سخنگوی دولت مطرح کرد:

سمن‌های محیط زیست؛ کشانه سایر سمن‌ها و نهاد‌های مردم گرا

رییعی گفت: سمن‌های محیط زیست با حضور در گفتگو‌های اجتماعی، می‌توانند کشانه سایر سمن‌ها و نهاد‌های مردم گرا باشند.

سمن‌های محیط زیست؛ کشانه سایر سمن‌ها و نهاد‌های مردم گرابه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست «سمن، سرمایه اجتماعی و نظام تدبیر آب و انرژی» که در وزارت نیرو برگزار شد، اظهار داشت: معتقدیم در دولت باید گفتگو‌های اجتماعی را سازمان یافته‌تر از گذشته دنبال کنیم و نهادینه شدن این امر و امتداد یافتن آن در درون وزارتخانه‌ها برنامه‌ای است که در ماه‌های آینده دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: سمن‌های محیط زیست با حضور فعال خود در گفتگو‌های اجتماعی بین دولت و نهاد‌های مردم گرا، می‌توانند مشوق و کشانه سایر سمن‌ها و نهاد‌های مردم گرا باشند.

سخنگوی دولت عبارت مرگ خاموش را در برابر محیط زیست سالم دانست و اظهار کرد: فشار بر آب و خاک و از دست رفتن محیط زیست سالم می‌تواند آثار غیرقابل جبرانی را به جای بگذارد که از این رو من از این پیامد‌ها به عنوان مرگ خاموش یاد می‌کنم، چرا که محیط زیست با فقر، معیشت مردم و میزان رضایت و یا نارضایتی مردم ارتباط مستقیم دارد.

ربیعی گفت: حضور موثر سمن‌ها در جریانات مربوط به آب و محیط زیست و تعامل با دولت در این زمینه‌ها برای جلوگیری از بروز مشکلات و یافتن راه حل مشکلات احتمالی موجود مفید است.

وی ادامه داد: یکی از خطرناک‌ترین رخداد‌های اجتماعی، بحث عدم اعتماد است و حضور سمن‌ها که نهاد‌های مردم‌گرا و مردم‌محور هستند، می‌تواند به افزایش اعتماد به عنوان یک سرمایه اجتماعی منجر شود.

سخنگوی دولت با اشاره به این موضوع که الگوی ارتباط وزارت نیرو با سمن‌ها باید به سایر وزارتخانه‌ها تسری یابد، تصریح کرد: تعاملاتی که در بخش آب و آبفای وزارت نیرو با سمن‌ها شکل گرفته، سرمایه اجتماعی خوبی را فراهم خواهد کرد که این سرمایه اجتماعی را باید پاس داشت و در جهت تسری آن به سایر وزارت‌خانه‌ها تلاش کرد.


بیشتر بخوانید: لزوم گسترش همکاری میان سمن‌ها و وزارت نیرو


ربیعی مسئله محیط زیست را یک مسئله پیچیده و چندبعدی دانست و ادامه داد: یک وزارتخانه و یک نوع نگاه نمی‌تواند منجر به حل مشکلات زیست محیطی کشور و صیانت از محیط زیست به شکل بهینه شود، بلکه باید تمامی نهادها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به این مسئله مهم ورود کنند.

وی افزود: زمانی که عنوان می‌شود حدود ۴۷۰ هزار حلقه چاه مجاز و حدود ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که در طول سال ممکن است ۱۳ تا ۱۴ هزار حلقه آن مسدود شود، بدین معناست که قریب به ۲۰ تا ۲۲ سال زمان می‌برد تا تمامی چاه‌های غیرمجاز کشور مسدود شوند؛ اما این مسئله علاوه بر ابعاد زیست‌محیطی، ابعاد معیشتی نیز دارد و اینجا یکی از مثال‌های بارز چند بعدی بودن مسائل زیست محیطی است.

سخنگوی دولت  راه اصلی عبور از مشکلات راگفتگو دانست و گفت: باید تعاملات با سمن‌ها را به گونه‌ای پیش ببریم که دستاورد‌های آن به سیاست‌های محیط زیستی دولت تبدیل شود.

انتهای پیام/

جلوگیری از بروز مشکلات به کمک حضور موثر سمن‌ها در جریانات مربوط به آب و محیط زیست

برچسب ها: وزارت نیرو ، سمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار