آمریکا بازنده رسانه‌ای پهپاد!

دکترمرندی درباره غلبه روایت ایران در افکار عمومی و رسانه‌های جهان به نکاتی اشاره کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در ساعتی که آمریکا فکرش را هم نمی‌کرد، پرنده گران‌قمیت چندمیلیون‌دلاری و رادارگریزش در‌حالی‌که چندکیلومتری حریم هوایی ایران را نقض کرده بود، به‌وسیله سامانه کاملا بومی «سوم خرداد» منهدم شد تا فکر اینکه حتی بخواهد دقت و تمرکز نیروی نظامی کشور را هم بیازماید، از مخیله خویش بیرون کند. این اقدام علاوه‌بر ایجاد باور به توانایی‌های نظامی ایران، بازتاب عجیبی هم در رسانه‌های غربی و افکار عمومی جهان داشت.

آمریکا بازنده رسانه‌ای پهپاد!


بیشتر بخوانید:  ارائه جزئیات بیشتری از هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکا


هرچند رسانه‌های وابسته به جریان غرب تلاش می‌کردند ایران را به ماجراجویی متهم کنند، شرایط به‌قدری حاد شد که این رسانه‌ها نیز نتوانستند ماجرا را به‌طورکامل سانسور کنند و باعث شد صدای وزیر خارجه آمریکا دربیاید که «رسانه‌ها باید روایت ما را از این ماجرا باور کنند نه روایت ایران را». این نشان می‌دهد رسانه‌های غرب هرچند نمی‌خواهند، ناخواسته در القای قدرت نظامی ایران نقش‌آفرین بوده‌اند.

به بهانه اسقاط پهپاد گران‌قیمت و رادارگریز آمریکایی، با دو کارشناس عرصه رسانه دکتر محمد مرندی، استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و آقای سیدمصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل رسانه و بین‌الملل، گفت‌وگوی کوتاهی کرده‌ایم که درادامه می‌خوانید:

مرندی: تعجب رسانه‌ها از توانمندی بالای نظامی ایران مشهود بود

دکتر محمد مرندی، استاد دانشکده مطالعات جهان، درباره نگاه رسانه‌های غربی و واکنش افکار عمومی غرب به اسقاط پهپاد آمریکایی گفت: آنچه از همه بیشتر دیده‌ام، شاید تعجب کرده بودند از اینکه ایران به‌راحتی توانست پهپادی که قیمتش دوبرابر هواپیمای اف ۳۵ بود، با موشک ایرانی ارزان‌قیمتی ساقط کند. رسانه‌های غربی با وجود نزدیکی به غرب، دربرابر روایت دولت آمریکا تردید زیادی دارند. این تعجب هم در رسانه‌ها و هم کارشناسان آن‌هاست و آنچه دیده می‌شود، نوعی تعجب بود. حتی رسانه‌های چینی هم در‌این‌باره تحلیل‌های جالبی منتشر کردند که نشان می‌دهد این تعجب فقط مختص رسانه‌ها یا افکار عمومی غرب نبوده است.

وی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا که گفته بود رسانه‌ها باید روایت آمریکا را قبول کنند نه روایت ایران را خاطرنشان کرد: این اظهارت وزیر خارجه آمریکا نشان می‌دهد رسانه‌ها روایت آمریکا را چندان قبول نکرده‌اند و به‌نظر می‌رسد توییت‌های دکترظریف هم در این موج بی‌تأثیر نبوده باشد.

دکترمرندی درباره غلبه روایت ایران در افکار عمومی و رسانه‌های جهان گفت: در این قضیه، نسبتا سریع واکنش نشان دادیم و سوار بر موج رسانه‌ای شدیم؛ ولی هروقت حتی دو روز صبر کردیم، دیگر مطالب بعدی تأثیری نخواهد گذاشت. وقتی در رسانه‌ها حس تردید ایجاد می‌شود، مطمئنا این حس در مردم نیز ایجاد شده است. دلیل اصلی اینکه آمریکایی‌ها به‌دنبال حمله نظامی نرفتند، این بود که از توانایی ایران تعجب کردند. آنچه مشخص است، این است که می‌دانند اگر حمله کنند، جواب خواهند گرفت.

او در خاتمه هم گفت: مشخص نیست مردم آمریکا چقدر حرف‌های ترامپ درباره حمله به ایران را باور می‌کنند؛ اما رسانه‌ها سعی می‌کنند هماهنگ با حکومت عمل کنند. باوجوداین، قطعا متوجه شده‌اند ایران از تکنولوژی بسیار خوبی در حوزه‌های نظامی برخوردار است.

