مراسم افتتاحیه پاسداشت هفته استان اردبیل برگزار شد

امام جمعه اردبیل، هفته اردبیل را فرصتی مغتنم برای آشنایی نسل جدید با گذشته پربار استان اردبیل عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، این مراسم با حضور مردم و مسؤولان استانی و کشوری با سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، مسؤولان استانی و برنامه‌های مختلف دیگر در مجتمع فرهنگی، هنری فدک اردبیل برگزار شد.
در این مراسم آیت الله سید حسن عاملی اظهار کرد: هفته استان اردبیل فرصتی است تا نسل جدید با گذشته پر بار استان آشنا شوند و مهم‌ترین هدف دبیرخانه این برنامه باید همین موضوع باشد.

امام جمعه اردبیل در خصوص اهمیت دانستن تاریخ کشور و استان توسط نسل جدید افزود: در تاریخ، انسان‌های بزرگی وجود داشته‌اند که نیاز است با اندیشه این بزرگان آشنا شده، آینده همواره بر روی گذشته استوار است و گذشته همواره آینده را برای ما نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: غافل شدن نسل جدید از گذشته به منزله از دست دادن سرمایه‌ای بزرگ است و این جای تاسف دارد که یک جوان اردبیلی تاریخ دوره صفویه را نداند.

رئیس شورای فرهنگی اردبیل اظهار داشت: یکپارچگی و اتحاد فعلی کشور مدیون دوره صفویه بوده و افتخارات بزرگی برای کشور در این دوران به ثبت رسیده است.

عاملی گفت: نمایندگان مجلس باید قانونی را تصویب کنند تا در مدارس هر منطقه تاریخ آن منطقه در کنار تاریخ عمومی تدریس شود تا نوجوانان و جوانان به خوبی با تاریخ منطقه خود آشنا شوند چرا که تاریخ درس‌های بزرگی را می‌تواند به نسل جدید ارائه کند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در خصوص برنامه‌های هفته اردبیل تاکید کرد: هزینه‌ها و ریخت پاش‌ها برای برگزاری برنامه‌های بی‌ثمر مورد قبول نیست و باید برگزارکنندگان این مراسم توجه داشته باشند که تمام برنامه‌ها در راستای تبیین اقدامات صورت گرفته در دوران صفویه باشد و خروجی این برنامه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

هفته استان اردبیل بهترین فرصت برای شناساندن قابلیت‌های تاریخی و فرهنگی

اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل نیز در این مراسم اظهار داشت: استان اردبیل مهد بسیاری از بزرگان همچون مراجع تقلید، هنرمندان، پزشکان، شعرا، ورزشکاران و ... است.

وی افزود: تمام استعدادهای موجود در استان برای ما قابل احترام است و تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا بستر برای شکوفایی این استعدادها در سطح کشور فراهم شود.

استاندار اردبیل تاکید کرد: هفته استان اردبیل مناسب‌ترین فرصت برای شناساندن قابلیت‌های تاریخی و فرهنگی این منطقه به کل جهان است و باید دستگاه‌های اجرایی در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این برنامه‌ها اهتمام لازم را به خرج دهند.

لزوم بهبود ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌های استان در هفته استان اردبیل

نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز در این جلسه اظهار کرد: هفته استان اردبیل این امکان را به‌وجود آورده تا اهالی فهیم استان نسبت به داشته‌های فرهنگی، مذهبی و معنوی اردبیل توجه داشته باشند و در راستای ارتقاء و بهبود آن گام بردارند.

وی در خصوص اهمیت برگزاری هفته پاسداشت استان اردبیل، افزود: به بهانه هفته استان اردبیل باید عقب ماندگی‌ها و ضعف‌های استان شناسایی و در راستای بهبود آن‌ها اقدام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: تلاش‌ها بر این است تا قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مختلف استان اردبیل را نمایان کنیم و در این هفته به اهداف توسعه پایدار و تعالی فرهنگی و اجتماعی دست یابیم.

فلاحی تصریح کرد: در نظر داریم با برگزاری برنامه‌های متفاوت نسبت به سال‌های قبل جنبه‌های مشارکتی و مردمی را تقویت کنیم و امیدواریم با کمک همه دستگاه‌ها و صاحبان فکر و اندیشه تحول عظیم در این برنامه‌ها ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: امسال ویژه برنامه‌ای با موضوع همایش نقش صفویه با تحلیل آیین‌ها و تفکرات شیعی در بقعه شیخ جبرائیل برگزار خواهد شد.

 هفته استان اردبیل از 4 لغایت 10مردادماه با برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، علمی و ... از جمله؛ نشست‌های علمی، برپایی نمایشگاه‌های مختلف، بازدید از موزه‌های استان، اجرای بازی‌های بومی و محلی، برگزاری نمایش‌های خیابانی و ... با هدف تبیین تاریخ صفویه در ایران اسلامی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/س

 

برچسب ها: تاریخ ، صفویان ، اردبیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.