فارس رتبه چهارم تولید پسته در کشور

کارشناس مسئول میوه‌های سردسیری و خشک مدیریت امور باغبانی استان فارس گفت: فارس با تولید ۱۸ هزار تن پسته در سال رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است.

علیرضا ضیغمی کارشناس مسئول میوه‌های سردسیری و خشک مدیریت امور باغبانی استان فارس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با اشاره به برداشت سالانه ۱۸ هزار تن پسته در ۱۷ هکتار از باغ‌های استان بیان کرد: مصرف پسته در کشور بین ۲۰ تا ۱۵ درصد است که بیشترین پسته به کشور‌های اروپایی از جمله ایتالیا، اسپانیا و فرانسه صادر می‌شود.

او، تصریح کرد: در ایران حدود ۷۰ رقم پسته شناخته شده است که تعدادی از آن‌ها به صورت گسترده و تجاری و برخی به صورت پراکنده و محدود کشت می‌شوند.

ضیغمی ادامه داد: ارقام پسته شامل اوحدی، کله قوچی، آقایی، اکبری، بادامی زرندی، ممتاز، خنجری دامغان، رقم سفید پسته نوق، شاه پسند و رقم قزوینی بوده، که رقم اکبری بهترین نوع پسته در استان است.

کارشناس مسئول میوه‌های سردسیری و خشک مدیریت امور باغبانی استان فارس با بیان اینکه پسته از نظر زمان گلدهی به ۳ دسته زود گل، متوسط گل و دیر گل تقسیم می‌شوند، ادامه داد: در تقسیم بندی انواع پست ها از نظر زمان رسیدن محصول به ۵ گروه خیلی زود رس، زود رس، متوسط زود رس، دیر رس و خیلی دیر رس می‌شود که به عنوان مثال، نمونه ارقام اوحدی در گروه زود رس، کله قوچی متوسط زود رس و ارقام آقایی و اکبری در گروه ارقام دیررس قرار دارند.

او، افزود: باغ‌های شهرستان‌های نی ریز، سروستان، خرامه، شیراز، مرودشت و کوار نیز زیر سطح کشت پسته قرار دارند.

ضیغمی اضافه کرد: برداشت ارقام زود رس پسته از ۱۵ شهریور تا اوایل آبان ادامه دارد.

کارشناس مسئول میوه‌های سردسیری و خشک مدیریت امور باغبانی استان فارس اظهار کرد: بیشترین میزان مصرف پسته در خشکبار است که در مصرف غذایی مانند ژامبون بیشتر از پسته‌ های در جه ۴ و ۳ استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ت

رتبه چهارم فارس در کشور با تولید تولید ۱۸ هزار تن پسته در سال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار