نمایندگان مجلس افغانستان:

جامعه جهانی صلح را بر انتخابات ترجیح داده و قصد ندارند انتخابات برگزار شود

نمایندگان مجلس افغانستان می گویند: احتمال تشکیل حکومت موقت و تعویق انتخابات در نتیجه توافق احتمالی صلح با طالبان قوت گرفته است.

ااابه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شماری از نمایندگان مجلس افغانستان در واکنش به تعهد دولت برای پرداخت 60 درصد از هزینه انتخابات ریاست جمهوری گفتند که جامعه جهانی به صلح اولویت بیشتری داده و لذا از حمایت انتخابات ابا ورزیده است.

کمیسیون انتخابات افغانستان روز گذشته اعلام کرد که بودجه مورد نیاز انتخابات ریاست جمهوری نهایی شده و بر این اساس، از مجموع 149 میلیون دالر بودجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، مبلغ 90 میلیون دالر آن توسط دولت افغانستان و 59 میلیون دالر دیگر آن از جانب جامعه جهانی تامین می‌شود.

شماری از نمایندگان مجلس افغانستان تاکید دارند که قرار بود جامعه جهانی بودجه انتخابات را تمویل کنند، اما به دلیل شدت یافتن مذاکرات صلح، جامعه جهانی مایل نیست در حال حاضر انتخابات را تمویل کند.

رمضان بشردوست، نماینده مجلس افغانستان در این خصوص گفت: «جامعه جهانی در افغانستان یعنی آمریکا؛ اگر آمریکا انتخابات افغانستان را تمویل کند به اندازه خریداری یک نخود برایش آسان است، اما عدم تمویل انتخابات از سوی آمریکا چنین برداشت می‌شود که این کشور می‌خواهد کسانی را بیاورد و در ارگ داخل کند.»

علی اکبر جمشیدی، دیگر نماینده مجلس افغانستان نیز با اشاره به اینکه نظام سیاسی افغانستان وابسته به حمایت جامعه جهانی است گفت: زمانی که جامعه جهانی بودجه انتخابات را تمویل نمی‌کند واضح است که آنان صلح را بر انتخابات ترجیح داده و قصد ندارند انتخابات را برگزار کنند.

به اعتقاد نمایندگان، احتمال تشکیل حکومت موقت و تعویق انتخابات در نتیجه توافق احتمالی صلح با طالبان قوت گرفته است.

این در حالی است که پیش از این دولت افغانستان با تعویق انتخابات و تشکیل حکومت موقت در نتیجه توافق صلح با طالبان به شدت مخالفت کرده است.

نمایندگان همچنین تاکید کردند که تامین بودجه انتخابات از سوی دولت سبب تنقیص در سایر موارد بودجه خواهد شد و مشکلات زیادی را بر زندگی مردم تحمیل خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار