با حضور رحمانی فضلی؛

همایش روز دهیاری‌ها برگزار شد

همایش روز دهیاری ها با حضور وزیر کشور و معاون عمران و توسعه روستایی وزارت کشور برگزار شد.

همایش روز دهیاری‌ها برگزار شدبه گزارش خبرنگار حوزه دولت‌ گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان‌، همایش روز دهیاری‌ها (روز دوشنبه ۱۷ تیر ماه) با حضور وزیر کشور، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و معاون توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری در وزارت کشور برگزار شد.

جندقیان معاون امور دهیاری ها کل کشور در این نشست گفت: خوشبختانه در این مدت ما کارآفرینان را در عرصه روستایی شناختیم. وظیفه دولت به‌طور خاص ایجاد اشتغال نیست، وظیفه دولت پنج چیز است: ۱. صدور مجوزهای لازم. ۲.هماهنگی بین دستگاه‌ها ۳. ارائه تسهیلاتی که به دهیاران می‌دهد .۴ . حضور بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی اجتماعی فرهنگی مهم است و پنجم حضور مردم در فعالیت‌های اجتماعی است.

جندقیان بیان کرد: نکته‌ی مهم امنیت پایدار در کار دهیاران است. با کمک نمایندگان مجلس لایحه‌ معافیت دهیاری ها از پرداخت مالیات و آیین نامه استخدامی اجرایی دهیاران انجام شد و در هفته های آتی خبرهای خوشی را برای دهیاران خواهیم داشت.

در ادامه برنامه امید معاون توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تلاش های خوبی در عرصه محرومیت زدایی اتفاق افتاد. آمارها در دهه های اخیر به وقوع پیوسته و روستاهای امروز با گذشته قابل مقایسه نیست. ۳۸ هزار روستا در حال حاضر از نعمت برق، آب، بهداشت، راه، آموزش و مسائل زیر بنایی برخوردار هستند و درصد جزئی از این نعمت ها برخوردار نیستند. آبادی‌های روستاهای ما ۶۰ هزار تا است که بالا۸۵ تا برق دارند.

وی عنوان کرد: این عدد، عدد بسیار جالب و گویای حرکت بسیار عظیمی است. ما در استان، معاونت توسعه روستایی داریم مدارکی که مراکز آماری و تحلیلی دنیا این اتفاق در ایران گویای این است که ایران در عرصه روستاها منصفانه عمل کرده است. اکنون روستاهایی داریم که فاصله آن‌ها با هم ۱۰۰ کیلومتر است که شاید ۳۰ خانوار سکنه داشته باشند هم از نعمت برق و آب برخوردار هستند. مرکز بین المللی این حرکتی خوانده که توجیح اقتصادی ندارد و علی رغم خدمات گسترده دو خدمت ویژه در دولت ۱۱ و ۱۲ انجام شده. یکی از این خدمات بحث گاز رسانی است.

وی با بیان اینکه قبل از این دولت گاز رسانی کل کشور حدود ۲۰ درصد بوده که اکنون ۸۶ درصد روستاها از نعمت گاز برخوردارند، گفت: در بحث آی تی و اینترنت پر سرعت، ۹۰ درصد راه اندازی شده که ۷۰ درصد مربوط به این دولت است. علی رغم این تلاشها با کاهش جمعیت روستاها روبه‌رو هستیم و بررسی آماری نشان می دهد که این کاهش تاثیر بسیار ناگواری بر اشتغال و مباحث دیگر می گذارد.

وی بیان کرد: وزیر کشور سکان دار حاشیه نشینی هستند، جمعیت روستاها در انقلاب ۲۱ میلیون نفر بوده که ۶۵ درصد از جمعیت کشور را شامل می شود. امروز جمعیت روستاها از ۶۵ به ۲۶ رسیده است. دولت کار بزرگی در زمینه اشتعال انجام داده است. از دیگر اقدامات دولت این است که توانسته دهیاریها را در روستاهای کشور تشکیل دهد. روستاهای کشور به علت اینکه متولی مشخص نداشتند همیشه از این مسئله رنج میبردند و امروز ۳۷ هزار و ۵۹ روستای کشور دارای دهیار هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار