سفیر جمهوری چک در ایران استعفا داد

سفیر جمهوری چک در ایران به دنبال اتهاماتی مبنی بر صدور ۴۰۰ روادید «شنگن» خارج از روال قانونی برای تجار ایرانی، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

سفیر جمهوری چک در ایران استعفا دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سفیر جمهوری چک در ایران به دنبال اتهاماتی مبنی بر صدور خارج از روال قانونیِ ۴۰۰ روادید «شنگن» برای تجار ایرانی از سمت خود کناره‌گیری کرد.

بازرس عمومی وزارت خارجه چک پیش از این سفارت این کشور در تهران را در ارتباط با احتمال صدور صد‌ها روادید تجاری برای تجار ایرانی مورد بررسی قرار داده بود.

بر اساس گزارش این بازرسی، یان کاوان و زدنیک زبایتک از اتاق بازرگانی چک و اسلواکی و ایران به سفیر چک توصیه کردند برای فهرستی که از اداره بازرگانی دریافت شده روادید شنگن صادر کند.

اسواتوپلوک چومبا، سفیر وقت چک در تهران با تایید این که خارج از روال قانونی و اداری برای ۴۰۰ تبعه ایرانی روادید شنگن صادر کرده گفت: «صحیح است. من واسطه صدور روادید برای کارآفرینان ایرانی بودم.» وی دریافت هرگونه وجه نقد برای این کار را رد کرد.

در همین حال، توماس پتریچک، وزیر خارجه چک، اعلام کرد مدرک دقیقی مبنی بر صدور روادید شنگن به این شکل در سفارت چک در تهران پیدا نشده است. او گفت: ما هیچ مدرک مستقیم در مورد فرایند صدور روادید شنگن خارج از روال اداری پیدا نکردیم. اما در برخی از مراحلِ صدور روادید قصور به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر، یان کاوان که رئیس اتاق بازرگانی چک-اسلواکی و ایران است هرگونه تخلف در زمینه صدور روادید را رد کرد و در مصاحبه با رسانه‌های این کشور گفت این اتاق ۴۰۰ روادید برای کارآفرینان ایرانی صادر کرده است. این مقام همچنین از احتمال شکایت اتاق بازرگانی از وزارت خارجه چک خبر داد.

انتهای پیام/

استعفای سفیر چک در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار