مصرف محصولات تراریخته شرط ورود در برنامه ششم توسعه /محصولات ارگانیک نقش به سزایی در افزایش سرانه سلامت جامعه دارد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: شرط ورود محصولات تراریخته این است که محصول در مبدا مصرف شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی اکبری، نماینده مردم در شیراز در مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون برنامه ششم توسعه با اشاره به اینکه شرط ورود محصولات تراریخته این است که محصول در مبدا تولید نیز مصرف شود، بیان کرد: تولید محصولات ارگانیک نقش به سزایی در افزایش سرانه سلامت جامعه دارند و مانع بزرگی در حوزه صنعت کشاورزی تلقی می‌شود.

براساس اطلاعات موجود سالانه ۵ میلیارد دلار محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود که در حال حاضر ۳ محصول تراژنی یا ترا ریخته شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و ذرت در ایران مجوز مصرف دارند و هیچ محصول یا فرآورده دستکاری ژنتیک شده دیگری در بازار کشور وجود ندارد.

شرط مصرف مواد تراریخته در کشور مبدا

محمد جواد خشنود معاون غذا و داروی علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه مصرف مواد تراریخته وجود دارد تصریح کرد: مصرف مواد تراریخته به این معنی نیست که ایراد اساسی دارد و قابل مصرف نیست و در این مورد محصولاتی وارد بازار کشور می‌شوند که خود محصول در کشور مبدا استفاده شود و سلامت آن تضمین باشد.

او افزود: درصورتی که بر روی این محصولات آزمایش شود در کشور مبدا مصرف می‌شود که در این محصولات سالم بوده و سرطان زا نیستند.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: باید بر روی این محصولات مشخص شود چه محصولاتی تراریخته هستند و اگر محصولی وارد بازار شد باید با عنوان تراریخته باشد که در غیر این صورت تخلف است و اجازه ورود به بازار داده نمی‌شود.

هیچ برنامه‌ای برای تولید محصول تراریخته نداریم

همچنین حسین پژمان، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه محصول تراریخته‌ای در کشور تولید نمی‌شود، ادامه داد: در وزارت جهاد کشاورزی طرحی برای تولید و تکثیر محصولات تراریخته وجود ندارد و هیچ محصول تراریخته‌ای در کشور تولید نمی‌شود.

او اضافه کرد: در برخی محصولات از جمله برنج این طرح به صورت تحقیقاتی و در شرایط کنترل شده انجام شد که به صورت تحقیقاتی بوده و در سطح مزرعه و باغ نبوده است.

پژمان اظهار کرد: هیچ برنامه‌ای برای تولید محصولات تراریخته در کشور وجود ندارد و اگر قرار بر تولید آن باشد شورای ایمنی و زیستی باید مجوز لازم را صادر کند تا تحقیقات انجام و در صورت نبود مشکل اجرایی شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس گفت: هیچ بذری با عنوان تراریخته استفاده نشده است و آنچه که در تولید بر عهده ما است از هیچ مجوزی برای استفاده از بذر‌های تراریخته استفاده نشده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار