با فناوری‌های باورنکردنی پیشرفته‌ترین تلسکوپ شکارچی سیاره‌های فراخورشیدی آشنا شوید

برای حذف نور پرقدرت ستاره ها، دانشمندان نوعی ابزار هوشمند در پیشرفته‌ترین تلسکوپ فضایی درحال ساخت نصب کرده اند که به آن اجازه می‌دهد سرانجام راز حیات درسیاره‌های فرازمینی را کشف کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان اعلام کرده اند فناوری‌های فوق پیشرفته‌ای که درتلسکوپ شکارچی WFIRST مورد استفاده قرار خواهد گرفت سبب می‌شود این تلسکوپ با سایر تلسکوپ‌های فضایی ساخته شده تا کنون تفاوت‌های بسیار زیادی پیدا کند.

یکی از اجزای منحصربه فرد و ارزشمندی که اکنون دربدنه تلسکوپ فضایی WFIRST در حال نصب است corongment نام دارد که نوعی آینه ستاره ای برای بازتابش و منحرف کردن نور ستاره هاست.

این وسیله نوعی سپر بازتابشی و مسدود کننده نورتابش شده از ستاره‌های سیاره‌های فرا خورشیدی است.

یکی از مشکل‌های دانشمندان برای رصد سیاره‌های فراخورشیدی، نور شدید منتشر شده از ستاره‌های مادر این سیاره هاست که سبب می‌شود توانایی رصد و شناسایی سیاره‌ها دچار مشکل شود و اکنون بسیاری از سیاره‌های فرا خورشیدی به این دلیل کشف نشده اند.

امروزه برای شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی دانشمندان از اثر سایه ایجاد شده از آنها بر روی خورشیدشان استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: قمر‌های مرموز سیاره مریخ میزبان انسان می‌شوند

یکی دیگر از راه‌های شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی، استفاده از نوعی دستگاه مسدود کننده نور ستاره‌های مادر است که اولین باربه وسیله اخترشناس فرانسوی برنارد لیوت Bernard Lyot در سال ۱۹۳۱ معرفی شده است و راهی برای بررسی جو بیرونی خورشید یا تاج در آن زمان بوده است.

با استفاده از این روش تاج خورشید قابل شناسایی بوده است، به این ترتیب با کاهش نور ستاره، سیاره فراخورشیدی قابل شناسایی و تشخیص خواهد بود. این امر به دانشمندان اجازه می‌دهد تا تصویر و طیف نگاری مستقیم از سیاره را به دست آورند.

از جمله هدف‌های دانشمندان از ساخت این تلسکوپ فوق پیشرفته شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی به ویژه آن دسته از سیاره هاست که پوسته‌ای صخره‌ای دارند و احتمال یافت آنها درکمربند حیات ستاره وجود دارد. به این ترتیب دانشمندان امیدوار هستند سیاره‌های فراخورشیدی بیابند که برسطح آن‌ها احتمال یافت حیات فرازمینی وجود داشته باشد.

تلسکوپ‌های فضایی پیشین ازجمله تلسکوپ فضایی هابل به دلیل ارسال درسال‌های پیش دارای فناوری‌های ابتدایی هستند، همچنین تلسکوپ فضایی جیمز وب در آخرین مراحل ساخت و آزمایش قرار دارد و امکان افزودن فناوری جدید به ساختار آن نیست به همین دلیل دانشمندان امیدوار هستند با استفاده از تلسکوپ فضایی WFIRST بتوانند به اطلاعات منحصربه فردی درباره حیات فرا زمینی در سیاره‌های فراخورشیدی دست یابند.

شیوه مسدود کردن نور ستاره‌های سیاره‌های فراخورشیدی در تلسکوپ فضایی WFIRST با استفاده از نصب دو آینه و تجهیزات جانبی پیچیده و پیشرفته آن انجام می‌شود.

این آینه‌ها می‌توانند به مسدود کردن نور دریافتی از ستاره بپردازند و مسیر حرکتی نور ستاره به سوی عدسی تلسکوپ را منحرف کنند. به این ترتیب میزان نور ورودی به تلسکوپ کاهش می‌یابد و سیاره‌های فرا خورشیدی نمایان می‌شوند.

افزون بر رصد تعداد بیشتر سیاره‌های فراخورشیدی، با استفاده از این تلسکوپ می‌توان تصاویری با وضوح بسیار بالا از آنها به دست آورد. شیوه کاهش نور دریافتی تلسکوپ سبب افزایش توان آن در رصد اجرام آسمانی به میزان ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر تلسکوپ‌های پیشین می‌شود.

با استفاده از این فناوری سیاره‌ها به خوبی درمدار اطراف ستاره‌های مادرشان شناسایی می‌شوند. ساخت این تلسکوپ فوق پیشرفته به وسیله دانشمندان درآزمایشگاه JPL ناسا درکالیفرنیا در دست اجراست.

دانشمندان امیدوارهستند با استفاده از فناوری‌های به کار رفته بتوانند تصاویر در ابعاد پیکسل از سیاره‌های فراخورشیدی به دست آورند که وضوح فراوان دارد و با استفاده از آنها می‌توان به بررسی و مطالعه دقیق اجزای سیاره‌های فرا خورشیدی پرداخت.

افزون بر سطح سیاره، با استفاده از تلسکوپ می‌توان به بررسی گاز‌های موجود در اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی پرداخت و گازهایی، چون اکسیژن، متان و دی اکسید کربن را شناسایی کرد که از جمله عنصر‌های ضروری برای تشکیل حیات است.

تلسکوپ فضایی WFIRST اکنون پس از نصب و راه اندازی بخش آینه‌ها در وضعیت دریافت سایر تجهیزات سخت افزاری قرار دارد و به گفته دانشمندان این تلسکوپ قدرتمند اواسط دهه ۲۰۲۰ به فضا پرتاب خواهد شد.

منبع: newatlas