در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نماز عید فطر نمادی از همبستگی و وحدت مسلمانان جهان است

حجت الاسلام وافی با اشاره به برپایی نماز عید فطر در کشورهای جهان اسلام از همبستگی و وحدت بین مسلمانان می گوید.

نماز عید فطر نمادی از همبستگی و وحدت مسلمانان جهان استحجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی سخنران و کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ایجاد وحدت و همبستگی عید بندگی و نماز فطر اظهار کرد: عید فطر با توجه به روایاتی که از اهل بیت (ع) عصمت و طهارت رسیده عیدی است که پاداش بندگان بعد از یک ماه روزه داری ثمره اعمال، حاجات و بندگی انسان در رمضان مشخص می‌شود. مرحوم میرزا جوادآقای ملکی تبریزی در کتاب «المراقبات» یک نکته ویژه ای دارد که می فرماید برای روز عید فطر یکی از آداب این است که انسان خوش گمان به رحمت خدای متعال باشد از این جهت که خداوند دستگیری می‌کند و گناهان او را می‌بخشد. طبیعت این حالت رجاء و امید است که در روز عید فطر به علاوه آن خوفی که انسان را نگران می‌کند که آیا در کنار کسانی برسرسفره الهی نشستند به معبود الهی راه پیدا نکرده باشد. درواقع روز عید فطر و نماز عید یک حال معنوی خاصی برای روزه داران این ماه فراهم می‌‎کند. 

وی در ادامه با اشاره به روایتی از مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی، گفت: یک جمله مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی دارد که به نظرم وجه مشترک بین مسلمانانی است که در این ماه به روزه داری پرداختند. این روایت سه وجه دارد که در شب و روز عید فطر مطرح شده است، که می‌گوید تضرع، توسل و تسلیم است و می‌فرماید اگر در انسان شکل بگیرد و انسان به دنبال این سه حال باشد شب و روز عید فطر خوبی خواهد داشت و نشانه های این قبولی را در خودش خواهد دید.


بیشتر بخوانید: چرا عید فطر به قیامت شباهت دارد؟ / تفسیر امام علی (ع) از عیدبندگی


این خطیب و کارشناس امور دینی  گفت: یکی از اسراری که درباره نماز عید فطر می گویند این است که این نماز را جایی که سقف نیست بخوانید و بر روی خاک بنشید، که همان رسیدن به حالت تضرع است. همچنین اقامه نماز اوج توسل به درگاه الهی است و تکبیری که خوانده می‌شود تسلیم شدن دربرابر حق تعالی است که بعد از یک  ماه روزه داری حرکت کند. این سه حالت شخصیت انسان را شکل می‌دهد و وجه مشترکی برای مسلمانان در نماز عید فطر و عید بندگی است. 

وی با تاکید بر اینکه شب عید فطر کمتر از شب قدر نیست، افزود: نکته دوم در اهمیت عید فطر ایجاد وحدت برای مسلمانانی است که در نماز عید فطر بهم حضور می رسانند، چراکه یک لطافت قلب و زلالی روح اتفاق افتاده و امساکی که انسان ها در رفتارها و فکرشان داشتند در لطافت طبع و روح انسان شکل گرفته است و زمینه نزدیکی قلوب به یکدیگر است. به نوعی دلها آرام می شود و بغض ها و کینه ها به راحتی از دل ها می رود و انسان ها سبک تر شده اند.

نماز عید فطر نمادی از همبستگی و وحدت مسلمانان جهان است

وی  بیان کرد: این رحمت و نعمت وحدت و یکدلی را فقط در بین مردم و جامعه جستجو نمی‌کنیم، بلکه این یکپارچگی بین مسئولان و مدیران ما هم در روز عید فطر نمایان است، چراکه همه حضوری از جنس وحدت دارند. درواقع شکوه همدلی و وحدت در عید فطر و نماز عید فطر بی نظیر است. به عقیده من کمتر اجتماعی را در کشور سراغ داریم که تمامی جریانات و جناح های سیاسی در آن حضور پیدا کنند. نماز عید فطر نماز عجیبی است و به نظرم بایست هم سخنرانان، مداحان و مجریان این برنامه مطالبی که به وحدت و همدلی کمک می کند و باید توجه ویژه ای بر روی خطبه ها و گفته هایشان داشته باشند تا این همبستگی را تقویت کنند. 

حجت الاسلام والمسلمین وافی در پایان یادآور شد: مرحوم میرزا جوادی ملکی تبریزی جمله ای دارند که به مداومت در خواندن دعای ندبه اشاره دارد. چه خوب می شود اگر این سنت و رسم در کشور ما شکل بگیرد که بعد از نماز صبح تا اقامه نماز فطر برای مشتاقان دعای ندبه خوانده شود. ان شالله این رسم و سنت توجه به امام زمان (ع) در جامعه ما شکل بگیرد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار