روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

امروز ۳۱ خرداد برابر با ۱۷شوال سالروز پیروزی سپاه اسلام مقابل سپاه کفر در جنگ خندق به نام روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نامگذاری شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، ۱۷ شوال سال پنجم هجرت در جنگ خندق، امام اول شیعیان جهان حضرت علی ابن ابی طالب (ع) نمادو اسوه جوانمردی و شجاعت سپاه اسلام، نماد شرک و بت پرستی یعنی عمر بن عبدود را به خاک مذلت نشاند.

کشتن نفس اماره و تلاش برای رضای خدا در راه دین، سبب شد مولای متقیان امام علی (ع) نماد بزرگی و جوانمردی دنیا باشد و ۱۷ شوال هر سال به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نامگذاری شود.

ده نوجوان یاسوجی به دلیل علاقه‌ای که به ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای داشتند میدان اصلی شهرک صنعتی فرودگاه یاسوج را به گود زورخانه تبدیل کردند و در آن به ورزش می‌پرداختند.

محمدحسین امیری یکی از این ورزشکاران بود که می‌گفت: ما به ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای علاقه زیادی داریم به همین دلیل شش ماهه که در شرایط سخت ورزش می‌کنیم.

عرفان یکی دیگر از این ورزشکاران است که می‌گوید: جایی که ما انتخاب کردیم برای گود زور خانه مناسب نیست و همیشه پاهمون زخمی میشه و آروز داریم یه روز به گود زورخانه بریم.

در ادامه با رئیس هیت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای شهرستان بویراحمد تماس تلفنی گرفته شد و او را به محل تمرین این ورزشکاران دعوت کرد.

آقای کریمی بعد از یک ساعت به محل تمرین آمد و به بچه‌ها قول داد در اولین تمرین که ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه همان روز بود بچه‌ها را به گود زورخانه ببرد وبه آن‌ها لباس مناسب هم بدهد واز این به بعد اونجا تمرین کنند.

سر وقت مقرر پهلوانان کوچک با سلام و صلوات جمع حاضر با لباس مناسب به گود زورخانه یاسوج وارد شده و به تمرین پرداختند و حالا خوشحالی را می‌شد به راحتی در صورت محمد حسین وبقیه بچه‌ها دید.

رئیس هیئت پهلوانی زورخانه شهرستان بویراحمد گفت: ۵۰۰ ورزشکار در کهگیلویه وبویراحمد دررشته پهلوانی و زورخانه‌ای فعالیت دارند که دراین زمینه چهار قهرمانی کشور هم ازآن استان شده است.

ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی، ریشه در تفکر بزرگ شیعه و اسلام دارد و گود زورخانه و ورزش باستانی نماد فروتنی و تواضع ورزشکاران است که پهلوان در کنار پرورش جسم و تن، روحش را نیز از ناملایمت‌ها و صفات رذیله می‌زداید.

واژه پهلوان در ایران زمین واژه پرمفهومی است و سال‌ها است این صفت با نام مردان بزرگی از جمله پوریای، ولی و غلامرضا تختی از ورزشکاران بزرگ کشورمان همراهی میکند واژه‌ای که ریشه درخدا ترسی و با خدا بودن دارد.

پهلوان بودن یعنی اینکه از من بودن بگذری و بر ما بودن تکیه کنی، نمادی که هرکسی می‌تواند صفات پاک و نیک انسانی را در وجودش پیدا کرده و در راه خدا به کار گیرد.

ورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آن‌ها است که قدمت و پیشینه‌ای طولانی دارد و در بستر جهان بینی دینی، اسطوره‌های حماسی و سنت‌های اجتماعی ایران باستان شکل گرفته است.

پس از ورود دین مبین اسلام آداب اسلامی با این ورزش عجین شد و با تاثیرپذیری از سرشت جوانمردی امام علی (ع) و با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی به مسیر خویش ادامه داد و اکنون به عنوان میراث اصیل ایرانی در جهان مطرح است.

در برخی از دانش‌نامه‌های بین‌المللی از ورزش زورخانه‌ای به عنوان قدیمی‌ترین ورزش بدنسازی جهان یاد می‌شود..

آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران به ثبت جهانی هم رسید.

منبع خبر:خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/پ

روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

برچسب ها: ورزش پهلوانی ، سپاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.