در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:کمک‌های بلاعوض واحد‌های سیل زده تا پایان مرداد پرداخت می‌شود/ استاندار خوزستان: دمای بالای هوا مانع تسریع در کار احداث شده است

1گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب سوم مردادماه با موضوع بررسی آخرین اقدامات انجام شده در مناطق سیل زده برگزار شد.


به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عزیزالله مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امشب سوم مرداد ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اقدامات انجام شده در مناطق سیل زده پرداخت.

مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ابتدا با اشاره به اینکه متاسفانه چندین استان خسارت وسیعی از سیل دیدند گفت: در استان همدان بیش از ۹ هزار واحد تخریبی داریم، در مجموع در سطح کشور حدود ۹ هزار و ۱۰۰ واحد در شهر‌ها و بیش از ۶۰۰۰ واحد در روستا‌ها تخریب شدند و نزدیک به ۸۴ هزار واحد خسارت تعمیری داریم.

وی با اشاره به اینکه اختصاص اعتبارات لازم برای تخریب تامین و کار در همه استان‌ها شروع شده است، عنوان کرد: در بحث واحد‌های تعمیری  کار ۳۵ هزار واحد به اتمام رسیده است و همچنین بسیاری از خانواده‌ها خودشان اقدام به تعمیر خانه هایشان کردند و ما نیز منابع مالی آنها را پرداخت خواهیم کرد.
 
مهدیان با اشاره به اینکه در بحث واحد‌های احداثی کار زمان بر است خاطرنشان کرد: سقف ۶۰۰ هزار واحد زده شده و در هزار واحد نیز دیوارچینی صورت گرفته است لذا تا پایان مردادماه کار واحد‌های تعمیری نیز تکمیل و تسهیلات و کمک‌های بلاعوض پرداخت می‌شود.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مشکل سیستم بانکی حل شده است خاطرنشان کرد: حدود یک ماه است که بانک‌ها خوب عمل می‌کنند لذا پیش از این در شهرستان‌ها در روز یک قرارداد منعقد می‌شود، اما الان در روز ۲۰۰ قرارداد منعقد می‌کند لذا بانک‌ها حداکثر تلاش خود را می‌کنند بنابراین در استان‌هایی که حجم بالای تخریب را شاهد بودیم بانک‌ها به خوبی وارد عمل شدند.

مهدیان با اشاره به اینکه حدود ۱۱۰ هزار واحد را به بانک‌ها معرفی کرده ایم که از این تعداد با ۷۲ هزار واحد قرارداد منعقد شده است عنوان کرد: قسط اول با کسانی که قرارداد خود را با بانک منعقد کرده‌اند پرداخت شده است بنابراین تمام واحد‌هایی که عقد قرارداد داشته‌اند عملاً قسط اول را نیز دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات مصوب شده در بخش مسکن و کشاورزی همزمان بوده است گفت: بخش عمده‌ای از اعتبارات و تسهیلات تأمین شده است.
 
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در روستا‌ها اجاره‌بها ۶ میلیون و در شهر‌ها ۱۲ میلیون برای کمک به اسکان موقت سیل زدگان پرداخت شده است گفت: بحث سیمان را بنیاد مسکن تامین کرده است لذا به همه استان‌های سیل‌زده سیمان به تدریج به صورت رایگان توزیع شده است بنابراین در بحث سیمان مشکلی نداریم.
 
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان طی تماس زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه کار ۷ هزار واحد تعمیری به اتمام رسیده است افزود: ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد تعمیری در دست اقدام داریم به طوری که دو هزار و ۴۰۰ واحد احداثی کارشان در مراحل مختلف شروع شده است امیدواریم ظرف دو هفته آینده دما کاهش یابد تا بتوانیم کار احداث منازل را سرعت بیشتری ببخشیم، زیرا در دمای بالای ۳۲ درجه نمی‌توان کار بتن‌ریزی را انجام داد.
 
وی با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های استان کانکس تامین شده است گفت: عمده کشاورزان ما امسال راضی هستند به طوری که اجازه کشت تابستانه به اندازه‌ای داده شده است که در تاریخ زراعت خوزستان سابقه نداشت، ۴۶۵ هزار هکتار کشت تابستانه خواهیم داشت لذا آب به میزان وفور تامین شده است.

شریعتی با اشاره به بحث فاضلاب و آب استان خوزستان و اهواز گفت: مشکل فاضلاب خوزستان و اهواز دیرینه است، به طوری که از ابتدای سال ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه در این خصوص داشته‌ایم دیروز چهار پروژه را معادل ۷۰ میلیارد تومان در چهار نقطه اهواز شروع کرده ایم بنابراین امیدواریم تا قبل از زمستان کار این چهار پروژه به اتمام برسد.
 
موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه برنامه طی تماس تلفنی با اشاره به بارندگی‌های امروز در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان گفت:بارندگی‌ها در۶۲ نقطه به ثبت رسیده است به طوری که در اسلام آباد ۶۲ میلی‌متر و در پیرآباد ۶۳ میلیمتر بارندگی داشتیم و سیل در مجموعه رودخانه‌های جنوب استان جاری شده است به طوری که در مخزن سد‌های استان یک میلیارد و پانصد و پنجاه و هشت میلیون مترمکعب آب در سد‌ها آب ذخیره شده است.
 
وی با اشاره به اینکه در ۱۳ محور ارتباط حوزه استان به دلیل بارندگی قطع شده بود که تمام این محور‌ها تاکنون باز شده است گفت: تنها در چند محور در جنوب استان مانند قصرقند و مهرستان راه ارتباطی محسود است که در حال بازگشایی هستیم.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۶۳۲ خانوار خانه هایشان دچار آسیب شده است که اسکان آن‌ها توسط هلال احمر انجام شده است.

حق شناس استاندار گلستان در ادامه برنامه در تماس تلفنی با اشاره به اینکه ۹۷ هزار هکتار خسارت ۱۰۰ درصدی ناشی از سیل دیدند گفت: برای ۸۵ هزار هکتار تعیین تکلیف شده و حدود ۹۲ میلیارد تومان نیز پرداخت شده است که ۵۰ درصد خسارت را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار هکتار تعیین تکلیف نشده است افزود: در بخش کشاورزی پرداخت‌های اولیه صورت گرفته است لذا ۱۹ هزار هکتار برای کشت دوباره آماده شده اند بنابراین بخش عمده پرداخت‌های کشاورزی انجام شده است.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه تسهیلات با کندی روبه‌رو بود، اما اکنون تسریع پیداکرده است گفت: آبگرفتگی در ۹۷ هزار هکتار دیگر نداریم.

وی با اشاره به اینکه کل خسارت جزئی و احداثی سهم استان ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد بود که به ۲۱ هزار واحد رسیده است گفت: تعمیرات ۱۳ هزار واحد در حال انجام است و ۳۶ هزار واحد کارشان به اتمام رسیده، در بحث احداثی ۷۳۰۰ واحد داشتیم که کار ۳۲۰۰ واحد در مرحله پی کنی انجام شده، کار پی کنی تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد.

خادمی استاندار لرستان با اشاره به اینکه در بخش کمک‌های بلاعوض ۵۰ درصد تخصیص صورت گرفته است گفت: تسهیلات بانکی به طور کامل تخصیص پیدا کرده است به طوری که تا الان کمک‌های بلاعوض در کمیته‌های مربوطه ۶ میلیارد مصوب و حدود ۳ میلیارد پرداخت شده است، در حوزه مسکن ۳۰ هزار فقره را به بانک‌ها معرفی کرده‌ایم که ۲۷ هزار مورد با بانک انعقاد قرارداد کردند و ۲۶ هزار و ۵۰ فقره نیز پرداخت صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه عده‌ای هستند که کار تعمیر خانه‌های شان را خودشان انجام دادند گفت: ممکن است هنوز پرداخت به آن‌ها انجام نشده باشد.

خادمی با اشاره به اینکه در حوزه راه‌های ارتباطی خسارت زیادی داشتیم به طوری که در روز‌های اول با کمک‌های صورت گرفته همه راه‌های ارتباطی و وصل شدند، اما این‌ها ارتباطات قطعی و بادوام نیستند افزود: دولت در دو سه هفته اخیر اعتبارات لازم زیرساختی را تامین کرده و پروژه‌ها در حال شروع شدن هستند ۷ پل را در استان به بهره‌برداری رساندیم به طوری که جاده پلدختر و خرم آباد نزدیک به ۶۰ کیلومتر آن به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده و قرارداد فاز اول به حدود ۲۵ کیلومتر منعقد شده است.
 
استاندار لرستان با اشاره به اینکه اعتبارات لازم به استان ابلاغ شده، اما هنوز همه پروژه‌ها آغاز به کار نکرده اند، زیرا باید پیمانکار تعیین شود گفت: ۱۱۳ مدرسه در استان لرستان تخریب شده، نتوانستیم برای ۱۴ مدرسه زمین تأمین کنیم لذا کار ساخت ۳۰ مدرسه آغاز شده است و ۱۵ مورد تا مهر به نتیجه می‌رسد و از سوی دیگر نیز ۸۰ مدرسه پیش ساخته در نظر گرفته شده تا دانش‌آموزان در مهرماه بتوانند از این مدارس استفاده کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار