نوری غلامی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تعامل با آمریکای لاتین می تواند تحریم های واشنگتن را خنثی کند

کارشناس مسائل آمریکای لاتین گفت: به شرط دنبال کردن برنامه‌ای هدفمندی در کشور‌های آمریکای لاتین، می توانیم اثر تحریم ها را کاهش دهیم.

برگزاری کنفرانس نشست عدم تعهد در کاراکاس، توانمندی ونزوئلا را می رساند/ با برنامه ای هدفمند می توانیم در راستای کاهش تحریم ها در کارکاس گام برداریمبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (شنبه) به منظور شرکت در اجلاس وزیران امور خارجه «نم» به کاراکاس سفر کرد، این اجلاس از ۲۱ تا ۲۳ جولای در کاراکاس برگزار می‌شود، ظریف ضمن شرکت در این نشست با تعدادی از همتایان خود نیز دیدار و رایزنی خواهد کرد.

رایزنی با رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر امورخارجه ونزوئلا از دیگر برنامه‌های سفر ظریف به ونزوئلا خواهد بود. او سپس به منظور رایزنی با مقامات نیکاراگوئه و بولیوی عازم این دو کشور آمریکای جنوبی خواهد شد.

الهه نوری غلامی زاده کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:

جنبش عدم تعهد، سازمان جایگزین برای سازمان‌های نئو لیبرال غربی است و کشور‌هایی را گرد هم می‌آورد که می‌خواهند گزینه جایگزین برای سازمان‌هایی باشند که همگی تحت امپریالیسم و زیاده خواهی‌های ایالات متحده و متحدان غربی هستند.

وی با اشاره به شرایط ونزوئلا و نشست عدم تعهد، تصریح کرد: ریاست جنبش عدم تعهد بر عهده کاراکاس است، در حقیقت جنبش عدم تعهد به دنبال گزینه جایگزین از کشور‌های تحت سلطه امپریالسم است.

نوری غلامی زاده ادامه داد: برخی کشور‌های آمریکای لاتین، آفریقای و کشور‌های واقع در منطقه خاورمیانه که تجربه جنگ و استعمار قدرت‌های غربی را دارند، گزینه‌های مناسبی برای ریاست هستند، ولی شرایط ونزوئلا در حال مذاکره است و مخالفان کاراکاس با دولت مستقر آن بر سر میز مذاکره بحث می‌کنند.

کارشناس مسائل آمریکای لاتین با بیان اینکه برگزاری کنفرانس نشست عدم تعهد در کاراکاس، توانمندی ونزوئلا را می‌رساند، گفت: مدتی است که ونزوئلا تحت حمله قرار دارد و حالت جنگ از درون به خود گرفته که این امر معیشت مردم این کشور را کرده است.

وی افزود: ایالات متحده از درون ونزوئلا را تحت حمله قرار می‌دهد، ولی خوشبختانه به دلیل حفظ اتحاد جمهوری بولیواری، امنیت کشورشان همچنان پا بر جا است و این موضوع نشان دهنده مقاومت خوب ونزوئلا است و تا زمانی که نیرو‌های بولیواری با یکدیگر متحد باشند، امنیت کاراکاس هم تامین می‌شود.

نوری غلامی زاده تاکید کرد: در شرایطی که آمریکا در صدد وارد کردن ضربه‌ای به کاراکاس بود، دولت مستقر توانست ونزوئلا، را به لحاظ امنیتی محکم نگه دارد، در حال حاضر هم که ونزوئلا بر سر میز مذاکره است وی مدیریت سیاست خارجی خود را محک می‌زند.

کارشناس مسائل آمریکای لاتین با اشاره به سابقه دولت ترامپ در برهم شکستن قرارداد‌ها و از بین بردن بنیان‌های کشور‌های مختلف، تصریح کرد: باید منتظر باشیم که عاقبت مذاکره در ونزوئلا چه می‌شود، درواقع در این مذاکره ایالات متحده آمریکا دخالت مستقیم دارد، هرچند که گفته می‌شود بین مادورو و مخالفان آن، در حال برگزاری است، ولی مسلما عاری از دخالت واشنگتن و اتحادیه اروپا نیست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط داخل ونزوئلا تاکنون به خوبی توانست، سازمان جنبش عدم تعهد را مدیریت کند، البته خوشبختانه تاکنون مشکلی پیش نیامده است و امنیت افراد حاضر در کاراکاس تامین شده و صلح و ثبات بین الملل را دنبال می‌کنند.

نوری غلامی زاده با اشاره به سفر ظریف به آمریکای لاتین، اظهار کرد: گفته شده که وزیر امور خارجه ما بعد از ونزوئلا به بولیوی و نیکاراگوئه سفر می‌کنند، البته در کاراکاس با مقامات عالی رتبه و وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار دارند، سپس به دنبال صلح و ثبات بین الملل به نیکاراگوئه و بولیوی سفر خواهد کرد که هردوی این کشور‌ها تحت تحریم ایالات متحده هستند.

کارشناس مسائل آمریکای لاتین توضیح داد:آمریکا نیکاراگوئه، بولیوی و ونزوئلا را تحریم کرده است، در حقیقت دولت ترامپ علیه این سه کشور صحبت کردند و همچنان سیاست‌های جنگ سرد متاثر از دکترین مونرو ۱۸۲۳، در حال اجرا در آمریکای لاتین است.

وی ادامه داد: ایران هم مانند سه کشور آمریکای لاتین تحت تحریم هستیم، به نظر من ماموریت ظریف کاملا مشخص است، ما به دنبال ثبات هستیم و با افراد و کشور‌هایی مانند خود که تحت تحریم هستند، وارد صحبت و مذاکره می‌شویم و امیدواریم این همکاری‌ها هدفمند باشد.

نوری غلامی زاده خاطر نشان کرد:علی رغم اینکه ادعا می‌شود، تحریم‌های آمریکا آسیبی به بخش مدنی جامعه و مردم نمی‌زند، اولین جایی که تحت هدف قرار می‌دهند، اقتصاد، معیشت و سلامت مردم است، امیدواریم تیم وزارت خارجه بنیان همکاری‌های خوب اقتصادی برای کاهش اثر تحریم‌ها انجام دهند.

کارشناس مسائل آمریکای لاتین ادامه داد: به شرط دنبال کردن برنامه‌ای هدفمندی در کشور‌های آمریکای لاتین، می توانیم  منافع خود را تامین کنیم، امیدواریم راهی پیدا کنیم تا همکاری‌ها را تصحیح و اثر تحریم‌ها را کاهش دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار