اخیر آنکارا به شمال شرق سوریه، اعلام کرد اگر لازم باشد کشورش مقابل هفت قدرت بزرگ می‌ایستد.

اردوغان: لازم باشد مقابل قدرتهای بزرگ می‌ایستیمبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به انتقادات از حمله اخیر آنکارا به شمال شرق سوریه، اعلام کرد اگر لازم باشد کشورش مقابل هفت قدرت بزرگ می‌ایستد.

رجب طیب اردوغان که در نشست پارلمانی حزب عدالت و توسعه سخن می‌گفت، افزود: عملیاتمان در سوریه تا تشکیل کامل منطقه امن ادامه خواهد داشت، با تروریست‌ها وارد مذاکره نمی‌شویم و از کسی نمی‌خواهیم میانجیگری کند. ترکیه تجربه کافی دارد و می‌داند مذاکره با تروریست‌ها بی نتیجه است.

اردوغان تاکید کرد: کسانیکه ما را به هدف گرفتن غیرنظامیان در سوریه متهم می‌کنند به کارنامه خود در عراق و افغانستان و دیگر نقاط دنیا بنگرند. از کشور‌های ائتلافی (ائتلاف آمریکا) که در سوریه حضور نظامی دارند می‌پرسم شما با چه مجوزی در آنجا هستید.

او در انتقاد از دوروئی برخی کشور‌ها و استفاده ابزاری از گروه تروریستی داعش افزود: کسانیکه داعش را ایجاد، مسلح و حمایت کردند الان در کسوت مقابله با آن ظاهر شده اند. کاملآ شفاف است که موضوع داعش و یا پ ک ک نیست، بلکه موضوع نقشه‌ای برای تحقق طرح جدید در منطقه است.

اردوغان همچنین خطاب به اتحادیه عرب اعلام کرد: شما چه تعداد سوری را پذیرفتید، شما سوریه را از اتحادیه عرب خارج کردید و اکنون تلاش می‌کنید برای توهین به ترکیه، طرحی را با هدف بازگشت سوریه به این اتحادیه اجرا کنید.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه با تاکید بر تداوم عملیات گفت: در عملیات چشمه صلح تاکنون ۱۲۲۰ کیلومتر مربع را پاکسازی کرده ایم و این عملیات تا عمق ۳۰-۳۵ کیلومتری ادامه می‌یابد. عناصر پ ک ک تهدیدی برای یک میلیون نفر در منطقه محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: ناتو نباید علیه ترکیه موضعگیری کند و دستکم باید از هرگونه دخالت بپرهیزد. آمریکا بیش از ۳۰ کامیون حامل سلاح برای کرد‌ها ارسال کرده است. آلمان و فرانسه هم از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

ترکیه روز چهارشنبه هفته گذشته، عملیات موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه با هدف آنچه «ایمن کردن مرز‌های کشور بوسیله پاکسازی عناصر تروریستی، تضمین بازگشت امن پناهجویان و حفظ تمامیت ارضی سوریه» می‌خواند، آغاز کرد.

این عملیات یک روز پس از آن آغاز شد که رئیس‌جمهور آمریکا طی یک تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود از تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از شمال سوریه خبر داد. اقدامی که چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای آغاز این عملیات بود. شبه‌نظامیان کُرد که جزء ائتلاف تحت هدایت آمریکا بودند، چنین اقدامی را «خنجر از پشت» توصیف و همکاری نظامی خود با آمریکا را متوقف کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار