فضیلت و اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان

در شب‌های قدر می‌توانیم بالاترین بهره را برای تضمین زندگی آینده خود به دست آوریم.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر به باور مسلمانان، شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست.قرآن در سوره‌های قدر و دخان از این شب سخن گفته است. در قرآن و روایات ارزش شب قدر بیشتر از هزار ماه دانسته شده است.
 
این شب بافضیلت‌ترین شبِ سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه می‌کنند. 

فضیلت و اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان 
 
زمان دقیق شب قدر، روشن نیست، ولی بر اساس بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده است و به احتمال زیاد یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و یا ۲۳ این ماه است.
 
شیعیان در این شب‌ها با الگوگیری از معصومان(ع)، به شب‌زنده‌داری، خواندن قرآن، دعا و دیگر آیین‌ها و اعمال این شب می‌پردازند. ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) در این شب‌ها نیز به اهمیت آن‌ نزد شیعیان افزوده و سوگواری برای آن امام با آیین‌های شب قدر همراه شده است.
 
از پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز نقل است: از خداوند به دور باد و نفرین بر کسی که به شب قدر برسد و زنده باشد، اما آمرزیده نشود."انس بن مالک" از پیامبر (ص) نقل کرده که فرمودند: ماه مبارک به شما رو آورده است و در این ماه شبی است که برتر از هزار ماه است و هر کس از فیض شب قدر محروم گردد، از تمام خیرات بی‌نصیب مانده است و محروم نمی‌ماند از برکات شب قدر، مگر کسی که خویشتن را محروم کرده است. 

از امام باقر (ع) نیز درباره به وجود آمدن شب قدر نقل است: که اگر خداوند کارهای مؤمنان را چند برابر نکند به سر حد کمال نمی‌رسند، اما از راه لطف کارهای نیکوی آن‌ها را چند برابر می‌فرماید تا کاستی هایشان جبران شود. 
 
بر این اساس، راز سعادتمند شدن انسان‌ها در شب قدر، عمل اختیاری صالحی است که با عنایت خداوند، برکت یافته و چند برابر می‌شود. 
از حضرت رسول (ص) نیز پیرامون شب زنده داری شب قدر نقل است که فرمودند: کسی که شب قدر را شب زنده‌داری کند، تا شب قدر آینده، عذاب دوزخ از او دور گردد. 
 
 فضیلت و اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان

امام موسی بن جعفر (ع) نیز درباره شب قدر فرمودند: کسی که در شب قدر غسل کرده و تا سپیده صبح شب زنده‌داری کند، گناهانش آمرزیده می‌شود. 
 
تمامی این روایات بر این مطلب دلالت دارند که برخی مقدرات و پاداش‌ها، مانند دور شدن از عذاب دوزخ، نتیجه کار خود بندگان است و سرنوشت هر انسانی در شب قدر به دست خودش رقم می‌خورد. 
 
در شب قدر به خواندن دعاهایی از جمله "جوش کبیر"، "دعای افتتاح" و "ابوحمزه ثمالی" سفارش شده زیرا انسان با یادآوری لطف، گذشت، کرم، رحمت و بخشش بی‌پایان خدای مهربان او را در کنار و دستگیر خویش می‌بیند و نور امید در دلش می‌درخشد. 
 

اعمال شب‌های قدر

اعمالى است كه در هر سه شب قدر بايد انجام داد و آن چند عمل است:
 
اول: غسل 
 
علاّمه مجلسى فرموده بهتر است غسل اين شبها در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد كه نماز شام را با غسل بخواند.
 
دوم: دو ركعت نماز كه در هر ركعت پس از سوره «حمد»، هفت مرتبه «توحيد» خوانده و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد، أَسْتَغْفِرُ اللّه وَ أَتوبُ الَيْهِ . در روايت نبوى است: كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد.
 
سوم: قرآن مجيد را باز كند و در برابر خود گرفته و بگويد:اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ.
 
خدایا از تو درخواست می‌كنم به حق كتاب نازل شده‌ات و آنچه در آن است و در آن است نام بزرگترت، و نام هاى نيكوترت و آنچه بيم انگيز است و اميدبخش، اينكه مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهى.
 
سپس هر حاجتی كه دارد بخواهد.
 
اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ
 
خدايا به حق اين قرآن، و به حق كسی كه آن را بر او فرستادى و به حق هر مؤمنى كه او را در قرآن ستودى و به حق خود بر آنان، پس احدى شناساتر از تو به حق تو نيست
 
چهارم: قرآن به سرگرفتن در شب قدر و خدا را به چهارده معصوم سوگند دادن .
 
فضیلت و اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان
 
 پنجم: خواندن زیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر.
 
ششم: اين شبها را احيا بدارد، روايت شده هركه شب قدر را احيا بدارد، گناهانش آمرزيده مى شود. هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگينى كوه ها و پيمانه درياها باشد.
 
هفتم: صد ركعت نماز بجا آورد كه فضليت بسيار دارد و بهتر آن است كه در هر ركعت پس از سوره «حمد» ، ده مرتبه «توحيد» بخواند.
 
هشتم: اين دعا را بخواند : اللَّهُمَّ إِنِّي أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِي وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِي وَ قِلَّةِ حِيلَتِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَيَّ مَا آتَيْتَنِي فَإِنِّي عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِي وَ لا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّي فِي سَرَّاءَ [كُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ
 
خدايا شام كردم درحالی كه براى تو تنها بنده كوچك و خوارى هستم كه براى خويش سود و زيانى را به دست ندارم و نمى توانم از خود پيش آمد بدى را بازگردانم، به اين امر بر خويش گواهى مى دهم، و در پيشگاهت به ناتوانى و كمى چاره ام اعتراف مى كنم، خدايا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و آنچه را به من و همه مردان و زنان مؤمن، از آمرزش در اين شب وعده دادى وفا كن، و آنچه را به من عنايت فرموده اى كامل ساز، كه من بنده بيچاره، درمانده، ناتوان، تهيدست خوار توام.
 
خدايا مرا فراموش كننده ذكرت قرار مده در آنچه سزاوار آنم فرمودى، و نه فراموش كننده احسانت در آنچه عطايم نمودى، و نه نااميد از اجابتت، گرچه مدّت زمانى طولانى گردد، چه در خوشى يا ناخوشى، يا سختى، يا آسانى، يا عافيت، يا بلا، يا تنگدستى، يا در نعمت همانا تو شنونده دعايى.
 
اين دعا را كفعمى از امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده كه در اين شبها، در حال قيام و قعود و ركوع و سجود مى‌خواندند. علاّمه مجلسى فرموده: بهترين اعمال در اين شبها، درخواست آمرزش و دعا است برای حوائج دنيا و آخرت خود، و پدر و مادر و خويشان، و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان كه زنده اند، و چه آنان كه از دنيا رفته اند، و خواندن اذكار، و صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السّلام به هر اندازه كه بتواند و در بعضى از روايات وارد شده: دعای جوشن كبير را در اين سه شب بخواند.
 
فضیلت و اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان

اعمال مخصوص شب نوزدهم رمضان

شب نوزدهم رمضان: اين شب با عظمت آغاز شب هاى قدر است و شب قدر آن شبى است كه در طول سال، شبى به خوبی و فضليت آن يافت نمى شود. عمل در اين شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است و تقدير امور سال در اين شب صورت می گيرد و فرشتگان و روح كه اعظم فرشتگان الهى است، در اين شب به اذن پروردگار به زمين فرود می آيند و به محضر امام زمان (عج) مى رسند و آنچه را كه براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه می دارند.
 
در اعمال این شب آمده است؛
 
اول: صد مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ
 
دوم: صد مرتبه اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ
 
سوم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا و بجاى این کلمه حاجت خود را ذکر کند.
 
نماز شب قدر دو رکعت است. در هر رکعت بعد از سوره حمد، نمازگزار باید هفت بار سوره توحید را بخواند و بعد از تمام شدن نماز هفتاد مرتبه ذکر «استغفر الله و اتوب الیه» را تکرار کند. به علت تکرار هفت‌باره سوره توحید در این نماز این نماز به نماز هفت قل هو الله مشهور شده است.
 
