دستگیری حفران غیرمجاز

رئيس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شازند از دستگیری ۴ حفار غيرمجاز در تپه تاريخی قلندرون خبر داد.

دستگیری حفران غیرمجازبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ اتابکی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شازند گفت: در پی دریافت گزارش مردمی مبنی بر اقدام به حفاری غیرمجاز به واحد اطلاعات و اخبار یگان حفاظت مبنی بر حفاری غیر مجاز در منطقه تاریخی قلندرون روستاهای بهمنی و نهرمیان محور اراک-بروجرد و با هماهنگی مقام قضایی و رئیس پاسگاه این روستا محل حفاران غیرمجاز محاصره و چهار متخلف حین عملیات حفاری دستگیر شدند. 

اتابکی افزود: متهمان به همراه وسایل حفاری و تعدادی سفال شکسته از محل حفاری شده برای کارشناسی به اداره میراث فرهنگی تحویل داده شد. همچنین از دستگیرشدگان مقادیری مواد مخدر نیز کشف و ضبط شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شازند بیان کرد: متهمان پس از تحقیقات و سپری کردن مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

وی خاطر نشان کرد: به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی، ممنوع بوده و متخلفان به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می ‌شوند.

گفتنی است، تپه قلعه قلندرون مربوط به سده ی ۵ و ۸ هجری قمری در شهرستان شازند، بخش زالیان، روستای نهرمیان واقع شده است.

این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره ی ثبت ۶۹۶۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ت

هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی، ممنوع است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.