گاردین: خطا‌های ترامپ بدتر از نیکسون است

گاردین در گزارشی ترامپ را با نیکسون در سوءاستفاده از قدرت برای برنده شدن مجدد در انتخابات ریاست جمهوری مقایسه کرده است.

گاردین: خطا‌های ترامپ بدتر از نیکسون استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان گاردین در گزارشی نوشت: فرق میان ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی این کشور، تنها این نیست که نیکسون با سوءاستفاده از قدرت تلاش کرد در انتخابات ۱۹۷۲ بر رقبای خود پیروز شود و سپس خواست روی آن سرپوش بگذارد، حال آنکه ترامپ تلاش کرده است به وسیله رئیس‌جمهور اوکراین بر رقیب انتخاباتی خود پیروز شود و بخواهد آن را لاپوشانی کند. به عبارت دیگر فرق نیکسون با ترامپ تنها در آن نیست که اولی خواسته باشد با سرقتی خرابکارانه در واترگیت در انتخابات پیروز شود، اما دومی با کمک یک کشور خارجی چنین قصدی در سر پرورانده باشد.

تفاوت در آن است که سوءاستفاده نیکسون پس از دور دوم انتخابات و پیروزی مجدد او فاش شد. در آن زمان او هنوز یک کلاهبردار خطرناک بود، اما دیگر دلیلی برای آسیب زدن بیشتر به دموکراسی آمریکا نداشت. این درحالی است که سوءاستفاده ترامپ ۱۴ ماه پیش از انتخابات ۲۰۲۰ فاش شده است، یعنی زمانی که او هنوز انگیزه‌ برای انجام هر کاری به منظور پیروزی دارد. 

این گزارش می‌افزاید: اگر رابرت مولر، بازرس ویژه آمریکا، شواهد مستدلی پیدا می‌کرد مبنی بر اینکه ترامپ از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواسته است هیلاری کلینتون را از دور انتخابات در ۲۰۱۶ خارج کند، تیر خلاص به ریاست‌جمهوری ترامپ زده می‌شد. اما حالا که فاش شده است ترامپ از ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، خواسته است در انتخابات ۲۰۲۰ جو بایدن را از میدان به در کند، چه کسی می‌تواند بگوید که این بار از پوتین درخواست کمک نخواهد کرد؟

نویسنده سپس به گزارش «واشنگتن پست» اشاره می‌کند که نوشته است ترامپ به دو مقام روسیه که در دفتر بیضی کاخ سفید با آن‌ها دیدار کرده بود گفت از دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نگران نیست، چون واشنگتن نیز چنین کاری را در کشور‌های دیگر انجام می‌دهد. به دنبال این گزارش، مقامات کاخ سفید دسترسی به اظهارات ترامپ را محدود کردند.

درحال حاضر، ترامپ در مقایسه با ۲۰۱۶ موقعیت بهتری برای انجام چنین معامله‌هایی دارد، چون در مقام رئیس‌جمهور کمک‌های نظامی آمریکا و وام‌های بین‌المللی بسیاری در اختیار دارد که می‌تواند زندگی هر حاکم کشور خارجی را لذت‌بخش و یا بسیار دشوار سازد. همانطور که ثابت شده است ترامپ از هر وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف شخصی استفاده می‌کند و آن را هنر معامله می‌داند.

در ادامه گزارش آمده است: به این ترتیب، در انتخابات ۲۰۲۰ روی چه کسی می‌توان حساب کرد؟ در پاسخ به این سوال، نویسنده تاکید می‌کند: مطمئنا آن شخص ویلیام بار، دادستان کل آمریکا نیست. در متن مکالمه تلفنی ترامپ با زلنسکی دیده می‌شود که او از رئیس‌جمهور اوکراین می‌خواهد با دادستان کل در تحقیقات در خصوص بایدن همکاری کند. حتی این را نیز گفت که ویلیام بار خودش برای پیگیری تماس می‌گیرد.

نویسنده در ادامه می‌افزاید: همچنین می‌دانیم که دادگستری تحت مدیریت بار تشخیص داد که ترامپ غیرقانونی عمل نکرده است و به مدیر اجرایی سازمان اطلاعات ملی آمریکا دستور داد نگذارد شکایت‌نامه افشاگر تماس ترامپ با زلنسکی به دست کنگره برسد. این همان دادستان کل است. بار برای آمریکا کار نمی‌کند، برای ترامپ کار می‌کند، دقیقا مانند رودی جولیانی و سایر دست‌آموزان، چاپلوسان و تملق گویان رئیس‌جمهور. اما خوشبختانه هنوز برخی از کارمندان دولت به مسئولیت خود عمل می‌کنند و ما به افسر اطلاعاتی ناشناسی که تماس ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین را افشا کرد مدیون هستیم.

در پایان این مطلب نیز آمده است: ترامپ گمان می‌کند شکست‌ناپذیر است. ارزش واقعی استیضاح رسمی که اکنون در دست اجراست به او گوشزد می‌کند که نمی‌تواند از عواقب سوءاستفاده از قدرت ریاست‌جمهوری برای انتخاب مجدد بگریزد. او همچنان تلاش خواهد کرد، اما حداقل از یک خط قرمز رد شده است و حالا همه در حال تماشا هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار