چگونه در ماه رمضان حاجت بگیریم؟

یک کارشناس مذهبی در خصوص گرفتن حاجت در ایام ماه مبارک رمضان توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام علی ربانی دکارشناس مهدوی اظهار کرد: این دعا از نظر سندی در «مصباح المتهجد» شیخ طوسی، «اقبال الاعمال» ابن طاووس، «وافی» فیض کاشانی، «بلدالامین» و «مصباح» کفعمی نقل شده است.

چگونه در ماه رمضان حاجت بگیریم؟

این کارشناس مهدوی ادامه داد:، اما اینکه از کدام معصوم (ع) نقل شده باید گفت کتاب «اقبال الاعمال» سند را به نایب دوم حضرت حجت (عج) یعنی «محمدبن عثمان» می‌رساند، اما تصریحی ندارد که از وجود مقدس امام زمان (عج) گرفته باشد؛ اما علمای بعدی مثل مرحوم مجلسی برداشت شان این است که محمدبن عثمان از جایگاه نیابت این دعا را نقل کرده و لذا آن را منتسب به وجود مقدس امام عصر (عج) می‌دانند.

وی با بیان اینکه مرحوم کفعمی بر اجابت این دعا در شب‌های ماه مبارک رمضان تصریح دارد، گفت: هدف ما از رفتن به سمت دعا در ماه مبارک رمضان باید هم کسب معنویت باشد هم معرفت، یعنی در کنار تامین پیشتوانه معنوی، این دعا‌ها معرفت را نیز به ما بدهند.

حجت الاسلام ربانی در ادامه با اشاره به فراز‌های این دعا که بر خواندن اش در شب‌های ماه مبارک رمضان تاکید شده، بیان کرد: بخش نخست دعا با حمد و ثنای الهی شروع می‌شود و در بخش دوم بر پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) ایشان درود می‌فرستد و در بخش سوم که شامل فراز‌های مهدوی است به اوصاف شخصیتی و حکومتی امام زمان (عج) اشاره می‌کند.

وی با بیان اینکه دو بخش نخست در غالب ادعیه معصومان علیهم السلام دیده می‌شود، ابراز کرد: گویا این یک سبک و سیره برای ائمه (ع) است که قبل از عرضه درخواست به درگاه الهی ابتدا خدا را حمد و ثنا کرده و بعد به موضوع اصلی می‌پردازند چنان که ادعیه صحیفه سجادیه چنین خصیصه‌ای دارند؛ لذا دعای افتتاح نیز طبق این سیره عمل کرده و ابتدا خدای متعال را حمد و ثنا می‌کند.

منبع:عقیق

انتهای پیام/

راه و رسم گرفتن حاجت در ماه رمضان

برچسب ها: احادیث ، ائمه اطهار ، روزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار