پاک آیین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

یکپارچگی سوریه در اولویت اجلاس روند آستانه قرار دارد

سفیر سابق کشورمان در جمهوری آذربايجان گفت: ایران، روسیه و ترکیه ضامن امنیت سوریه بوده و تلاش‌های آنها در جهت برقراری ثبات در این کشور است.

////////////////////محسن پاک آیین کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد نتایج مذاکرات آستانه اظهار کرد: پنجمین اجلاس سه‌جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه اهمیت ویژه‌ای داشت. ابتکار این گفت وگو‌های سه‌ و چهار‌جانبه تقریبا چندسال است که مطرح شده و حرکت مثبتی درجهت هماهنگی مواضع بین کشور‌های همسایه و افزایش مبادلات اقتصادی_ تجاری به منظور حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللیبه شمار می رود.

او ادامه داد: باتوجه به مذاکرات آستانه در آنکارا مهمترین موضوع اعلام شده مسئله سوریه بود. درواقع تأمین امنیت دمشق و اجازه ندادن به قدرت‌های بزرگ به منظور انجام مداخله از جمله مباحث مطرح شده در روند آستانه بود؛ خوشبختانه در این زمینه هر سه کشور با وجود برخی اختلاف نظرات، هم نظر بودند و برای تأمین امنیت این کشور بر سر چند نکته توافق کردند.

یکپارچگی سوریه در اولویت اجلاس آنکارا

او افزود: حفظ یکپارچگی و  دراولویت است و نباید تجزیه بشود، یکی ازاهداف جدی آمریکا و برخی ازکشور‌های منطقه‌ای مانند عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی تجزیه این سرزمین بود در واقع این کشور‌ها با هدف تجزیه سوریه درامورداخلی این کشور مداخله می‌کنند.

سفیر سابق کشورمان در جمهوری آذربايجان با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه افزود: این هدفی قابل دسترسی است و باتوجه به شکست تروریسم در این کشور و اراده جدی حاکمیت و ارتش به همراه محور مقاومت، در پاکسازی مناطق سوریه از حضور تروریست‌ها همگی فرصتی را فراهم کرده که یکپارچگی این سرزمین حفظ شود.

مبارزه با تفکر تکفیری رسالت محور مقاومت

او تصریح کرد: تهران، مسکو و آنکارا توافق کردند با وجود اینکه داعش و گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف سوریه شکست خورده و به کشورهایی مانند افغانستان گریخته اند، اما مبارزه با تروریسم باید هچنان ادامه یابد. چراکه تفکر تکفیری که درواقع مبتنی‌بر اندیشه‌های وهابیت بوده و خود به‌ خود می‌تواند موجب احیای تروریست شود، این‌ مسائل کماکان در سوریه وجود دارد . 

کارشناس مسائل بین الملل در بخش دیگری از این گفت وگو  عنوان کرد:در ابعاد مختلف از لحاظ عملیاتی، نظامی، فرهنگی و آموزشی باید با تفکر تکفیری مقابله شود تا جوانان سوریه تحت تأثیر این طرز فکر ها قرار نگیرند. در برخی مناطق  که هنوز تروریست‌ها حضوردارند، باید سوریه و محور مقاومت کماکان مبارزات خود را با این گروهها جهت آزادسازی مناطق تحت کنترل تروریست ها ادمه بدهند. مسئله مهم دیگر تلاش هایی است که به منظور تشکیل و نگارش قانون اساسی سوریه ایجاد شده  است.

ایران، روسیه و ترکیه ضامن امنیت سوریه

پاک آیین خاطر نشان کرد: ایران، روسیه و ترکیه ضامن امنیت سوریه هستند و تلاش‌هایی را در جهت اینکه این کشور در سایه امنیت و ثبات مسیر توسعه و پیشرفت اقتصادی خود را طی کند انجام داده اند. مواضعی که دراجلاس آنکارا اتخاذ شد، درمذاکرات آستانه هم مورد تایید قرار گرفت و به نوعی هماهنگی بین کشور‌های سه گانه در این مورد  ایجاد شد.

او تشریح کرد: مطلبی که در این مورد مهم است روابط دو جانبه است که بین این کشور‌ها در حاشیه اجلاس سه جانبه انجام می‌شود. یکی از محور‌های اصلی این همکاری‌ها تعاملات اقتصادی است هر سه کشور به نوعی مورد تحریم ایالات متحده واقع شدند که درنتیجه هماهنگی اروپا و امریکا در موضوع تحریم‌ها رخ داده است. به همین دلیل یافتن راهکار‌های دو_ سه جانبه برای برون رفت از این وضعیت یکی از محور‌های این رایزنی سه جانبه و دوجانبه بود که بین سه کشورانجام شد. تاکید بردر واقع بر جایگزین کردن پول ملی به جای دلار و یورو تاکید دارد و نتایج سازنده‌ای می‌تواند داشته باشد و باعث کاهش اثرات منفی تحریم‌ها باشد. این مقوله موضوعی بود که مورد توافق هر سه طرف مذاکره بوده و مراحل اولیه آن آغاز شده است.

سفیر سابق کشورمان در جمهوری آذربايجان ادامه داد: برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی تهران _آنکارا یکی از محور‌های مهم است که طرف ها‌ی مذاکره بر سر آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. حتی به دلیل شرایط اقتصادی دو کشور قرار شد که زودتر از موعد مقرر هم برگزار شود. در این کمیسیون‌ها معمولا تمام ابعاد همکاری‌های اقتصادی مورد مشورت واقع و و به نتیجه می‌رسند. در حقیقت، حرکت مثبتی است که بین دوکشورانجام شده است.

تسهیل مبادلات تجاری در آسیای مرکزی بواسطه پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا

پاک آیین در بخش دیگری از این گفت و گو مورد همراهی ایران با اوراسیا خاطر نشان کرد: پیوستن و همراهی ایران با اتحادیه اوراسیا ما را به یک بازار بزرگ متصل می‌کند. از آبان ماه امسال کشورمان یک توافق نامه منطقه آزاد تجاری با اوراسیا را اجرایی می‌کند که موجب کاهش ویا حذف تعرفه‌های گمرکی خواهد شد، در همین راستا تجار ایرانی می‌توانند حضور پرررنگ‌تری در مناطق مهم روسیه و ارمنستان و بلاروس و قرقیزستان داشته باشند در این رابطه با توجه به همراهی اردکانیان وزیر نیرو رایزنی‌های خوبی با طرف روسی انجام شد و به نظر می‌رسد مقدمات این اقدام فراهم شده است و ما در آینده شاهد توسعه اقتصادی ایران در آن منطقه هم خواهیم بود. در مجموع به اعتقاد من سفر در ابعاد اقتصادی و امنیتی دستاورد‌های مثبتی داشته که باید مورد پیگیری قرار گیرد.


انتهای پیام/

یکپارچگی سوریه در اولویت اجلاس آنکارا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار