فعالیت بیش از ۳۰۰ مهد کودک در استان همدان

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان از فعالیت ۳۰۱ مهد کودک شهری و روستایی این استان خبر داد.

فعالیت بیش از ۳۰۰ مهد کودک در استان همدانجمشید شیران، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان در گفتگو با   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، گفت: ۳۰۱ مهد کودک شهری و روستایی شامل ۱۷۲ مهد شهری و ۱۲۹ مهد روستایی در استان فعالیت می‌کنند که این مهد‌ها به ۱۵ هزار ۴۲۱ کودک خدمات متنوع ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه مهد کودک دوره‌ی ویژه‌ای برای کودک است که معمولا اولین مقطع آموزشی او محسوب می‌گردد افزود: چرا که کودک در این دوره با مهارت‌های جدید آشنا می‌شود، تفریحات مختلف را تجربه می‌کند و پیش‌نیاز‌های دروس مدرسه را می‌آموزد، هر چند مهدکودک دوره‌ای رسمی مانند مدرسه محسوب نمی‌شود؛ اما بیشتر والدین برای رشد و پیشرفت فرزندان‌شان، آن‌ها را به مهدکودک می‌فرستند.

شیران با اشاره به حادثه وقوع سیل در برخی از استان‌های کشور اظهار داشت: متاسفانه بخشی از آسیب دیدگان این حادثه کودکان بودند که آسیب‌های جدی به آنان وارد شد که در این زمینه تعدادی از مهد‌های کودک از جمله کودکان مهد کاوه به شکل نمادین و از طرف سایر مهد‌های کودک میزبان جشنی شده بودند که مدیران مهد و بهزیستی با هدف ترویج فرهنگ نوع دوستی بین این بچه‌ها تدارک دیده بودند و هرکدام هدیه‌ای کودکانه شامل کتاب داستان، مداد رنگی و اسباب بازی جهت ابراز همدری با کودکان سیل زده به پایگاه جمع آوری کمک‌های مردمی اهدا کردند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان از برگزاری همایش اوتیسم جهت آگاهی خانواده‌ها و آشنایی با علائم این بیماری با همکاری کانون مهد‌ها و دانشگاه علوم پزشکی نیز خبر داد و گفت: اوتیسم را بیشتر می‌توان یک اختلال نورولوژیکی که خودش را در سال‌های اولیه کودکی (۳ سال آغازین کودکی) نمایان می‌کند معرفی کرد.

وی ادامه داد: این اختلال باعث می‌شود که مغز نتواند در زمینه رفتار‌های اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به‌درستی عمل کند و برای یادگیری چگونگی ارتباط و تعامل با دیگران به‌طور اجتماعی دچار مشکل می‌شود.

جمشید شیران همچنین اظهار داشت: حقوق کودکان به عنوان یک لایحه حقوق بشر برای کودکان شناخته می‌شود و طیف گسترده‌ای از حقوق اساسی کودکان را تضمین می‌کند.

وی افزود: طبق مواد این اعلامیه، کشور‌های تصویب کننده آن در قبال اقدامات خود در مورد کودکان پاسخگو خواهند بود، هرچند علی رغم تصویب قوانین متعدد حمایت از کودکان و تعمیم مصوبات و کنوانسیون‌های بین المللی به کشور، هنوز به حد کافی و ضرورت، مسائل و دشواری‌های کودکان در برنامه‌ها و طراحی‌های شهری کشور لحاظ نشده است به همین منظور جلسه آشنایی با حقوق کودک با حضور کارشناسان امور کودکان و اعضای کانون توسعه همیاری مهد‌های کودک در استانداری و با هدف آشنایی با مفهوم حقوق کودک، شناساندن روش‌های آموزش هم کنشانه و مشارکتی، آشنایی با راهکار‌های آموزش حقوق کودک در مراکز آموزشی و... برگزار شد تا از این طریق گامی برای تحقق حقوق کودکان برداشته شود.

جمشید شیران با اشاره به فعالیت گسترده مهد‌های کودک در اشاعه ارزش‌های دینی گفت: سازمان بهزیستی در چند سال اخیر توسط ستاد اقامه نماز کشور به جهت اشاعه فرهنگ نماز مورد تجلیل قرار گرفته است و با اجرای برنامه "نماز یاوران کوچک" گامی در ترویج فرهنگ نماز برداشته است.
انتهای پیام/ج

بیش از ۳۰۰ مهد کودک در استان همدان فعال هستند

برچسب ها: بهزیستی ، مهدکودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار