دانایی‌فرد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

اختلاف‌ها و ضعف‌های عربستان و امارات، عامل نابودی ائتلاف سعودی

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اختلاف‌ها و ضعف‌های ذاتی بین عربستان و امارات نشان داد که ائتلافی بین این کشورها وجود ندارد.

اختلاف‌ها و ضعف‌های عربستان و امارات، عامل نابودی ائتلاف سعودیحسن دانایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص شکست ائتلاف سعودی اظهار کرد: ائتلاف سعودی از ابتدا یک اتحاد و ائتلاف شکننده‌ بود.

سعودی‌ها و اماراتی‌ها در طول سال‌های گذشته هیچ کدام از مؤلفه‌های کشور بودن را نداشته‌اند، اما به هر صورت عضوی از اعضای سازمان ملل هستند و به عنوان یک کشور محسوب می‌شوند. عربستان دارای آن ویژگی‌های کامل یک کشور نیست.

او افزود: می‌توان اینطور گفت مردم این کشورها فقط در کنار هم قرار گرفته‌اند و بر طبق مصلحت‌های سیاسی و اجتماعی جامعه‌ای را تشکیل داده‌اند. معمولا این گونه کشورها آن امتیازها و ظرفیت‌های لازم برای ایجاد ائتلاف و ورود به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را ندارند. ممکن است ابتدا هم خوب وارد شوند اما چون آن ظرفیت‌های لازم را ندارند در عمل دچار مشکل می‌شوند.

دانایی فر تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب، مجموعه کشورهای همکاری خلیج فارس تشکیل شد و آنها به دنبال ایجاد ارتش مشترک، پول مشترک، اقتصاد مشترک و حتی روابط خارجه مشترک بودند، به همین دلیل سازماندهی کردند و به عنوان مثال یک کشور را مثل آنچه در اتحادیه اروپا بود به عنوان کشورهای شش گانه حوزه خلیج فارس مطرح کردند اما چیزی  طول نکشید که همه مسائل دگرگون شد.

او اظهار کرد: رابطه بین سعودی و امارات از یک سو و قطر از سوی دیگر متزلزل شده است؛ نکته حائز اهمیت دیگر در این باره،  تشکیل ائتلاف ضروری بود و در نهایت احساس کردند که  در این موضوع به نتیجه مطلوب خود دست نیافتند؛ حالا هر کدام از آنها به دنبال آن منافعی هستند که از ابتدا به خاطر آن وارد این جنگ فرسایشی  شده بودند.

او ادامه داد: ما امروز شاهد درگیری‌های گسترده‌ای در یمن هستیم؛ در عدن یک بار طرفداران امارات بر طرفداران سعودی غلبه کردند و مجدداً سعودی‌ها عدن را پس گرفتند و پس از آن نیز اماراتی‌ها این منطقه را به تصرف خود درآوردند. حتی با حمایت و دخالت هواپیماهای اماراتی و بمباران‌های نقاطی از عدن، اینها توانستند موفقیت‌هایی را به دست آورند، به همین دلیل این کشورها در کنار هم بودند اما ائتلافی نداشتند.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در مسئله سوریه نیز همین سناریو به نوعی اجرا شد؛ قطری‌ها و سعودی‌ها در کنار هم بودند،  اما چیزی نگذشت که طرفین که هر کدام طرفدار یک کشور بودند، با یکدیگر درگیر شدند. در هر صورت این ویژگی آن کشورهاست و این نوع موضوعات، مصائبی را به کل یمن وارد می‌کند. از یک طرف دست اینها را  رو می‌کند و باید گفت که این مسئله به سود صاحبان اصلی این سرزمین است، یعنی ملت یمن و احزاب و رهبرانی که اصالتاً یمنی هستند و اصالت‌های تاریخی در داخل یمن دارند و وارداتی نیستند.

دیپلمات اسبق کشورمان درباره اینکه  از بین رفتن ائتلاف عربی و درگیری میان این کشورها به نوعی به نفع انصاراللّه نیز هست افزود: این درگیری‌ها می‌تواند به سود گروه‌های معارض آنها از جمله انصاراللّه باشد.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که عنوان شده بود ترامپ هم می‌خواهد با انصاراللّه مذاکره کند، آیا توافقی بین آنها حاصل می‌شود  گفت: چندی است که این بحث در برخی رسانه‌ها و در فضای مجازی مطرح است که آمریکا بین انصاراللّه و سعودی‌ها قصد میانجی‌گری دارد؛ در حقیقت انصاراللّه مجموعه‌ای مستقل است و سازوکار خود را دارد و آمریکا در حوادث کشور یمن در کنار ائتلاف نامیمون و شکننده سعودی‌ها حضور داشت و تمام توان خود را برای ضربه زدن به انصاراللّه به کار برد، پس چنین تصوری قطعاً محقق نخواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، سعودی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار