بانک بذر یولاف در دانشگاه رازی راه اندازی می شود

عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از تلاش برای راه‌اندازی قطب یولاف و بانک بذر یولاف در دانشگاه رازی خبر داد.

بانک بذر یولاف در دانشگاه رازی راه اندازی می شودبه گزارش خبرنگار   گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،  صحبت بهرامی‎نژاد عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی و فارغ التحصیل دوره دکتری از دانشگاه آدلاید استرالیا در سال ۱۳۸۶،  در خصوص فعالیت‌های پژوهشی انجام شده پیرامون "یولاف زراعی" اظهار داشت: پژوهش در مورد فعالیت بیولوژیکی متابولیت‎های ثانویه یولاف زراعی را در طول دوره دکترا در دانشگاه آدلاید استرالیا انجام دادم، پس از بازگشت به ایران، موضوع تحقیق و ترویج گیاه زراعی یولاف در ایران را که کاملاً مورد غفلت قرار گرفته بود، در دستور کار قرار دادم.

وی در ادامه افزود: ابتدا تحقیقات جامعی در خصوص سازگاری ارقامی که با خود وارد کشور نمودم، در قالب ۱۷ پایان نامه دانشجویی در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا آغاز کردم تا اینکه در سال ۱۳۹۲ پس از شش سال پژوهش، به منظور عملیاتی کردن نتایج تحقیقات و کاربردی کردن نتایج پایان‌نامه‏ ها، تصمیم به تأسیس شرکت سهامی خاص به نام "کشت و صنعت سالم فرآور باختر"؛ تحت حمایت پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی، با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و تعدادی از دانش آموخته‎های دوره تحصیلات تکمیلی هر دو دانشگاه گرفتم. با تلاش فراوان اعضای هیأت مدیره این شرکت و پس از گذراندن مراحل مختلف اداری، ایده این شرکت (ماسک آرایشی بهداشتی) در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ به عنوان ایده دانش بنیان توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‎ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری، مورد تأیید قرار گرفت.

 بهرامی‌نژاد در ادامه به أهم فعالیت‎های انجام شده اشاره کرد و گفت: أخذ مجوز‌های مختلف از سازمان صنعت، معدن و تجارت، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و سازمان جهاد کشاورزی، اخذ دو برند تجاری ژیندا و بخشاژین به ترتیب مربوط به فرآورده‎های آرایشی- بهداشتی و غذایی شرکت، تولید و توزیع نان، آرد، بلغور، پرک و دانه سالم یولاف در سراسر کشور، تألیف کتابی با عنوان یولاف "گیاه زراعی- دارویی فراموش شده" توسط انتشارات دانشگاه رازی، اشتغال به کار هفت نفر به‎طور مستقیم و ده‌ها نفر به‎طور مستقیم و ثبت و معرفی دو رقم یولاف در آینده‎ای نه چندان دور به نام اینجانب و دانشگاه رازی از جمله فعالیت‌های انجام شده توسط اینجانب است.

 بهرامی‌نژاد، چاپ مقالات متعدد علمی پژوهشی مرتبط با موضوع در مجلات معتبر داخلی و خارجی، دانش آموختگی ۱۷ دانشجوی کارشناسی ارشد و یک دانشجوی دکتری، اجرای یک طرح تحقیقاتی داخلی، فرصت مطالعاتی خارج از کشور صرفاً مرتبط با موضوع یولاف در سال‎های ۹۷-۱۳۹۶، بازدید از کارخانجات بزرگ فرآوری محصولات یولاف در استرالیا با ظرفیت یکصد هزار تن در سال، بازدید از بانک ژن استرالیا (AGG) و دریافت حدود ۴۰۰ رقم (جمع‎آوری شده از ۵۰ کشور مختلف دنیا) و انتقال آن به ایران را از دیگر فعالیت‌های انجام شده برشمرد.

 

وی عضویت در کمیته بین‌المللی یولاف را از اهم فعالیت‌ها دانست و در این‌باره توضیح داد: در سال ۲۰۱۸ به منظور ارتباطات بین‎المللی، حضور در مجامع جهانی و دسترسی سریع و راحت به آخرین یافته‎های تحقیقاتی در زمینه یولاف، تصمیم به درخواست عضویت در کمیته بین‎المللی یولاف نمودم. با توجه به سوابق تحقیقاتی اینجانب به عنوان فردی که بیشترین تحقیقات در زمینه یولاف را داشته‎ام و با توجه به شناختی که از فعالیت‏های تحقیقاتی اینجانب کسب کردند، با اخذ آرای اجماع نمایندگان ۲۶ کشور جهان، توانستم در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸ به عنوان نماینده ایران به عضویت کمیته بین‎‏المللی یولاف (IOC) نائل گردم.

 

بهرامی‌نژاد تاکید کرد: ادامه عضویت در کمیته بین‌المللی یولاف نیازمند حمایت مسئولین محترم وزارت علوم و فناوری و وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه رازی است که در صورت عدم حمایت (حضور در جلسات این کمیته که جلسه بعدی آن در اکتبر ٢٠٢٠ در پرت استرالیا است) به صورت اتوماتیک این عضویت لغو می‌گردد.

 

 بهرامی‌نژاد پیشگیری از بیماری‎های قلبی عروقی، کنترل فشار خون، پیشگیری از سرطان کولون و سینه، کنترل چاقی، درمان بیماری‎های پوستی، کمک به درمان پوکی استخوان، کنترل بیماری دیابت نوع دو و به عنوان غذایی برای بیماران سلیاکی را از ظرفیت‌های بالقوه یولاف دانست و گفت: یولاف در حوزه کشاورزی به عنوان یک گیاه کنترل کننده بیماری‎های خاکزاد گندم، افزایش دامنه گیاهان زراعی دیم، با توان بالای تولید علوفه خوش خوراک برای دام و نهایتاً به عنوان غذا در کمک به امنیت غذایی و... شناخته می‌شود.

 

 بهرامی‌نژاد در پایان افزود: با توجه به ژرم‎پلاسم غنی موجود در دانشگاه رازی و در صورت مساعدت مسئولین محترم، سعی بر این دارم که بتوانم قطب یولاف و بانک بذر یولاف را در دانشگاه رازی راه اندازی نمایم.

انتهای  پیام/ز

 

تألیف کتاب یولاف گیاه زراعی- دارویی فراموش شده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.