در یکصد و‌هجدهمین جلسه شورای اجتماعی کشور مطرح شد؛

رحمانی فضلی: با صدور بخشنامه‌ها نمی‌توان جوانانی سالم داشته باشیم

وزیر کشور گفت:در شرایط کنونی امکان دسترسی جوانان و مردم به رسانه‌های جمعی فراوان شده و قدرت انتشار در جامعه نیز به شدت افزایش داشته است.

رحمانی فضلی: با صدور بخشنامه‌ها نمی‌توان جوانانی سالم داشته باشیم
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در یکصد و‌هجدهمین جلسه شورای اجتماعی کشور با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: اگر این تصور را داشته باشیم موضوع جوانان از طریق سیستم دولتی و‌دستگاه‌های اجرایی هدایت شود، حتما دچار خطا می‌شویم؛ ولی دولت می‌تواند به عنوان یک تسهیل گر در موضوع جوانان فعالیت کرده و شرایط را به گونه‌ای ترسیم کند که بالندگی و شکوفایی جوانان در بستر اجتماعی بهتر شود.

وزیر کشور با بیان اینکه با صدور بخشنامه‌ها نمی‌توان جوانانی سالم داشته باشیم، ادامه داد:در شرایط کنونی امکان دسترسی جوانان و مردم به رسانه‌های جمعی فراوان شده است و قدرت انتشار در جامعه نیز به شدت افزایش داشته است.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه در روح بیانیه گام دوم بر تربیت جوانان اشاره جدی شده است، تصریح کرد:تربیت جوانان باید به گونه‌ای باشد که در مراحل مختلف تربیتی اعم از خانواده، مدرسه، دانشگاه و جامعه فرایند تربیت به گونه‌ای شکل بگیرد تا با یک جوان با انگیزه و با نشاط روبه رو شویم.

وزیر کشور با اشاره موضوع جوانان، تک بعدی نیست، افزود: ما صرفا با یک فعالیت مواجه نیستیم؛ بلکه با یک زندگی روبه رو هستیم، وقتی می‌گوییم جوان با زندگی و سبک زندگی جوانان مواجه هستیم که سبک زندگی آنان ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد بنابراین نگاه ما به جوانان باید با در نظر گرفتن همه این ابعاد باشد. از نظر ساختاری آیا جایی که در حال حاضر به عنوان متولی جوانان هست این نگاه چندبعدی را دارد؟ آیا ظرفیت‌های لازم برای آن دستگاه ایجاد شده است که آن را در عمل اجرایی و عملیاتی کند؟

وی ادامه داد: بررسی این ساختار می‌تواند از این موضوعاتی باشد که هم در سازمان امور اداری و استخدامی و هم در شورای اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرد تا نتیجه مطلوب به دست بیاید، اما آن چیزی که مهم است و باید بر همه ملاحظات مورد توجه قرار دهیم این است که باید جوانان متدین، اندیشمند، فعال، مستقل، با انگیزه، هدفمند و با نشاط داشته باشیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه باید چهار بعد ارتباطی انسان را به نوعی در نظام تربیتی و نظام اجتماعی و سبک زندگی ببینیم، تصریح کرد: یکی از این بعد‌های ارتباطی رابطه انسان با خودش است و یکی از ضعف‌های اساسی نظام تربیتی میزان توجه به مباحث خودشناسی، معرفت به نفس، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان در نظام تربیتی است. یکی از ابعاد وجودی انسان تفکر و اندیشه است. تفکر و اندیشه مبنای همه فعل و انفعالات انسان است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر ارتباط با جامعه است. در ارتباط فرد با جامعه چقدر کوشا بودیم و چقدر تک‌تک خودمان نسبت به صیانت، حفاظت، تقویت، ارتقا و تعالی اجتماع و جامعه احساس مسئولیت می‌کنیم؟ چقدر همه ما به قانون و به حقوق یکدیگر احترام می‌گذاریم؟ به‌طور قطع جوانی که از آن نام می‌بریم از میان همین شرایط بیرون می‌آید.

وزیر کشور با اشاره به اینکه سومین نوع ارتباط، رابطه انسان با خدای خودش است، بیان کرد: ما با یک جامعه باز مواجه هستیم، یعنی هیچ چیز در جامعه قابل کنترل به معنای مسدود کردن نیست، اما می‌توان آن را مدیریت کرد؛ به این دلیل که رسانه‌ها پر قدرت شده‌اند و ارتباطات بسیار شده و تعاملات علمی فرهنگی بالا رفته است، بنابراین نمی‌توانیم بر خلاف جامعه باز رفتار کنیم به گونه‌ای که گمان کنیم با عوامل انسداد کاری می‌توان انجام داد. باید در حوزه مدیریتی و تربیتی و مسئولیت پذیری اعتقادات و باور‌های این موضوع شکل بگیرد.

وزیر کشورادامه داد: در جلسه امروز پیشنهادی وزارت ورزش داشت کلیات آن را می‌پذیریم، اما اصلاحاتی باید در آن انجام شود. شش پیشنهاد نیز توسط شورای اجتماعی جمع بندی شد. هر شش پیشنهاد محورش توجه به بیانیه گام دوم انقلاب بود، اما بایستی زمانبندی صورت گیرد. فرایند و روند تعریف و گزارش گیری نیز انجام شود علاوه بر این چند دستگاهی که به عنوان متولیان اصلی این موضوع هستند و باقی دستگاه‌ها نیز ذیل آن‌ها بایستی اقدامات خود را انجام دهند. همه دستگاه‌های اجرایی حتما متناسب با ماموریت‌ها و وظایف خود بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان سند بالادستی لحاظ کنند و برنامه‌ریزی برای آن انجام دهند.

رحمانی فضلی عنوان کرد: در حوزه خانواده و ازدواج پیشنهادی مطرح شد که براساس این طرح بتوانیم در تقویت موضوع ازدواج آسان در محیط دانشگاهی اقدام کنیم بدین گونه که در مقطع فوق لیسانس و دکتری هنگام تحصیل هرکس متاهل شد واحد ۳۵متری یا ۴۰متری در اختیارش قرار دهیم و با برخی از دانشگاه‌ها نیز صحبت کردیم. آن‌ها اعلام آمادگی کردند که زمین در اختیار بگذارند؛ همچنین بنده با وزیر راه و شهرسازی در این زمینه صحبت کردم و قبول کردند که کمک‌هایی در این زمینه انجام دهند.

وزیر کشور در پایان جلسه خاطر نشان کرد: باید جلسات مستقلی با دستگاه‌های متولی این مسئله و خیرین برگزار کنیم تا در صورت امکان در سال اول حدود ۱۰۰۰ واحد در کل کشور بسازیم. انگیزه خوبی خواهد شد و هر کس در دوره فوق لیسانس و دکترا ازدواج می‌کند. به مدت چهارسال واحدی را در اختیارش قرار می‌دهیم این موضوع تشویق‌گر خواهد بود، زیرا یکی از مشکلات ازدواج مسکن است. اگر این طرح موفق شود شاید بتوان جریانی ایجاد کرد. مردم ما نیز آمادگی لازم برای کمک دارند بنابراین اگر متولیان تشکل‌ها، خیرین و دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا نمونه و الگویی هزارتایی را امسال در کشور اجرا کنیم، به برکت ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر چشمه جاری از خیر و منفعت خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار