بررسی تفاوت های هاست و سرور به زبان ساده

هاست را می توان فضایی از سرور دانست که یک وب سایت بر روی آن قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دنیای صفر و یک و یا همان فناوری اطلاعات امروزی ما از سخت افزارها و نرم های افزارهای متعدد و پیچیده ای تشکیل شده است که سبب می شود تا یک اتصال ساده صورت گیرد و در این بین شاید نام سرور و هاست را در زمان راه اندازی وب سایت به گوشتان خورده باشد و از تفاوت و ماهیت آن بی اطلاع باشید، که از این رو امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با این دو آشنا کرده و به بررسی تفاوت های بین آن دو بپردازد.

بررسی تفاوت های هاست و سرور به زبان ساده

سرور چیست؟

سرور در حقیقت به کامپیوترهای متصل به اینترنت گفته می‌شود که حاوی یک یا چند وب سایت بوده و  برای آنکه بتوانند به شبکه جهانی وب متصل شوند و در نتیجه آن، سایت‌های خود را در معرض عموم قرار دهند، بایستی تنظیمات خاصی را پشت سر گذارند.

بطور مثال؛ ابتدا؛ یک سرور برای آنکه از سرور‌های دیگر در شبکه جهانی وب متمایز شود، باید نام مخصوص بخود را داشته باشد، درست همانند دنیای واقعی که هر فردی توسط نام خود، از فرد دیگر قابل تشخص است و به این خصیصه سرورها، اصطلاحا، nameserver گفته می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: راهنمای خرید هاست؛ نام دامنه، پهنای باند، فضای هاست


یکی از خصیصه‌های دیگری که سرور‌ها را از هم متمایز می‌کند، نوع نرم افزار و سیستم‌های عاملی است که بر روی این کامپیوتر‌ها نصب می‌شود.

بعنوان مثال، یک وب سایت می‌تواند بر روی سروری قرار داشته باشد که سیستم عامل آن ویندوز سرور ۲۰۰۳ باشد، و وب سایت دیگری وجود داشته باشد که بر روی سروری با سیستم عامل لینوکس نصب شده باشد.

سررور‌ها عموما، کامپیوتر‌های قدرتمندی می‌باشند، چراکه آن‌ها می‌بایست پاسخگوی دهها، صدها، و شاید هزاران تقاضای کاربران بر روی اینترنت باشند.

عدم انتخاب سرور مناسبی برای وب سایت، می‌تواند منجر به افت شدید در سرعت سایت و در نهایت قطعی موقت یا دائمی سایت شود.


این مطلب را از دست ندهید: ابررایانه‌ها و هرآنچه که باید از آن‌ها بدانید + تاریخچه و معرفی سریع‌ترین سوپرکامپیوتر دنیا


در مواقع حادتری، این موضوع می‌تواند منجر به خرابی‌های عدیده سخت افزاری در سرور شود نظیر سوختن هارد دیسک، پردازشگر و غیره.

بررسی تفاوت های هاست و سرور به زبان ساده

هاست چیست؟

وب هاستینگ به زبان ساده دقیقا همان چیزی است که شما در زمانی که وب سایت تان روی شبکه بین المللی (اینترنت) برای همه قابل دیدن باشد به آن نیاز دارید.

به زبان ساده، وب سایت شما باید روی یک سرویس دهنده میزبان قرار گیرد.

کامپیوتر شخصی شما هم می‌تواند به صورت یک سرویس دهنده میزبان تنظیم و راه اندازی شود، اما اگر قصدتان جذب ترافیک یا «بازدید کننده» زیاد برای سایت تان است، این کار زیاد عاقلانه به نظر نمی‌رسد و برای اینکه وب سایت شما در اینترنت در دسترس باشد لازم است کامپیوترشما همیشه روشن و به اینترنت متصل باشد؛ به محض خاموش شدن کامپیوتر دیگر کسی سایت شما را نمی‌بیند.


این مطلب را از دست ندهید: تفاوت میان HTTP و HTTPS


از طرف دیگر اگر با نرم افزار‌های راه اندازی سرور آشنا نباشید، این کار می‌تواند برای شما پیچیده باشد در نتیجه اصلاح اشکالات و خرابی‌های احتمالی سرورتان وقت و انرژی زیادی می‌خواهد.

درست به همین دلایل است که؛ کلیه شرکت ها، ارگان‌ها و حتی افراد شخصی که نیاز به وب سایت دارند برای میزبانی سایت شان به سراغ شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی می‌روند.

در چنین شرکت‌هایی سرور‌های آن‌ها غالباً در خارج از ایران و در معروف‌ترین و مجهزترین Datacenter‌های دنیا قرار دارد جایی که به صورت ۲۴ ساعته برق به سرور‌ها متصل است و اینترنت قطعی ندارد و برای مواقع اضطراری تمهیداتی اندیشیده شده است.

