باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

اشک‌های سید ساجدین (ع) احیاگر نهضت عاشورا/ پیشوایی که از «دعا» سلاح و از «اشک» شمشیر ساخت

بی شک یکی از تاثیرگذارترین افراد در حفظ وقایع قیام عاشورا و انتقال آن به نسل‌های بعد، امام سجاد (ع) است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حضرت علی بن الحسین (ع) معروف به حضرت زین‌العابدین (ع) در پنجم شعبان سال ۳۸ هجری قمری از دامن مادری ایرانی در شهر مدینه چشم به جهان گشودند.
 
آن بزرگوار پس از ۳۵ سال امامت و ترویج معارف اهل بیت (ع) با همراهی مختار ثقفی علیه دشمنان پدر بزرگوارشان قیام کردند و انتقام خون شهدای کربلا را از آل امیه گرفتند و توانستند بعد از جنایات متعدد آل امیه و زبیریان علیه شیعیان، نسل علوی به ویژه شیعه را بار دیگر تربیت کنند و پیام عاشورا را به جهانیان منتقل نمایند.

بی شک یکی از تاثیرگذارترین افراد در حفظ وقایع قیام عاشورا و انتقال آن به نسل‌های بعد، امام سجاد (ع) است. ظمت حادثه کربلا و قیام جاودانه عاشورا به قدری دلخراش بود که شاهدان آن مصیبت عظیم تا زنده بودند آن را فراموش نکردند و این واقعه زخمی عمیق بر دل آن امام بزرگوار نهاد.
 
اشک‌های سید ساجدین (ع) احیاگر نهضت عاشورا/ پیشوایی که از «دعا» سلاح و از «اشک» شمشیر ساخت
در واقعه کربلا بنا به مقدرات الهی، بیماری سراسر وجود مبارکشان را فراگرفت و نتوانستند در جهاد، پدر بزرگوارشان را همراهی کنند، اما تنها مردی بود که بین اسرا ، بسیاری از بار‌ها را به دوش می‌کشیدند و مراقبت از زنان و کودکان شهدا را بر عهده داشتند.

پس از آن واقعه ایشان، در بدترین دوران امت اسلامی سکان هدایت جامعه‌ای را به دست گرفت که در بحران اجتماعی و سیاسی غرق شده بود و همین امر سبب شد سال‌ها به صورت مخفیانه به تبلیغ دین پرداخته و با گریه بر شهیدان نینوا و زنده نگهداشتن یاد و خاطره جانبازی آنان اهداف شهیدان کربلا را بازگو و شیعیان را گردهم آوردند.


گسترش معارف اهل بیت (ع) در قالب دعا


حجت الاسلام سید رضا سجادی امام جمعه بخش رضویه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  با اشاره به اینکه یکی از عملکرد‌های علمی و فرهنگی امام زین العابدین (ع)، گسترش معارف اهل بیت (ع) در قالب دعا بود، می‌گوید: امام سجاد (ع) بسیاری از معارف دینی را در دعا‌های خود بیان می‌کند، موضوعاتی مثل خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و مباحث عالم غیب، فرشتگان، رسالت انبیاء، جایگاه پیامبر و اهل‌بیت علی‌ها سلام، امامت، فضایل و رذایل اخلاقی، گرامیداشت اعیاد، مسائل اجتماعی و اقتصادی، اشارات تاریخی، نعمت‌های مختلف خداوند، آداب دعا، تلاوت، ذکر، نماز و عبادت از مسائلی است که امام چهارم شیعیان، برای هدایت مسلمانان در کتاب صحیفه سجادیه به آن پرداخته است.
 
اشک‌های سید ساجدین (ع) احیاگر نهضت عاشورا/ پیشوایی که از «دعا» سلاح و از «اشک» شمشیر ساخت

او تصریح می‌کند: در صحیفه سجادیه و ادعیه‌ای که از امام زین العابدین (ع) نقل شده است به وضوح روشن است که این ها، تنها یک دعا نیست بلکه یک دستور عمل کامل اعتقادی، سیاسی و احکام است چراکه در آن زمان، معارف ائمه باید در قالبی مطرح می‌شد که حساسیتی علیه آن ایجاد نشود و بهترین روش به مقتضای شرایط آن دوره، همین روش "دعا" بود.

امام جمعه بخش رضویه می‌گوید: در زمان امامت امام زین‌العابدین (ع)، مردم برای رفع و حل تمامی مشکلات علمی و دینی خود به ایشان رجوع می‌کردند؛ همین شهرت علمی و دینی امام سجاد (ع) پس از مدتی شخصیت این بزرگوار را زیر ذره‌بین دشمن قرار داد، زیرا که موقعیت امام زین العابدین (ع) در میان مردم، برای دشمنان و مخالفان قابل تحمل نبود و یکی از علت‌های مهم شهادت این امام بزرگوار، همین امر بوده است.

حجت الاسلام سجادی با بیان اینکه یکی از مهمترین اتفاقات برای زنده نگه داشتن یاد کربلا، اشک ریختن‌های زین العابدین (ع) بود، می‌افزاید: ایشان با اشک ریختن برای مصیبت سید الشهدا (ع) تاثیر فراوانی روی اطرافیان خود می‌گذاشتند. وقتی از ایشان می‌پرسیدند، چرا انقدر گریه می‌کنید، ایشان می‌فرمودند «چگونه گریه نکنم وقتی پدرم را تشنه کشتند. این درحالی بود که آب در کربلا موجود بود».
 
اشک‌های سید ساجدین (ع) احیاگر نهضت عاشورا/ پیشوایی که از «دعا» سلاح و از «اشک» شمشیر ساخت


سلام خاص به امام سجاد (ع) در زیارت عاشورا

این کارشناس مذهبی می‌گوید: عبارت «السلام عَلَی علی بن الحسین» در زیارت عاشورا اختصاص به امام سجاد (ع) دارد و دیگر فرزندان امام حسین (ع) همچون حضرت علی اکبر (ع) در عبارت «السلام علی اولاد الحسین» در زیارت عاشورا مورد سلام خاص قرار می‌گیرند.

او با اشاره به اینکه امام سجاد (ع) بستر گسترش و ترویج معارف اهل بیت (ع) را برای امامان پس از خود ایجاد کرد، تصریح می‌کند: عملکرد و فعالیت علمی ـ فرهنگی امام زین العابدین (ع) زمینه ساز تحول عظیم علمی در دوران امام محمد باقر (ع) و سپس امام جعفر صادق (ع) شد، چنانکه معارف ائمه آن قدر گسترش یافت که در زمان امام صادق (ع)، مذهب شیعه به نام مذهب جعفری مشهور شد.
 
گزارشگر: زهرامعتمدی راد
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار