روزی روزگاری جام رمضان در فراسوی بی مهری

در ماه رمضان، نه تنها زمان ورزش و ورزش کردن کم نمی‌شود، بلکه ورزش حرفه‌ای رنگ و بوی خاص می‌گیرند و بازار جام رمضان در شهر‌ها و روستا‌ها داغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، با شروع ماه رمضان، نه تنها زمان ورزش و ورزش کردن کم نمی‌شود، بلکه ورزش حرفه‌ای رنگ و بوی خاص می‌گیرند و بازار جام رمضان در شهر‌ها و روستا‌ها داغ می‌شود و در رشته‌های مختلف ورزشی قدیمی تر‌ها در کنار جوان‌ها علاوه بر رقابت دوستانه خود را محک می‌زنند.

در استان قزوین نزدیک به ۳۰ سال است که جام رمضان پیوسته در حال برگزاری است و شاید فوتسال، والیبال و بسکتبال از قدیمی‌ترین رشته‌های پر طرفدار باشند که هر سال، علاقمندان به ورزش را بعد از افطار به سالن شهید بابایی می‌کشند و اوقات مردم را پر می‌کنند.

جام رمضان امسال هم در شهر‌ها و روستا‌های مختلف استان در حال برگزاری است و چکیده بهترین‌های رشته‌های مختلف را می‌توان در رقابت‌های شهر قزوین دید.

مسابقات امسال از نظر تعداد تیم‌های شرکت کننده، نسبت به سال‌های گذشته با ریزش اندکی مواجه شده اما، حضور چهره‌های سرشناس در رشته‌های مختلف بر کیفیت مسابقات افزوده است.

كم‌فروغ شدن مسابقات جام رمضان بسکتبال

امید حمیدی دبیر هیات بسکتبال استان  در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،گفت: امسال با حضور هفت تیم مسابقات آغاز شد، تیم‌ها از نقاط مختلف استان شامل مدیریت پسماند، نظام مهندسی، کافه کاروما، نوجوانان و جوانان قزوین، جوانان البرز و پیریوسفیان حضور دارند.

وی ادامه داد:هر ساله رقابت‌ها بین ۷ تا ۱۰ تیم برگزار می‌شد، اما امسال جام رمضان با امتحانات دانش آموزان همزمان شد، به همین دلیل تعداد تیم‌های شرکت کننده کمی کم شد و طبیعی است.

وی افزود:سطح مسابقات امسال بالا است و به جز چند تیم نوجوانان و جوانان، سایر تیم‌ها در یک سطح هستند و رقابت‌های نزدیکی برگزار می‌شود.

حمیدی دلیل خلوتی سالن برگزاری مسابقات را برشمرد و افزود: خلوت بودن سالن های برگزاری مسابقات به دلیل امتحانات و برگزاری آن برای نوجوانان است و خانواده‌ها بیشتر به فکر موفقیت فرزندان خود درایام امتحانات هستند. 

وی ادامه داد:مسابقات با عنوان زنده یاد مصلاحی برگزار می‌شود و به دنبال زنده نگهداشتن یاد و نام این پیشکسوت هستیم و بیشتر مربیان و داوران استان، شاگرد این مرحوم بوده و باید یادش زنده نگه داشته شود.

مجید صالحی کاپیتان تیم بسکتبال قزوین  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،گفت: رقابت‌های این دوره جام رمضان با حضور ۸ تیم آغاز شد، تیم‌ها و رقابت‌ها از سطح قابل قبولی برخوردارند و حضور بازیکنان غیر بومی در ترکیب تیم‌ها سطح رقابت‌ها را افزایش داده و تمامی تیم‌ها در جام رمضان امسال شانس کسب قهرمانی را دارند، این موضوع نشان از پویایی بکستبال در قزوین است.

وی ادامه داد:امیدوارم هیات بسکتبال در طول سال جام‌های متعددی را در رده سنی بزرگسالان برگزار کند، تا جوان‌تر‌ها در کنار قدیمی تر‌ها کسب تجربه کنند که این مهم باعث رشد بیش از پیش بسکتبال استان و کشور می‌شود.

صندلی های خالی در حسرت حضور تماشاچی در سالن های فوتسال

شاید باورش برای نسل امروز فوتبال سخت و تعجب‌برانگیز باشد، اما مسابقات گل کوچک زمین خاکی‌های اطراف شهر که برای پیدا کردن شکل رسمی‌تر تحت عنوان مسابقات جام رمضان پایش به سالن‌های سرپوشیده باز شد، از جمله مسابقات پرهیجانی بود که تماشاگران زیادی را به خود جلب می‌کرد، به طوری که پر بیراه نیست اگر بگویم سال‌ها قبل، تب جام رمضان برای فوتبال‌دوستان ایرانی چیزی کم از تب جام‌جهانی نداشت.

مسابقاتی که سالن ها را مملو از جمعیتی مشتاق می‌کرد، به طوری که جای سوزن انداختن نداشت. آن‌هم در شرایطی که بسیاری معتقد بودند به دلیل برگزاری بازی‌ها نیم ساعت بعد از اذان و دور بودن مسافت، بسیاری از علاقه‌مندان شرایط و فرصت تماشای این رقابت‌ها را از نزدیک ندارند.

روح الله عبدالهی رئیس هیات فوتبال شهرستان قزوین در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،گفت: رقابت‌های جام رمضان ۹۸ امسال با حضور هفت در حال پیگیری است، این هفت تیم به جرات تیم‌های خوب شهرستان قزوین و استان هستند چرا که از بازیکنان لیگ برتری استان تشکیل شده اند و بازیکنان رده‌های امید و جوانی که سال گذشته و امسال در رقابت‌های دسته اول کشور به مصاف حریفان می‌روند و چهره نام آشنا و چکیده فوتسال استان در رقابت‌های امسال پا به توپ می‌شوند.

رئیس افزود:جام رمضان امسال در دور مقدماتی بصورت ۳ بازی هر شب برگزار می‌شود و سطح تیم‌ها در یک دست است و تیم‌های برتر راهی مرحله حذفی می‌شوند و تیم قهرمان در پایان مسابقات ۲۴ بازی در مرحله پلی آف مشخص می‌شود.

وی ادامه داد:عدم استقبال دلایل مختلفی دارد که شاید مهمترین دلیل آن حضور بازیکنان سرشناس استان در تمرینات پیش فصل تیم‌های لیگ برتری است و به همین دلیل، حضور بازیکنان و به دنبال آن تعداد تیم‌ها بیشتر نشد، اما جام رمضان قزوین در ۲۷ سال عمر برگزاری همیشه بین ۷ تا ۱۰ تیم با استخوان بندی بازیکنان لیگ برتری حضور داشتند.

وی افزود:دلیل دوم عدم استقابل از رقابت‌های جام رمضان شاید به اطلاع رسانی و همچنین برگزاری رقابت‌های جام رمضان در زمان امتحانات دانش آموزان برمی‌گردد و به همین دلیل استقابال تیم‌های جوان از این رقابت‌ها کم شد.

محمود عبدالهی دبیر هیات فوتبال استان و پیشکوست فوتسال استان قزوین در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،گفت: جام رمضان امسال که در حال برگزاری است، از نظر کمیت تعداد تیم‌های کمتری نسبت به سال‌های گذشته شرکت کردند، اما از نظر کیفیت ۷ تیم شرکت کننده در سطح بالایی هستند و در حد تیم‌های لیگ برتری و دسته اولی کشور هستند و یک تیم هم تمام بازیکنان لژیونر در کنار هم جمع شده اند و از نظر کیفیت سطح مسابقات بالاست و به همین دلیل داوران لیگ برتری فوتسال استان رقابت‌های جام رمضان را سوت می‌زنند.

این مقام مسئول افزود: استقبال مسابقات به دلیل برگزاری در بهار و زمان برگزاری امتحانات خرداد است و بهترین استقبال از این نوع مسابقات در زمستان است. مسابقات در کیفیت خوبی در حال برگزاری و تماشاگران هم استقبال خوبی داشته اند.

کاراته کاران در انتظار توجه و استقبال بیشتر

حمیدرضا داوری دبیر هیات کاراته استان قزوین در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،گفت: طی چند سال گذشته در رشته کاراته، رقابت‌های قهرمانی استان در تمامی رده‌های سنی تحت عنوان جام رمضان برگزار شده و امسال هم در ابتدای ماه رمضان رقابت‌های سال ۹۸ با استقبال خوب کاراته کا‌های نونهال استان برگزار شد، این در حالی است که بیشتر قهرمانان و ورزشکاران فریضه روزه را به جای آوردند و پا در مسابقات و تاتامی گذاشتند و موفق به کسب عنوان قهرمانی استان شدند.

وی ادامه داد: هرچند سکوها و جایگاه‌های تماشاچیان خالی بود و تعداد کمی از  جوانان در سالن های برگزاری مسابقات حضور داشتند اما این موضو باعث نشد تا مانع برگزار نشدن این مسابقات شود.

در ادامه ماه رمضان هم رقابت‌های سایر رده‌های سنی به میزبانی بخش‌ها و شهرستان‌های مختلف برگزار می‌شود و باید گفت، ورزش با روزه هیچ گونه منافاتی ندارد.

رقابت‌های جام رمضان فرصت مناسبی است تا استعداد‌های برتر شناسایی، تیم‌های جوان و حمایت‌های اسپانسر‌های ورزشی حضور بیشتر داشته باشند، اما در این زمان، اتفاقات به وجود آمده در این جام منجر به برگزاری ضعیف و کم قدرت شده است چرا که حمایت نکردن اسپانسر‌ها عاملی شد، تا تیم‌های جوان و کم بضاعت قدرت خودنمایی نداشته و چهره‌های جوان هم نتوانند وارد کاروزار عرصه های ورزشی در این جام شوند.

برای بالا بردن قدرت بیشتر جام رمضان بایستی، اطلاع رسانی وسیع صورت بگیرد و شناسایی چهره‌های جوان پیش از مسابقات آغاز و این رقابت ها، محکی برای تیم‌های استانی باشد.

گزارش از مهدی چگینی

انتهای پیام/پ

برچسب ها: رمضان ، لیگ قهرمانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.