به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرای شیرازی؛

دانشمند مشهور ایرانی که در روز بزرگداشتش مهجور ماند +فیلم

به روز مناسبت بزرگداشت ملاصدرای شیرازی ویدئویی از زادگاه این دانشمند بزرگ ایرانی را در روز بزرگداشتش مشاهده می‌کنید.

وقتی

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز مصادف با یکم خرداد و روز بزرگداشت  ملاصدرای شیرازی است.به این بهانه در این خبر به معرفی این دانشمند مشهور ایرانی می پردازیم.

صدرالدین محمد شیرازی مشهور به صدرالمُتِألّهین و ملاصدرا در نهم جمادی الاولی سال ۹۸۰ ق در شیراز به دنیا آمد. سنگ بنای علمی و اخلاقی ملاصدرا در محضر درس شیخ بهایی، عالم کم نظیر دوران صفوی بنانهاده شد و تکمیل این بنای معنوی در محضر دانشمند نامی و استاد بزرگ، میرداماد، صورت گرفت.

ملاصدرا، درایه، رجال، فقه و اصول را از شیخ بهایی؛ فلسفه، کلام، عرفان و علوم ذوقی را از میرداماد و علوم طبیعی، ریاضی، نجوم و هیئت را از محضر حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی از علمای نامدار زمان فراگرفت. وی سپس بر مسند تدریس تکیه زد و ضمن آشنایی با فلسفه اشراق و مکتب مَشّاء، به تدوین حکمت متعالیه پرداخت.  از این حکیم الهی بیش از چهل عنوان کتاب به یادگار مانده که اسفار اربعه مهم‏ترینِ آنهاست. سرانجام این عالم ربانی و فیلسوف اسلامی، پس از عمری پربار، در سال ۱۰۵۰ ق در هفتاد سالگی در شهر بصره عراق دارفانی را وداع گفت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

در ادامه به  مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرای شیرازی،ویدئویی از زادگاه این دانشمند بزرگ ایرانی را در روز بزرگداشتش مشاهده می کنید.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.