در نشست خبری مطرح شد؛

روی کارآمدن ترامپ چهره قلدرمآبانه و واقعی آمریکا را نمایان کرد/ کاریکاتوریست‌ها؛ پیشگام بیان مسائل اجتماعی

رئیس دومین دوره مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم، نفع روی کار آمدن ترامپ را نمایان شدن چهره واقعی‌ آمریکا دانست.


ترامپیسمبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر جعفری رئیس دومین دوره مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم، در نشست خبری این مسابقه گفت: دوره نخست این مسابقه در سال ۹۶ با حضور ۱۶۱۴ اثر از ۵۵۰ هنرمند دنیا برگزار شد که حضوری بی سابقه بود.

وی افزود: روی کار آمدن شخصی مانند ترامپ در رأس قدرت نظام سلطه، پیامد‌هایی به همراه داشته که رفتار‌های نژادپرستانه، ضد بشری و قلدرمآبانه بخشی از آن است؛ البته فرصت کار هنری را هم برای هنرمندان به وجود آورد.

رئیس جشنواره ترامپیسم اظهار کرد: امروز با گذشت سه سال از حضور ترامپ، با جهانی مواجه هستیم که در آن نسل‌کشی، جنگ‌ و فروش سلاح افزایش پیدا کرده است. روحیه برده‌داری کشور‌های جنگ‌زده و اسلام‌ستیزی هم تقویت شده است. البته روی کار آمدن ترامپ منفعت‌هایی هم داشته که مهمترین آن نمایان شدن چهره واقعی‌ آمریکاست. شاید آمریکا قبلاً ظاهرسازی می‌کرد، اما اکنون به صورت عریان نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی بعد از انقلاب مرتب اعلام می کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست؛ این کشور از هم پیمان‌های خود تا جایی دفاع می کند که منفعتش به خطر نیفتد. این‌ها دغدغه‌هایی بود که جمهوری اسلامی داشت، اما نمیشد آن را اثبات کرد تا اینکه هنرمندان پای کار آمدند و با آثار خود این مسائل را به تصویر کشیدند.

جعفری با بیان اینکه رفتار ترامپ امروزه به ما فرصتی داده تا بتوانیم مظلومیت کشور‌های اسلامی را با کمک هنرمندان به جهان نشان دهیم، اظهار کرد: برای این کار از هنر کاریکاتور استفاده کردیم؛ زیرا این هنر بی واسطه، فراگیر و بدون نیاز به ترجمه و توضیح است.

وی افزود: خوشبختانه کاریکاتوریست‌ها در تمام جهان پیشگام مسائل اجتماعی بوده‌اند. امیدواریم در دوره دوم جشنواره ترامپیسم شاهد حضور فراگیر و پررنگ هنرمندان سراسر جهان باشیم.

رئیس جشنواره ترامپیسم یادآور شد: دبیر این دوره همانند دوره نخست سید مسعود شجاعی طباطبایی است. حوزه هنری و موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در اجرای اسن برنامه کمک می‌کنند و مدیریت اصلی جشنواره بر عهده سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس است.

جعفری افزود: آثار دوره پیشین در بلژیک و هلند و کشور‌های اسلامی به نمایش درآمد، هدف ما در این جشنواره نشان دادن سیاست‌های آمریکاست. نشان دادن دست‌های پولادی زیر دستکش مخملی.

در ادامه سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره ترامپیسم اظهار کرد: حضور هنرمندان ۷۵ کشور از سراسر جهان اتفاق بسیار مثبت در دوره نخست بود و انعکاس خبری این اتفاق خیلی گسترده پخش شد. مسئله‌ای که صهیونیست را نگران می کرد پیشگامی ایران در این کار و استفاده از هنرمندان سراسر جهان بود.

وی افزود: بسیاری از رسانه‌ها نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و سعی می‌کردند مسابقه را تحریف کنند.

مدیر هنر‌های تجسمی حوزه هنری تشریح کرد: در بخش کاریکاتور مسابقه ای در جهان هست که رویکردش ضد اسلامی است و جایزه اش هم چند برابر جایزه مسابقات ماست؛ اما تعداد کشور‌های حاضر در آن از ۵۰ کشور تجاوز نمی کند. اما استقبال از جشنواره ما بسیار پررنگ‌تر است و این نشان می دهد که منطق جشنواره ما را دنیا پذیرفته است.

دبیر جشنواره ترامپیسم گفت: آخرین مهلت ارسال اثر ۱۰ آذرماه است و مراسم اختتامیه هم ۲۵ آذرماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اختتامیه جشنواره ترامپیسم آذرماه برگزار می شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار