یک کارشناس مذهبی گفت: مرگ حقیقتی است که همه انسان‌ها نسبت به آن آگاهی دارند، و همانند خوابی است که هر شب به سراغ انسان می‌آید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واعظ شهیدی کارشناس مذهبی در سلسله جلسات اخلاق با خادمان خورشید در حرم مطهر رضوی گفت: یکی از حقایقی که همه انسان‌ها نسبت به آن آگاهی دارند مسئله مرگ و سفر اخروی است.
 
او ادامه داد: بر طبق احادیث و روایات مرگ همانند خوابی است که هر شب به سراغ انسان می‌آید.
 
این کارشناس مذهبی گفت: مرگ و خواب، شباهت بسیارى به هم دارند، ولى یک تفاوت عمده و اساسى میانشان است که آن‌ها را از هم متمایز مى سازد و آن این که خداوند هم در مرگ و هم در خواب روح انسان را قبض مى کند، اما در مرگ دیگر روح به بدن باز نمى گردد و دستگاه مغز آدمى تعطیل مى شود، درصورتی که در خواب، فقط بخشى از دستگاه مغز تعطیل مى شود و روح دوباره به بدن باز گردانده مى شود.
 
حجت الاسلام واعظ شهیدی افزود: در واقع مرگ همان خوابى است که هر شب به سراغ انسان مى آید، جز این که مدتش طولانى است و انسان از آن بیدار نمى شود تا روز قیامت.

او تصریح کرد: در برخورد با حقیقت مرگ انسان‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند، گروه اول انسان‌هایی می‌باشند که نسبت به مرگ ترس و هراس دارند و به نوعی از آن گریزانند و گروه دوم انسان‌هایی هستند که به تشبیه امام حسین (ع)، مرگ را همچون زینت آدمی می‌پندارند.

این کارشناس مذهبی گفت: سوال این است که عامل تفاوت انسان‌ها در برخورد و مواجهه با مرگ چیست؟ پاسخ روشن است، عامل تفاوت انسان‌ها با یکدیگر در مواجهه با مرگ مسئله تعلقات و وابستگی‌ها است.
 
حجت الاسلام واعظ شهیدی افزود: در اکثر روایات و احادیث ائمه معصومین نسبت به دنیای فانی هشدار دادند که محبت دنیا ریشه همه گرفتاری‌ها و خطاهاست، انسان باید از دنیا بهره گیرد، اما نسبت به آن وابسته نباشد، به دنیا باید به چشم موقت نگریست که مقدمه‌ای باشد برای دل کندن از آن.
 
او ادامه داد: امام سجاد (ع) در شب‌های آخر ماه مبارک رمضان در هنگام مناجات با پروردگار می‌فرمایند؛ خدایا این توفیق را به من بده حالت تجافی داشته باشم، خدایا توفیق بده که تمام هواس و توجهم به عالم آخرت و محل استقرار و محل جزا و پاداش اخروی باشد.

انتهای پیام//ج.ر

 

برگزاری سلسله جلسات اخلاق با خادمان خورشید در حرم رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.