شما به عنوان مشتری به فضای کوچکی از این سرور‌ها دسترسی دارید که با داشتن فضایی هرچند کوچک و کم حجم به یک تیم از متخصصان اینترنت برای نگهداری وب سایت تان متصل خواهید بود که در طول ۲۴ ساعت می‌کوشند که این سرویس متوقف نشود.

در اکثر موارد، یک سرور میزبان وب فضای Hard خود را به فضا‌های کوچک تری تقسیم کرده و آن را با هزینه کمتر در اختیار افراد مختلف قرار می‌دهد در این حالت از چندین سایت تا چند صد سایت از سرور میزبان به صورت مشترک استفاده می‌کنند.

برای سایت‌های مهم یا با حجم اطلاعات بالا، سرور‌های اختصاصی از نظر امنیتی و پایداری سرویس‌ها به هیچ وجه قابل مقایسه با سرور‌های مشترک نیستند.

هر سرویس عمومی و اضافی نصب شده روی سرور‌های مشترک و هر سایت دیگر روی آن سرور می‌تواند یک کانال ورودی برای هکر‌ها باشد.

همچنین حجم و انبوه درخواست‌ها روی سرور پایداری و سرعت آن را قطعاً کاهش خواهد داد.


ببینید: مشکلات تلگرام از مرکز آب می خورد


از طرف دیگر این نکته که سرور‌های میزبان شما در چه مرکز داده‌ای و در کدام کشور واقع شده و فراهم شدن شرایط امکانات این مرکز داده از نظر پهنای باند، امکانات امنیتی، استحکام بنای فیزیکی، پیش بینی شرایط بحرانی مانند قطعی برق، آتش سوزی، زلزله و... تا چه میزان است از شاخص‌های مهمی برای تصمیم گیری جهت انتخاب یک سرویس دهنده خدمات میزبانی وب است.

بررسی تفاوت های هاست و سرور به زبان ساده

تفاوت هاست و سرور 

بطور کلی می توان گفت؛ هاست یک فضا از سرور محسوب می شود که وب سایت شما در آن قرار دارد، اما نمی‌توان بطور یقین گفت که هاست زیر مجموعه سرور است و یا سرور زیر مجموعه هاست است، زیرا ممکن است یک هاستی مربوط به یک وبسایت داشته باشیم که نیازمند چندین سرور باشد، مانند شبکه‌های اجتماعی همچون facebook و یا چندین وب سایت داشته باشیم که همه از طریق یک سرور پشتیبانی بشوند.

یک سرور میزبان وب فضایHard خود را به فضاهای کوچک تری تقسیم کرده و آن را با هزینه کمتر در اختیار افراد مختلف قرار می دهد در این حالت از چندین سایت تا چند صد سایت از سرور میزبان به صورت مشترک استفاده می کنند.

برای سایت های مهم یا با حجم اطلاعات بالا ، سرورهای اختصاصی از نظر امنیتی و پایداری سرویس ها به هیچ وجه قابل مقایسه با سرور های مشترک نیستند. هر سرویس عمومی و اضافی نصب شده روی سرورهای مشترک و هر سایت دیگر روی آن سرور می تواند یک کانال ورودی برای هکرها باشد.


این مطلب را از دست ندهید: راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق چگونه است؟


همچنین حجم و انبوه درخواست ها روی سرور پایداری و سرعت آن را قطعاً کاهش خواهد داد.

از طرف دیگر این نکته که سرورهای میزبان شما در چه مرکز داده ای و در کدام کشور واقع شده و فراهم شدن شرایط امکانات این مرکز داده از نظر پهنای باند ، امکانات امنیتی ، استحکام بنای فیزیکی ، پیش بینی شرایط بحرانی مانند قطعی برق ، آتش سوزی ، زلزله و… تا چه میزان است از شاخص های مهمی برای تصمیم گیری جهت انتخاب یک سرویس دهنده خدمات میزبانی وب است.

بررسی تفاوت های هاست و سرور به زبان ساده

یوزر هاست چیست ؟

درست زمانی که یک اکانت میزبانی وب از هاست مورد نظر خود خریداری می کنید ، به بخشی از یکی از سرورهای هاست دسترسی پیدا خواهید کرد.


این مطلب را از دست ندهید: طراحی یک وب سایت چه مراحلی دارد؟


شما یک نام کاربری و یک رمز دریافت کرده که با کمک آن می توانید به اکانت میزبانی خود متصل شوید.

زمانی که؛ اتصال برقرار شد شما فایل هایتان را به سرور هاست آپلود می کنید و … وب سایت شما به همین سادگی برای میلیون ها بازدید کننده قابل دسترسی است!

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.