اعمال مخصوص شب بیست و سوم ماه رمضان

امشب برابر با شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و سومین شب قدر است که برای آن اعمال عبادی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

شب قدر همان شبى است كه در تمام سال شبى به خوبى و فضيلت آن نمى‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدير امور سال مشخص مى‌شود. اعمالى است كه در هر سه شب قدر بايد انجام داد. البته برای هر شب هم یک سری اعمال خاص ذکر شده است که در ادامه می خوانید؛

اعمال مشترک شب های قدر

اول: غسل . علاّمه مجلسى فرموده بهتر است غسل اين شبها در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد كه نماز شام را با غسل بخواند.

دوم: از اعمال مشترک شب های قدر خواندن دو ركعت نماز است كه در هر ركعت پس از سوره «حمد»، هفت مرتبه «توحيد» خوانده و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد، أَسْتَغْفِرُ اللّه وَ أَتوبُ الَيْهِ . در روايت نبوى است: كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد.

سوم: قرآن مجيد را باز كند و در برابر خود گرفته و بگويد:اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ.

خدایا از تو درخواست می‌كنم به حق كتاب نازل شده‌ات و آنچه در آن است و در آن است نام بزرگترت، و نام هاى نيكوترت و آنچه بيم انگيز است و اميدبخش، اينكه مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهى. سپس هر حاجتی كه دارد بخواهد.

اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ

خدايا به حق اين قرآن، و به حق كسی كه آن را بر او فرستادى و به حق هر مؤمنى كه او را در قرآن ستودى و به حق خود بر آنان، پس احدى شناساتر از تو به حق تو نيست.

 

اعمال مخصوص شب بیست و سوم ماه رمضان

چهارم: قرآن به سرگرفتن در شب قدر و خدا را به چهارده معصوم سوگند دادن از دیگر اعمال شب بیست و سوم ماه رمضان است.

پنجم: خواندن زیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر.

ششم: اين شبها را احيا بدارد، روايت شده هركه شب قدر را احيا بدارد، گناهانش آمرزيده مى شود. هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگينى كوه ها و پيمانه درياها باشد.

هفتم: صد ركعت نماز بجا آورد كه فضليت بسيار دارد و بهتر آن است كه در هر ركعت پس از سوره «حمد» ، ده مرتبه «توحيد» بخواند.

هشتم: اين دعا را بخواند : اللَّهُمَّ إِنِّي أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِي وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِي وَ قِلَّةِ حِيلَتِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَيَّ مَا آتَيْتَنِي فَإِنِّي عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِي وَ لا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّي فِي سَرَّاءَ [كُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ

خدايا شام كردم درحالی كه براى تو تنها بنده كوچك و خوارى هستم كه براى خويش سود و زيانى را به دست ندارم و نمى توانم از خود پيش آمد بدى را بازگردانم، به اين امر بر خويش گواهى مى دهم و در پيشگاهت به ناتوانى و كمى چاره ام اعتراف مى كنم، خدايا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و آنچه را به من و همه مردان و زنان مؤمن، از آمرزش در اين شب وعده دادى وفا كن، و آنچه را به من عنايت فرموده اى كامل ساز، كه من بنده بيچاره، درمانده، ناتوان، تهيدست خوار توام.

خدايا مرا فراموش كننده ذكرت قرار مده در آنچه سزاوار آنم فرمودى، و نه فراموش كننده احسانت در آنچه عطايم نمودى، و نه نااميد از اجابتت، گرچه مدّت زمانى طولانى گردد، چه در خوشى يا ناخوشى، يا سختى، يا آسانى، يا عافيت، يا بلا، يا تنگدستى، يا در نعمت همانا تو شنونده دعايى.

اين دعا را كفعمى از امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده كه در اين شبها، در حال قيام و قعود و ركوع و سجود مى‌خواندند. علاّمه مجلسى فرموده: بهترين اعمال در اين شبها، درخواست آمرزش و دعا است برای حوائج دنيا و آخرت خود، و پدر و مادر و خويشان، و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان كه زنده اند و چه آنان كه از دنيا رفته اند و خواندن اذكار و صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السّلام. به هر اندازه كه بتواند و در بعضى از روايات وارد شده: دعای جوشن كبير را در اين سه شب بخواند.

اعمال مخصوص شب بیست و سوم ماه رمضان


اعمال مخصوص شب بیست و سوم رمضان

اول: خواندن سوره عنکبوت و روم که حضرت صادق علیه السلام قسم یاد فرموده که خواننده این دو سوره، در این شب از اهل بهشت است.

دوم: خواندن سوره حم دخان

سوم :خواندن سوره قدر (هزار مرتبه) از اعمالی است که در شب بیست و سوم ماه رمضان توصیه شده است.

چهارم: آنکه تکرار کند در این شب بلکه در تمام اوقات دعای فرج را.

پنجم: بخواند: اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی وَ إِنْ کُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ فَامْحُنِی مِنَ الْأَشْقِیَاءِ وَ اکْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ فَإِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ

ششم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ لِی فِی رِزْقِی

اعمال مخصوص شب بیست و سوم ماه رمضان

هفتم: بخواند این دعا را که در اقبال است:

یَا بَاطِنا فِی ظُهُورِهِ وَ یَا ظَاهِرا فِی بُطُونِهِ وَ یَا بَاطِنا لَیْسَ یَخْفَى وَ یَا ظَاهِرا لَیْسَ یُرَى یَا مَوْصُوفا لا یَبْلُغُ بِکَیْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ یَا غَائِبا [غَائِبُ‏] غَیْرَ مَفْقُودٍ وَ یَا شَاهِدا [شَاهِدُ] غَیْرَ مَشْهُودٍ یُطْلَبُ فَیُصَابُ وَ لا یَخْلُو [لَمْ یَخْلُ‏] مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَیْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ] عَیْنٍ لا یُدْرَکُ بِکَیْفٍ [بِکَیْفَ‏] وَ لا یُؤَیَّنُ بِأَیْنٍ [بِأَیْنَ‏] وَ لا بِحَیْثٍ [بِحَیْثُ‏] أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِیعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَکَذَا وَ لا هَکَذَا غَیْرُهُ

پس دعا می‌کنی به آنچه بخواهى.

هشتم: آنکه غیر از غسل اوّل شب، غسلى نیز در آخر شب کند و بداند که از براى غسل و احیای این شب و زیارت امام حسین علیه السلام و صد رکعت نماز فضیلت بسیار تاکید شده. در تهذیب روایت کرده اند از ابوبصیر که از حضرت صادق علیه السلام که فرمود در شبى که امید مى رود شب قَدر باشد، صد رکعت نماز کن. بخوان در هر رکعت قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ را ده مرتبه.

گفتم فدایت شوم اگر قوّت نداشته باشم ایستاده بجا آورم، چه؟ فرمود: نشسته بجا آور. گفتم اگر قوّت نداشته باشم؟ فرمود: بجا آور به همان حالى که به قفا خفته اى در فراش خود. 

و از دعائم الاسلام روایت است که حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله در دهه آخر ماه رمضان رخت خواب خود را جمع مى کرد و کمر همت خود را محکم مى بست براى عبادت و در شب بیست و سوم اهل خود را بیدار مى کرد و آنها را که خواب رُبُوده بود، آب به صورتشان می‌پاشید و حضرت فاطمه صلوات الله علیها نمى گذاشت در این شب احدى از اهلش بخوابد و علاج مى فرمود خواب آنها را به کمى طعام و مهیا مى کرد آنها را براى احیای آن شب از روز. 

یعنى امر مى فرمود که روز را خواب و استراحت کنند که شب خوابشان نبرد و احیا بدارند و مى‌فرمود محروم کسى است که از خیر امشب محروم بماند. روایت شده که حضرت صادق علیه السلام سخت مریض شده بود، چون شب بیست و سوم ماه رمضان شد موالى خود را امر فرمود که حرکتش دادند، به مسجد بردند و آن شب را در مسجد بود تا به صبح.

علامه مجلسى (ره) فرموده که هر مقدار قرآن که ممکن باشد، در این شب بخوانید و دعاهاى صحیفه کامله را بخوانید. خصوصاً دعاى مکارم الاخلاق و دعاى توبه و روزهاى این شبها را نیز باید حرمت داشت و به عبادت و تلاوت و دعا به سَر آورد؛ زیرا که در احادیث معتبره وارد شده است که روز قدر در فضیلت مثل شب قدر است.

برچسب ها: شب قدر ، ماه رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
التماس دعا یاعلی مدد ????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
دعام کنید که دختری پاک و مومن و با اخلاق نصیبم شود . التماس دعای ویژه دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
نتونستم ازدواج کنم و شغل خوب داشته باشم، التماس دعا برای بقیه و خودم دارم. اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۲۱:۲۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
التماس دعا ویژه دارم
فرج امام زمان و شفای همه بیماران
و رفع مشکلات اقتصادی برای همه هموطنانم در این شب عزیز و بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سلام
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۱۷ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
من مریض شدم نشد روزه بگیرم و شرکت کنم
از همه شما عزیزان التماس دعا میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
خدایا به عظمت خودت قسمت میدیم ظهور آقا امام زمان را نزدیک بفرما و توفیق خدمت به حضرت را نصیبمان بگردان.
Iran (Islamic Republic of)
.....
۲۲:۴۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
شب قدر اول گفتم مشکوک به کرونام دعام کنید
تست اول مثبت بود ولی تست امروز منفی بود
این یعنی شفایی که از امام علی و امام حسین بگیریم
انشالله به حق امام زمان از یارای امام زمان باشیم
و تو این شب عزیز روح عموم منم یاد بفرمایید با ذکر صلوات
Iran (Islamic Republic of)
محمدصالح چگینی
۲۱:۰۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
نوشتم یابقیه الله ازهرلحاظ کمکم کنید وهمین طورهمه جهان رابحق همه ی مقدسات همه جهان ازالعان ازهرلحاظ درسعادتندمن هم درسعادتم
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۱۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
در این آخرین شب قدر ماه رمضان کریم 1401 هجری شمسی و شب شهادت حضرت امیرالمومنین امام معصوم علی ع از همه شما برادران و خواهران پدران مادران ایمانی بزرگوار سخاوتمند خردمندان بصیر مومنین مسلمین خوبان نیکان ابرار سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص التماس دعای خیر داریم و برای یکدیگر دعای خیر و طلب خیر دنیا و آخرت و آخر عاقبت بخیری کنیم و یکدیگر را حلال کنیم و دعا برای ظهور منجی عالم بشریت و یاران صدیق ایشان کنیم . اللهم عجل لولیک الفرج . التماس دعا و صلوات .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
از برادران وخواهران گرامی التماس دعا دارم مخصوصا برای شفای مریضم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۳۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدايا حوايج همه را روا بفرما و حوائج بنده سر تا پا گناه را هم بده و از سر تقصيرات هممون بگذر با دعا ي خير امام زمان ان شاء الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
انشاالله همه مشکل دارها رفع مشکل وحاجت روابشن وانشاالله مریضا شفا یابند وانشاالله این شب عزیز وباعظمت خداوند منان وارحم الراحمین ازسرتقصیراتمان بگذرد وموفقیت روزافزون عنایت فرمایند برهمه مومنین ومحبین اهل بیت ونیکوکاران راه خدا .الهمجعل غنای نفسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
میشه امشب واسه منم دعا کنید یه کم از دست همسایه ام در عذابم مشرفه خونم به خونشون اعصابم خورده دائم تو بالکن هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوست عزیزم مراجعه کن به کلانتری محل تا کمکت کنند امیدوارم خدا به راه راست هدایتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
mamad