شیخ عباس قمی در مفاتیح این نماز را از علامه مجلسی نقل کرده است. علامه مجلسی نیز در کتاب زاد المعاد بدون ذکرِ سند، حدیثی از پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) نقل کرده است که بر اساس آن حدیث هر کس نماز شب قدر را بخواند و هفتاد مرتبه ذکر استغفار را بگوید، پیش از آنکه از جای خود برخیزد خداوند خود و والدینش را مورد مغفرت قرار می‌دهد و خداوند گروهی از ملائکه را مأمور می‌کند تا برای او حسنه بنویسند و نیز فرشته‌ای که برای او در بهشت درخت بکارد و قصر بنا کند و..
 
انتهای پیام/
برچسب ها: شب قدر ، رمضان98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۰۰:۲۳ ۱۱ فروردين ۱۴۰۳
خدایا در این شب عزیز تمام بیماران را شفا بده ودر تعجیل فرج امام مهدی عج الله را هر چه زودتر عنایت بفرما آمین یا رب الامین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
پروردگارا بحق همه بزرگیت به همه کمک کن مخصوصا مردم غزه و نیروهای مقاومت ممنون التماس دعا
France
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
یاعلی مدد ????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
خدایا به این شب همه ی جوانان هدایت کن وحاجات همه را مستجاب کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
نوبه اعمالی که انجام دادیم،بعد از شب قدر دوباره روز از نو روزی از نو!
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۲۲:۲۱ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
بسم رب الشهدا و الصدیقین : شب ضربت شمشیر زهرآگین خوردن بر فرق اول دلاور مرد مردان باغیرت مومن خردمند متفکر عادل سخاوتمند دلسوز مردمی پدر ایتام پدر مومنین حامی محرومان بینوایان مظلومان مستضعفین الگو و شاخص دین اسلام ناب محمدی ص امیرالمومنین حضرت امام علی علیه السلام توسط ابن ملجم مرادی ملعون حرامی تروریست خیانتکار جنایتکار خبیث است شب حضن اندوه فراوان است برای جمیع مومنین مسلمین شب قدر نزول قرآن کریم مقدس است این شب را به لحاظ معنویت بسیار زیادش شب توبه از گناهان است شب تصمیم بر جبران و به طرف اعمال نیکو رفتن است و تا صبح به ذکر دعا خواندن قرآن کریم نماز احیاء می داریم این شب مقدس را باشد که خداوند جل جلاله راضی شود و مقبول بی افتد السلام علیک یا حضرت امام امیرالمومنین علی علیه السلام مددی . از جمیع برادران خواهران پدران مادران دینیم در این شب گرانقدر گرامی التماس دعا داریم و صلوات و صلوات . اللهم عجل لولیک فرج . و من الله توفیق .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
یاعلی انشالله امسال سال ظهور پسر فاطمه منجی قرآنی حضرت امام زمان مهدی عج هست
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۱:۲۴ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
۱ تا ترک گناه نباشه
۲ تا از اوج دلشکستگی و ناامیدی از خدا تقاضا نکنیم احتمال برآورد شدن دعا کم هست
Iran (Islamic Republic of)
گنهکار
۲۰:۲۶ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
دستتون درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
میلاد شهدادی
۱۹:۰۳ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
ما رو هم از دعای خیرتون محروم نکنید التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
ممنونممم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۰۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
خواهشا فقط دعا برای ظهور، علامت ها نشان دهنده ی نزدیک بودن آقا رو میده. التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۵۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
اجرتون با خدای بینا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
امام زمان شما حضرت مهدی هست .مگه آقا امام زمان نفرمودن برای من زیاد دعا کنین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام التماس دعا دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
من شب های قدرم رو فقط و فقط برای ظهور آقا دعا میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۹:۳۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا زیارت امام حسین ع و پیاده روی اربعین را از ما نگیر
Iran (Islamic Republic of)
حدیثه
۱۸:۴۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
این شب رو از دست ندیم وب را هم دعا کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
فضیلتش درآن است که مردم درخانه بمانند ودرمراسمهای جمعی شرکت نکنند تاازگسترش بیشتراین ویروس جلوگیری شوومخصوصا درخوزستان.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
اشتباهی زدم .اشتباه میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
عزیزان دل دعای ویژه برای فرج آقامون یادتون نرها!!!!! اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۴:۵۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
دعا در حق دیگران مستجاب میشه.شب های قدر بنده حقیر و همه کسانی که حاجتی دارند ،مریض دارند،مشکلات مالی اجتماعی و..دارند،برای عاقبت به خیری جوانان ،اشتغال مناسبشان،موفقیت کنکوری ها،همسایه ها،برای هدایت شدن همه به سوی راه راست،و خصوصا و خصوصا و خصوصا ظهور منجی عالم بشریت رو در دعاهاتون یاد کنید
التماس دعا دارم از هرکه این متن رو میخونه برای موفقیت بنده هم دعا کنید.
United States of America
پری
۱۲:۱۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام و تبریک میلاد امام حسن ( ع ) ممنونم از توضیحاتتان و التماس دعا از همگی! حاجت روا باشید
Iran (Islamic Republic of)
دیانا
۰۱:۰۱ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
ممنون از اطلاع رسانیتون انشاالله گناهانمون بخشیده بشه به حق این شب های عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
کاش بتونم امتحان الهی رو پشت سر بگذارم . آیا کسی هست مرا یاری دهد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
منم دعا کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
خدا به همه کمک کنه مشکلی دارم دعایم کنید
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۳:۰۲ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
بسم رب الشهداء و الصدیقین : شبهای و روزهای قدر را قدر بدارید به تکامل علوم انسانی اسلامی قرآنی چگونه بهتر پیاده سازی و عمل کردن هرچه بهتر و با کمیت و کیفیت دستورات و احکام الهی در کتاب نورانی رستگاری دنیا و آخرت خیر دنیا و آخرت کلام وحی الهی در قرآن کریم خداوند جل جلاله قدر این شبهای و روزهای قدر را بدانید که هزاران هزار گره را در علم و دانش الهی باز میکند با دو رکعت نماز با خلوص قلب و نیت برای رفع هم و غم و گیر گرفتاری و باز شدن رمزهای قرآنی برای بهتر زیستن و بهتر کشت کردن در مزرعه دنیا و بهترین محصولات را درو کردن در آخرت و دنیا برای جمیع امت مستضعفین مظلوم متحد و یکپارچه اتحادیه جهان اسلام ناب محمدی ص بخوانید و دور همی های علمی مذهبی را با حضور قلب و نیت خالص الهی همراه با مستند سازی از دستاوردهای این سه شب قدر عملیات اجرایی کنید با ذکر مداوم صلوات انشاءالله که پس از این سه شب و روزهای نورانی تر از هزاران ماه به دستاوردهای بی نظیری دست خواهید یافت که برای طول چندین قرن بهتر زیستن در کمال رفاه اسلامی قرآنی و کامل کردن علوم انسانی اسلامی قرآنی و به زانو درآوردن و نابودی دشمنان اسلام و مسلمین کفایت میکند و اینها همه به دعاهای حضرت بقیه الله الاعظم عج و نایب بر حق ایشان و 313 یار صدیق ایشان و دعاهای ابرار مومنین مسلمین حزب الله بدست خواهد آمد انشاءالله که با استعانت به درگاه الهی و شهداء و الصدیقین و شور و شعور حسینی ع در عزاداری امیرالمومنین حضرت امام علی ع حیدر کرار ع حیدری برگزار شود و به نتایج عالیه دست یابید . یا علی مدد والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر و عمل به قرآن کریم . لبیک یا بقیه الله الاعظم عج لبیک یا رسول الله ص .
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۲۲:۴۱ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
التماس دعا محتاج دعاییم خدا همه مرضا رو شفا بده



الهی امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
التماس دعا بیایید امشب در حق دیگران دعا کنیم همه مریضها همه گرفتارها یا علی
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۲۱:۳۵ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
تو رو بخدا در این شبها بیماران رو دعا کنید
بدجوری محتاج دعاییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
تو رو خدا برا همه دعا کنین
Iran (Islamic Republic of)
س
۲۰:۳۷ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
شب قدر شب آرزوها برای همه عزیزان ارزوی سلامتی طول عمر و رسیدن به هر انچه که مصلحت میباشد از ایزد یکتا خواستار هستم یا علی
Iran (Islamic Republic of)
دهه هشتادی
۱۹:۵۰ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
همه ی دل خوشیم همینه یه روز چشام اینو ببینه امیر مومنان دادی پناهم ............
التماس دعاویژه یادتون نره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
پروردگارا تورا به این شب های عزیز قسم همه ی بندگانت را به راه راست هدایت فرما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
ممنون.دوستان التماس دعا دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
التماس دعا
آخرین اخبار