واکسن آنفولانزا برای همه توصیه نمی شود

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اغلب متقاضيان اصلا نيازي به استفاده از واکسن آنفولانزا ندارند.

واکسن آنفولانزا برای همه توصیه نمی شودمحمد جعفر صادقی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  گفت: آنفولانزا بيماری ویروسی است بیشترین زمان احتمال ابتلا به آنفولانزا ماه های مهر تا اسفند است اگرچه برخی علائم بیماری سرماخوردگي و آنفولانزا مشابه هم است ولي اين واکسن در مقابل سرماخوردگي از ما محافظت نمي کند.
 
او افزود: توصیه می شود تزریق واکسن آنفولانزا ابتدا برای  بیماران دياليزي و پيوند کليه، بيماران تالاسمي ماژور، بيماران کبدي شامل سيروز و پيوند کبد، بيماران سرطاني که تحت شيمي درماني يا راديوتراپي قرار دارند و در آخر پرسنل بهداشتي درماني،فرودگاه، نیروی انتظامی و دامپزشکان از این واکسن استفاده کنند.
 
صادقی ادامه داد: افرادی که بیماري‎هايي نظير پرفشاري خون، ديابت، مشکلات ريوي و كبدي، نارسايي كليوي و كم‎خوني دارند و همه‌ي كساني كه به نوعي با داروهاي تضعيف كننده سيستم ايمني سروكار دارند بهتر است اين واكسن را تزريق كنند.
 
او در خصوص نحوه تاثیر بخشی این واکسن تصریح کرد: تا ۶۰ درصد باعث ایمنی در برابر این بیماری می شود.
 
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: بسیاری از افراد جامعه نیازی به مصرف واکسن آنفلوآنزا ندارند مصرف این واکسن در اطفال و افرادی است که نقص ايمني داشته و يا افراد مسني که بيماري‌هاي زمينه‌اي مانند آسم دارند همچنين بيماران سرطاني نيز مي‌توانند جهت افزايش ايمني بدن در برابر سرماخوردگي از اين واکسن استفاده کنند.
 
او ادامه داد: واکسن تزریقی آنفلوآنزا حاوی ویروس کشته ‌شده است-تقریبا دو هفته پس از زدن واکسن، بدن شما پادتن‌ هایی تولید می‌ کند که برای محافظت در برابر آن گونه‌ي خاص ويروس آنفلوآنزا مورد نياز هستند.
 
صادقی بیان کرد: شما با زدن واکسن تزریقی آنفلوآنزا، آنفلوآنزا نمی ‌گیرید، اما عوارضی جزئي مانند تورم، تب خفيف و درد بدن ممکن است رخ دهد.
 
او افزود: بر پایه تحقیقات انجام شده این واکسن از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری می‌ کند، اما تاثير چنداني بر مرگ و مير ناشي از اين بيماري ندارد اين در حالي است که در گذشته تصور مي ‌شد واکسن سرماخوردگي تا ۵۰ درصد مرگ ناشي از بيماري آنفلوانزا را کاهش مي ‌دهد.
 
 
انتهای پیام//ف.غ
 

همه نیازی به تزریق واکسن آنفولانزا ندارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.