ثبت جهانی ۱۵ پهنه از جنگل‌های هیرکانی در دستور کار است

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: ثبت جهانی ۱۵ پهنه از اثر طبیعی جنگل‌های هیرکانی در محدوده چهار استان مازندران، گلستان، گیلان و سمنان در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه شورای ثبت میراث ناملموس کشور به میزبانی اردبیل گفت: از دو میلیون هکتار جنگل‌های هیرکانی، ۱۵ پهنه برای ثبت انتخاب شده و می‌تواند تحول قابل توجهی در گردشگری استان‌های ذکر شده به دنبال داشته باشد.

وی افزود: ثبت میراث طبیعی از سختی ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به اینکه سهمیه سالانه کشور در یونسکو یک اثر است، ضروری است استان‌ها در معرفی آثار طبیعی با دقت و اهتمام ویژه اقدام کنند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: در حال حاضر ۵ اثر از استان‌ها جهت ثبت ملی به یونسکو ارسال شده و به دلیل سهمیه بندی کشور‌ها مشکلاتی در ارسال آثار داریم.

طالبیان با بیان اینکه از جمله آثار با قابلیت ثبت جهانی کوه سبلان در استان اردبیل است، ادامه داد: سبلان به عنوان اثر طبیعی فرهنگی قابلیت ثبت جهانی را دارد که ضروری است مطالعات پرونده آن تکمیل شود.

وی تصریح کرد: معرفی آثار جهت ثبت ملی از سوی استان‌ها تقویت شده و از جمله طوس در خراسان، سبلان در اردبیل و اورامانات در کرمانشاه و کردستان در حال بررسی است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: در ثبت جهانی آثار مهم طی کردن فرایند صحیح ثبت جهانی است و خوشبختانه اقبال استان‌ها برای ثبت با افزایش همراه است.

طالبیان تاکید کرد: در سال‌های اخیر میراث فرهنگی اهمیت ویژه‌ای در کشور‌ها به خود گرفته و به موضوعی حیثیتی تبدیل شده است به همین دلیل انتظار ما هم استان‌ها در ثبت ملی و جهانی آثار خود است.

وی خواستار مشارکت دستگاه‌های اجرایی و استانداران در ثبت ملی و جهانی آثار شد و افزود: همچنین لازم است موضوع حریم مورد توجه قرار بگیرد چرا که در تعیین حریم با مشکل مواجه هستیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از تدوین کتاب میراث ناملموس کشور خبر داد و گفت: به ویژه در ثبت میراث ناملموس آثاری که مشترک در بین مناطق و استان‌ها است مورد توجه و حائز اهمیت است.

طالبیان با ذکر مثالی به عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) اشاره کرد و افزود: به ویژه به دلیل اشتراک این مراسم در بین استان‌ها لازم است مطالعات جهت ثبت ملی انجام شود.

وی اضافه کرد: در خصوص ثبت مراسم اربعین نیز اخیرا رایزنی‌هایی با مسئولان کشور عراق انجام شده و با اخذ رضایت از آن‌ها لازم است تیم عملیاتی در کمترین زمان تشکیل و عملیات ثبت آغاز شود.

طالبیان همچنین در خصوص میزبانی استان اردبیل جهت برگزاری سالانه شورای ثبت میراث ناملموس نیز تصریح کرد: هر استانی بیش از ۵۰ اثر ثبتی دارد می‌تواند میزبان این رویداد باشد و در صورتی که میزبانی اردبیل در فصل تابستانی عملیاتی شود لازم است میزبان سایر فصول نیز مشخص شود.

انتهای پیام/ح

سبلان به عنوان اثر طبیعی فرهنگی قابلیت ثبت جهانی را دارد

برچسب ها: میراث فرهنگی ، جنگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.