مرکز تحقیقات همدان قطب تولید رقم های جدید بذر چغندر قند کشور

کارشناسان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان همدان موفق به تولید دو رقم بذر جدید چغندر قند شدند.

مرکز تحقیقات همدان قطب تولید رقم های جدید بذر چغندر قند کشورقاسم اسدیان ،رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،گفت: امسال  محققان این مرکز موفق به تولید دو رقم بذر سینا و دنا شدند.

اسدیان مهمترین ویژگی این رقم‌ها را مقاومت بیشتر در برابر بیماری‌ها و تولید قند بیشتر دانست و افزود: این رقم‌ها در برابر بیماری پوسیدگی ریشه چغندرقند و ویزومارینا که نوعی بیماری ویروسی است مقاوم هستند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون رقم اکباتان که در ۱۳۹۲ در مرکز تحقیقات همدان تهیه شد ه بود در مزارع چغندر چند کشت می‌شوند افزود: این رقم‌های جدید مقاومت در برابر دو بیماری را دارند و و عملکرد بیشتری در تولید قند دارند.


رییس مرکز تحقیقات و کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کشت بذر‌های سینا و دنا از سال آینده در مزارع کشور خبر داد.
دکتر اسدیان افزود: این بذر‌ها در ۱۰ هکتار از مزارع کشور کشت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح اصلاح نباتات در ۵ مرکز تحقیقات کشور انجام می‌شود، اظهار داشت: در استان همدان علاوه بر تغییر ارقام بذر با اجرای آبیاری بارانی و تحت فشار در ۸۷ درصد مزارع چغندر قند در مصرف آب تولید کشت چغندر قند صرفه جویی داشته ایم.
انتهای پیام/ا

تولید دو رقم بذر جدید چغندر قند در همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار