هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

منع ورود شاهزادگان سعودی به آمریکا می تواند مقدمه‌ای برای مصادره اموال آن‌ها باشد/ واشنگتن به حد نیاز ریاض را دوشیده است

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: احتمال زیادی دارد که منع ورود شاهزادگان سعودی به آمریکا می تواند مقدمه‌ای برای مصادره اموال آن‌ها باشد.

منع ورود شاهزادگان سعودی به آمریکا می تواند مقدمه‌ای برای مصادره اموال آن‌ها باشد/ واشنگتن به حد نیاز ریاض را دوشیده استبه گزارش  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جمهوری‌خواهان مجلس سنای آمریکا به منظور تنبیه عربستان سعودی بابت مسائل حقوق‌بشری در حال آماده‌سازی طرحی برای تبدیل به قانون هستند که بر اساس آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور نتواند آن را وتو کند.

در صورتی که این طرح به قانون تبدیل شود، ورود اعضای خاندان سلطنتی عربستان سعودی به خاک آمریکا ممنوع شده و واشنگتن برای آن‌ها روادید صادر نخواهد کرد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:در واقع سیاست‌های آمریکا در حوزه کاخ سفید، وزارت خارجه، پنتاگون و کنگره واشنگتن در خصوص عربستان سعودی دچار یک نوع پارادوکس سیاسی و اجرایی شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سیاست‌های محمد بن سلمان، اقدامات تخریبی او در عربستان و منطقه ، قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی به دستور ولیعهد سعودی، جنگ ظالمانه چهار ساله محمدبن سلمان علیه مردم یمن و جانب داری همه جانبه از سیاست‌های او شرایطی فراهم کرد که آمریکا در سطح جهان و منطقه به دلیل حمایت از ریاض دچار انزوای سیاسی شود.

هانی زاده ادامه داد: در حال حاضر آمریکا در چارچوب یک حرکت نمایشی برای بازسازی چهره خود در منطقه و جهان تلاش می‌کند تا یک سری تنبیهاتی در رابطه با شاهزادگان سعودی عملیاتی کند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه قانون منع شاهزادگان سعودی از ورود به واشنگتن تنها یک شعار است، گفت: در حقیقت آمریکاوانمود می کند که قصد دارد به جهان ثابت کند که با سیاست‌های عربستان سعودی و شخص محمدبن سلمان مخالف است.

وی افزود: سیاست‌های اشتباه واشنگتن، تیم دونالد ترامپ و هزینه‌های سیاسی_ اعتباری سنگینی که برای عربستان انجام داد، منجر به انزوای سیاسی کاخ سفید شد، در حقیقت حرکت نمایشی غرب با طرح ممنوعیت برای عربستان با اینکه خیلی موثر نیست، ولی می‌تواند ریاض را به شدت دچار انزوا کند و شرایط آن را در سطح منطقه و جهان با مشکل مواجهه کند.

هانی زاده با بیان اینکه منع ورود شاهزادگان سعودی شاید مقدمه‌ای برای مصادره اموال آن‌ها در آمریکا باشد، خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد اقدامات تنبیهی بیشتری در انتظار شاهزادگان ریاض خواهد بود.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: عربستان سعودی یک قرارداد ۵۰۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷ با آمریکا در جریان سفر ترامپ به عربستان به امضاء رسید، در واقع از این مبلغ ۱۱۰ میلیارد دلار مربوط به خریداسلحه پیشرفته بود که بخشی از آن را واشنگتن به ریاض داد، ولی بخشی دیگر هنوز عملیاتی نشده است، به نظر می‌رسد که در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که واشنگتن تلاش می‌کند تا به نوعی عربستان را از دستیابی به سلاح‌های پیشرفته منع کند.

وی خاطر نشان کرد:در طول ۴ سال گذشته واشنگتن سلاح‌های بسیار پیشرفته‌ای در اختیار رژیم آل سعود در راستای کشتار مردم یمن قرار داده است، کاخ سفید انتظار داشت که جنگ یمن در ظرف ۱ ماه به پایان برسد، ولی با گذشت بیش از ۴ سال نتوانست معادله میدانی را به نفع خود تغییر دهد لذا آمریکایی‌ها از هر نوع پیروزی برای عربستان در یمن ناامید شدند.

هانی زاده تاکید کرد: آمریکایی‌ها برای سلاح‌های پیشرفته خود تبلیغات وسیعی انجام دادند، در حال حاضر حدود ۱۴ سامانه موشکی واشنگتن در ریاض برای مقابله با موشک‌های بالستیکی موجود است، ولی در طول ۴ سال گذشته به خصوص ۱ سال اخیر موشک‌های بالستیکی یمن تاسیسات نظامی و استراتژیکی عربستان را مورد هدف قرار داده است و سامانه‌های ضد موشکی کاخ سفید نتوانستند این پهپاد‌ها را رصد کنند و در نتیجه ناکارآمدی این سامانه مشخص شد.

کارشناس مسائل بین الملل باب بیان اینکه ناتوانی سامانه ضد موشکی واشنگتن در برابر پهپاد‌های یمن نقطه اختلاف عربستان و کاخ سفید را به وجود آورد، تصریح کرد: ریاض میلیارد‌ها دلار برای سامانه‌های ضد موشکی کاخ سفید پرداخت کرده است ولی نتوانست امنیت لازم را برای عربستان ایجاد کند.

هانی زاده ادامه داد: آمریکا بر روی سامانه‌های گنبد آهنینی که در رژیم صهیونیستی وجود دارد تبلیغ بسیاری کرده بود، ولی مشخص شد که از کارایی لازم برخودار نیست، چراکه حماس توانست با استفاده از تاکنیک‌های فنی این سامانه‌های گنبد آهنین را ناکارآمد کند، بنابراین یک شکست فنی برای واشنگتن در رابطه با سلاح‌های پیشرفته آن ها تلقی می‌شود.

وی با اشاره به پرونده قتل جمال خاشقچی، خاطر نشان کرد: محمد بن سلمان وعده کمک مالی به ترامپ داده است و قرار بر این شد که هزینه تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ را در انتخابات ۲۰۲۰ را به عهده بگیرد، به همین دلیل رئیس جمهور آمریکا قول داده است که مسئله پرونده قتل جمال خاشقچی را به مرور زمان حل و مختومه اعلام کند.

هانی زاده ادامه داد: در حال حاضر کاخ سفید تلاش می‌کند تا موضوع قتل جمال خاشقچی به بوته فراموشی سپرده شود، در جریان کنفرنس اخیر گروه ۲۰ در ژاپن ترامپ بسیار تلاش کرد تا پیوند و ارتباطی بین محمد بن سلمان و رهبران ۲۰ کشور جهان برقرار کند، ولی موفق نشد و در حال حاضر هم واشنگتن به دنبال تبرعه ولیعهد سعودی است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: طرح ممنوعیت و محدودیت ورود شاهزادگان سعودی و ممنوعیت فروش اسلحه پیشرفته به عربستان اگر عملیاتی شود، صحنه میدانی یمن به نفع مردم وانصارالله تغییر خواهد کرد و عربستان ناچار به پایان جنگ یمن خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: عربستان دیگر چیزی برای باج دادن به کاخ سفید ندارد به همین دلیل به نظر می‌سد که آمریکا اکنون احساس می‌کند که به اندازه کافی عربستان را دوشیده و دیگر احتیاجی به آن‌ها ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
R. K
۱۴:۱۹ ۲۶ تير ۱۳۹۸
آقا این قضیه گاو رو که آقا رضا گفتنو من هم قبول دارم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۳۰ ۲۶ تير ۱۳۹۸
این بسیار طبیعی و بدیهی است که هر گاوچرانی وقتی ببیند که شیر گاوش کم شده یا در حال خشک شدن است فوری به راه حل های متعددی فکر میکند که آخرین راه فرستادن گاو نگون بخت به کشتارگاه است تا اگر از شیرش فایده ای نصیب گاوچران نمیشود از گوشتش بهره ببرد.........و این آخرین تلاش گاوچران برای نجات گاوهای شیرده اش است.........
آخرین اخبار