۲۱:۵۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
برو خدا را شکر کن من همسایه ام تو خونم استراق سمع میکنه واینهم بدان که در روایتها آمده که همسایه آزار وقتی وارد صحنه محشر میشه کل اهل محشر از بوی تعفنش آزرده میشن
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام دوستان.
خواهشا واسه منم وعا کنید حالم خگب نیست
ممنمونم ازتون
اجرتون با خدا
ایشالا همه به خواسته هاشون برسن
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدایا شر کرونا رو از سرمون کم کن
خدایا دست گرفتارها رو بگیر
خدایا وضعمون رو سامان بده
خدایا کسی رئیس جمهور بشه که از همه نظر برای مردم و کشور عالی باشه
خدایا باران رحمتت رو برامون بفرست
خدایا خیلی خواسته داریم، از تو می خواهیم که دعاهایمان را اجابت کنی
به حق خودت و به حق محمد(ص) و ال محمد (ص) و به حق همه شهدا و صاحبان و پاکان
آمین یا رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
جواتی
۲۲:۳۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا در این شب عزیز شر محترکران خون آشام و انحضار طلبان ایران خودرو و سایپا رو از سر مردم ایران کم کن
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
به جای چند ساعت بر سر گذاشتن قرآن ، تفکر و تامل و عمل به قرآن در تمام عمر را درون سر بگذاریم.
از خدا شعور آگاهی اخلاق و رفتار و گفتار نیکو و مهربانی به تمام انسانهای جهان و احترام به طبیعت و تمام مخلوقات خداوند درخواست کنیم.
الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
لازم نیست بجای قران به سر گرفتن باشه
با قران به سر گرفتن هم میشه فکر اصلاح اخلاق ورفتار کرد.
یادمون باشه در احکام وسنت دین نظر بی ربط و من درآوردی ندیم چون خدا وامامان معصوم حکم ونظر دادند وما باید به نحواحسن وبااخلاص اجرا کنیم
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۱:۱۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
الهی ظهوراقامونوبرسون..که کل خواسته وارزوی هرمسلمانی باظهوراقامحقق میشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۱۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
برای آمرزش گناهان صلوات
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۵:۵۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا به حق این شب با عظمت حاجت همه مومنین را براورده بفرما در ظهور مولای ما تعجیل بفرما.بیماران را شفای عاجل کرامت بفرما. امین یا رب العالمین.
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۰۳:۰۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸
الهی در این شب های عزیز هیچ بنده محتاجی رو نا امید نکنی خدایا مریضارو شفا بده خدایا اونایی که بچه میخان بهشون بده خدایا اونایی که کار میخان اونایی که دم بختن سر و سامان بگیرن هر کی هر نیتی به دل داره حاجاتشو بده الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۲ ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
شب عفو است و محتاج دعایم،
زعمق دل دعایی کن برایم،
اگر‌ امشب‌به‌معشوقت‌رسیدی،
خدارادر میان اشک‌هایت دیدی،
کمی هم نزد‌او یادی‌ز ما کن،
کمی هم جای ما او را صدا کن،
بگو یارب فلانی روسیاهست،
دو دستش خالی و غرق گناه است،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
واحفظ و عجل فی فرج صاحبنا
واحفظ و ایّد قائدنا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
ما که به شغل مورد نظر خودمون نرسیدیم . امیدوارم به شغل مورد نظرتون برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
انشاالله که خدا کمکت کنه به شغلت برسی امشب از خدا بخواه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
خدا را به حق این شبهای عزیز قسم میدم هرکی هر آرزویی و هر نیت خیر داره به بهش برسه . هیچکس دستش جلوی کسی دیگر دراز نشه . هیچکس چشمش به در خشک نشه . هیچ کس شرمنده و درمانده نشه . هیچکس گرفتار بیماری های سخت بیمارستان نشه . همه جوانها سروسامان بگیرند .
آخرین اخبار