چاپ رمان عاشقانه تاریخی، تاریخ غیرت در همدان

رمان تاریخ غیرت، رمانی عاشقانه-تاریخی، نوشته آقا شیخ موسی دستجردی معروف به نثری همدانی از مجموعه دانشنامه همدان به چاپ رسید.

چاپ رمان عاشقانه تاریخی، تاریخ غیرت در همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، تیمور آقامحمدی، معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان، موضوع این رمان را بیان رشادت مردان و زنان همدانی در حمله هولناک عثمانی‌ها به ایران بیان کرد و گفت: تاریخ غیرت رمانی است با مضمون عاشقانه - تاریخی که آشیخ موسی نثری آن را در سال ۱۲۷۶ هـ. ش. (۱۳۱۵ هـ. ق.) یعنی زمانی که کمتر از بیست سال داشته است (۱۷ سالگی) در یک سال نوشته است و نیز مصمم بوده که در آینده جلد دوم و سومی هم در ادامه‌ آن بنویسد؛ اما گویا بنا به مسائل سیاسی از نوشتن و حتی انتشار آن یک جلد هم امتناع کرده است.

تیمور آقا محمدی با بیان اینکه نویسنده، رمان تاریخ غیرت را پیش از جنگ جهانی اول به اتمام رسانده افزود: وقایع رمان مربوط به سال ۱۱۳۶ هـ. ق. یعنی زمانی که لشکر عظیم عثمانی به رهبری احمدپاشا از بغداد به‌طرف غرب ایران هجوم آورد و گروه وسیعی از مردم بی‌دفاع همدان را قتل‌عام کردند؛ اگرچه مردم دلیر این شهر با شجاعت و دلاوری که کمتر دیده شده، سعی کردند جلو اعمال وحشیانه‌ آنان را بگیرند.

وی این کتاب را که با کوشش مهدی به خیال گرد آوری شده است را از پیوست دوم دانشنامه حوزه هنری استان همدان دانست و ادامه داد: رمان تاریخ غیرت متشکل از دوازده فصل،277 صفحه در تیراژ 110 نسخه به چاپ رسیده است که "آشیخ موسی نثری" با نثر درخشان و سحرانگیز خود متصل به هم داستان را پیش‌برده است و از آنجا که وی ادیبی نکته‌ سنج و خوش‌ذوق بوده، در لابه‌لای رمان به فراخور موضوع اشعاری را از شعرای نامی ایران نقل کرده و گاه برحسب ذوق و سلیقه‌ی شخصی به جهت مرتبط شدن شعر با داستان کلماتی از اشعار را تغییر داده است.

انتهای پیام/ د 

تاریخ غیرت رمانی است با مضمون عاشقانه - تاریخی

برچسب ها: حوزه هنری ، چاپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.