خوش‌چشم: رسانه‌ها می‌خواستند آبروی آمریکا را بخرند

سیدمصطفی خوش‌چشم، کارشناس حوزه رسانه و بین‌الملل، درباره تأثیر رسانه‌ای اسقاط پهپاد آمریکایی به‌وسیله ایران گفت: در منطقه و جهان، این را به‌مثابه پیشرفت تکنولوژی ایران و عزم و اراده ایرانی دربرابر آمریکا می‌دانند که مقابل این کشور جا نزده است. بسیاری از رسانه‌ها معتقدند این کار ضمن کوچک‌کردن آمریکا، موازنه را به‌سمت ایران تغییر داده است. رسانه‌های دیگر درحقیقت بیشتر بازتاب‌دهنده نظرات آمریکا بودند و بدشان نمی‌آمد تنش را به‌سمت جنگ ببرند و با عقب‌نشینی آمریکا، سعی کردند با ادعای دروغ بگویند ایران درخواست مذاکره کرده که بعدا کذب این مسائل مشخص و روشن شد. درواقع، سعی کردند از فروپاشی هیمنه آمریکا جلوگیری کنند که نتوانستند.

نکته دیگر جنگی بود که بین پنتاگون و هوافضای سپاه بر سر نوع این پهپاد درگرفت. آمریکایی‌ها سعی کردند نوع این پهپاد را گلوبال هاوک اعلام کنند که ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار قیمت دارد و تعداد بیشتری از آن ساخته شده است؛ اما هوافضای سپاه از ابتدا اعلام کرد کیو فور سی یا ترایتون بوده که دو نمونه از آن تولید شده و قیمتش ۲۲۰ میلیون دلار و پیشرفته‌تر و سنگین‌تر است و تکنولوژی رادارگریزی بهتری دارد. آمریکایی‌ها سعی کردند بگویند این اتفاق نیفتاده است؛ چون این دومین‌بار بود که این نمونه سقوط کرده است. البته، هنوز سعی می‌کنند جا بیندازند که این نمونه گلوبال هاوک بوده که قطعات آن هم وجود دارد.

وی درباره تأثیر این اقدام بر رسانه‌های آمریکا گفت: روش روزنامه‌نگاری در آمریکا به این شکل است که روایت همه را بازگو کنند؛ اما روایت خود را قطعی کنند. آنچه ترامپ و دولتش می‌خواهد، این است که روزنامه‌نگاران آنچه او می‌خواهد بازگو کنند. البته، درنهایت رسانه‌های آمریکا هم چیزی نگفتند که بر ضرر آمریکا باشد و سعی کردند آبروی آمریکا را بخرند.

وی درباره واکنش افکار عمومی آمریکا در این ماجرا گفت: مردم عادی آمریکا خیلی به‌نفع ما به ماجرا نگاه نمی‌کنند و برای ایران هیچ سمپاتی ندارند؛ منتها از جنگ گریزان هستند و معتقدند ترامپ بی‌جهت آمریکا را به‌سمت جنگ نبرد و در آخرین نظرسنجی.
بیش از ۷۰ درصد از مردم مخالف حرکت نظامی علیه ایران بودند.

خوش‌چشم درباره اینکه آیا جریان مستقل رسانه‌ای در این ماجرا وجود داشت، می‌گوید: رسانه‌ها روایت را بازگو می‌کنند؛ اما نوع تفکرات آن‌ها ایجاد جنگ دیگر بود و سی‌ان‌ان و باقی رسانه‌ها با دلایل گوناگون می‌خواستند نشان دهند ترامپ به‌دنبال دیپلماسی نیست و به‌دنبال جنگ است. برعکسِ زمان ریاست‌جمهوری اوباما که ترامپ گفته بود اگر اوباما به‌توافق نرسد، با ایران وارد جنگ می‌شود و سعی می‌کردند به‌خاطر منافع داخلی فضا به‌سمت تنش بیشتر برود؛ اما این‌ها همه ظاهر قضیه است. در باطن، استراتژی آمریکا به‌دنبال تهدید معتبر است تا ما را به میز مذاکره بکشاند و می‌داند با اقدام نظامی این کار انجام نمی‌شود؛ بنابراین، به‌دنبال تحریم و تهدید است. در این فضا، رسانه‌ها کارکرد دارند تا تهدید و تحریم را قوی‌تر و معتبر نشان دهند و مناسبات افکار عمومی در ایران و تهران تغییر پیدا کند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار