معاون وزیر کشور:

پیشرفت کلان‌شهر‌ها در گرو توجه به روستاهاست

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: اگر می‌خواهیم کلان‌شهر‌ها پیشرفت کنند باید به روستا‌ها توجه شود، توجه به روستا‌ها و مشکلات آن‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی جمالی‌نژاد عصر امروز در همایش هم‌اندیشی و تقدیر از شهرداران و دهیاران استان اصفهان اظهار داشت: در جلسات مختلف با دهیاران و شهرداران استان‌ها بسیاری از مشکلات مطرح شد و به دنبال رفع مشکلات شهر‌ها و روستا‌ها هستیم.

او با بیان این‌که یکی از مشکلات اساسی کشور ما نظام شهری بیمار است، تصریح کرد: اگر به این مشکل توجه نشود بسیاری از مشکلات کشور حل نخواهد شد، نظام شهری ایران قبل از ۱۳۰۰ نظام شهری متوازن بوده و توزیع بسیار خوبی در جمعیت وجود داشت، اما متأسفانه از بعد از سال ۱۳۰۰ توازن جمعیت به هم ریخت و اصل مهاجرت از همین سال‌ها آغاز شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: زمانی که توزیع جمعیت عادلانه نباشد مهاجرت جمعیت رخ می‌دهد، ما در کشور به عنوان خانواده‌ای هستیم که بایستی دست در دست هم مشکلات موجود در کشور را حل کنیم، متأسفانه بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها از سکنه خالی شده است و در همین استان اصفهان بسیاری از روستا‌های مستعد گردشگری خالی از سکنه شده است.

او ادامه داد: وزارت کشور هدف خود را توزیع عادلانه خدمات در شهر‌های کوچک قرار داده است، اگر می‌خواهیم کلان‌شهر‌ها پیشرفت کنند باید به روستا‌ها توجه شود، توجه به روستا‌ها و مشکلات آن‌ها باید در دستور کار قرار گیرد ضمن این‌که توزیع متوازن جمعیت یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است که باید مورد توجه قرار گیرد که به توسعه پایدار کشور کمک می‌کند.

جمالی‌نژاد افزود: اگر روستا و یا شهری به دنبال بزرگ شدن است باید غیردولتی باشد، در امنیت ملی کشور علاوه بر امکانات نظامی امینت اجتماعی نیز مؤثر است، خاک‌ریز نخست مطالبات مردم دهیاران و شهرداران بزرگوار هستند که در سال زحمات زیادی متحمل می‌شوند.

او بیان کرد: باید از تغییر جنس شهرداری‌ها خودداری کنیم، جذب سرمایه‌گذار بسیاری از مشکلات را حل کرده و دهیاران و شهرداران باید بودجه‌های خود را مستقل از بودجه دولتی برنامه‌ریزی کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به این‌که از بدو تأسیس دهیاری‌ها حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به دهیاری‌ها کمک شده است، گفت: پرداخت ۲۱۳ میلیارد تومان برای طرح‌های درآمدزا، احداث و تجهیز ۸۹۳ پایگاه آتش‌نشانی در روستاها، اجرای طرح‌های گردشگری و تحت پوشش قرار دادن چند روستای گردشگری از اقدامات دهیاران و روستا‌ها در سال گذشته بوده است.

او با اشاره به این‌که امنیت شغلی برای دهیاران و شهرداران باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در این راه یک آیین‌نامه استخدامی ایجاد شده است که افزایش حقوق و مزایای دهیاران نیز باید مورد توجه قرار گیرد، امکان‌سنجی و پیش‌بینی پرداخت حق بیمه دهیاران نیز صورت گرفته است که در سال جاری مشکلی در رابطه با حق بیمه نخواهیم داشت.

جمالی نژاد خاطرنشان کرد: در بحث پسماند و بازآفرینی نیز اقدامات مؤثری صورت گرفته و در حمل و نقل جمعی نیز باید اوراق مشارکت اختصاص یابد همچنین برای روستا‌ها نیز یک کمیته بسیار خوبی تأسیس شده است تا در بخش روستا‌ها تحولی ایجاد شود ضمن این از لحاظ تأمین مالی برای پروژه‌ها محدودیت نداریم.

تصویب آیین نامه استخدامی روستاییان و دهیاری های کشور

مهدی جمالی نژادمعاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: این طرح برای ایجاد امنیت شغلی در روستا‌ها تصویب شده و در این طرح دهیاری‌های کشور سامان می‌گیرند.

او گفت: مسئولیت‌هایی همچون استخدام کارشناس‌های مالی و حق بیمه دهیاران از بند‌های این آیین نامه است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: سهم کنونی دهیاری‌ها از مالیات ارزش افزوده بیشتر شده، اما ضروری است که دهیار‌ها به سمت کمک‌های مردمی برای فعالیت‌های عمرانی حرکت کنند.

مهدی جمالی نژاد همچنین به نبود مدیریت صحیح در برخی از روستا اشاره کرد و گفت: خیلی از روستا‌ها با ظرفیت‌های بالا امروز خالی از سکنه شده است.

او افزود: راه اندازی ۸۹۵ ایستگاه آتش نشانی در روستا‌ها و جمع آوری زباله مهمترین فعالیت‌های سازمان شهرداری‌ها در کشور است.

در این همایش دغدغه بیش از صد دهیار و شهردار نبود سرمایه گذار در روستا و شهر‌ها بود با توجه به این که بسیاری از این روستا‌ها هدف گردشگری هستند.

انتهای پیام/م

برچسب ها: وزارت کشور ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.