به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اجرای پروژه «یک کمربند، یک جاده» یا «جاده ابریشم نوین»، رابطه اقتصادی ایران و چین را در حوزههای مختلف گسترش داده است. هدف از اجرای «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» و «جاده ابریشم دریایی قرن ۲۱» موسوم به «یک کمربند – یک جاده» این است که چارچوب همکاری اقتصادی جدیدی شکل گرفته و کشورهایی که در این مسیر قرار گرفتهاند تحت این چارچوب به طور مشترک در آن مشارکت داشته باشند تا جاده ابریشم قدیمی در قرن جدید احیا شود.
گفته میشود مسیر ریلی از اورومچی در چین تا تهران کشیده خواهد شد و اگر همه چیز بر طبق برنامه پیش رود، این جاده از قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان گذشته و این کشورها را به یکدیگر متصل خواهد کرد.
همچنین مسیر آبی این جاده تجاری پر اهمیت، از کرانه غربی ژاپن و از طریق جزایر اندونزی واقع در اطراف هند به جزایر خاورمیانه شروع و از آنجا از طریق دریای مدیترانه به اروپا با مسافتی بیش از ١۵ هزار کیلومتر منتهی میشود. اولویت اصلی تجار بر حمل و نقل بار از طریق مسیرهای دریایی متمرکز بوده است.
بیشتر بخوانید: احیای جاده ابریشم فرصتی برای تعمیق روابط با چین/ تصمیم پکن برای ایستادگی در برابر تحریم نفتی آمریکا علیه ایران
اگر مجموع کل تعهدات چین به صورت اسمی در نظر گرفته شود، جاده ابریشم قرار است به بزرگترین برنامه سیاست اقتصادی پس از طرح مارشال به رهبری ایالت متحده آمریکا برای بازسازی اروپا پس از جنگ جهانی دوم که سه میلیارد نفر را پوشش داد، تبدیل شود.
مسئولان دولتی هم برای حمایت از این طرح اظهار نظرات زیادی را مبنی بر همکاری با کشور چین ابلاغ کردهاند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان طی سفری که به چین داشت احیای جاده ابریشم را نشانه آیندهای روشن دانست و معتقد است که ایران و چین با یک دیدگاه برد-برد در روابط بینالمللی حضور دارند. احیای جاده ابریشم به صورتی مدرن و روزآمد، میتواند متضمن منافع همه کشورها باشد، بنابراین ایران به آیندهای بسیار روشن در روابط ایران و چین میاندیشد.
حسین میرشجائیان حسینی، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به برنامه پیش روی وزارت اقتصاد برای توسعه جاده ابریشم نوین با همکاری کشور چین اشاره کرد و اظهار کرد: چند سالی است که کشور چین برای اینکه بتواند به قدرت برتر اقتصادی دنیا تبدیل شود، قصد به احیای جاده ابریشم یا "کمربند_راه" گرفته است. این جاده با حجم عظیمی از تبادلات تجاری از طریق دریا و همچنین زمینی همراه خواهد بود.
وی افزود: هدف کشور چین از راه اندازی این مسیر، تثبیت مسیر تجاری و همچنین نزدیک شدن به بازارهای هدف خودش است، طبیعتا با عبور این مسیر از آب و خاک ایران عواید زیادی را به کشور ما میرساند.
در ادامه محمدعلی دهقان، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی معتقد است این مسیر تأثیر بسزایی در مبادلات تجاری و همچنین تسهیل در تبادلات خواهد داشت، چین سالیان طولانی است که به عنوان اولین شریک تجاری ایران محسوب میشود.
وی افزود: این کشور علیرغم تمام تحریمها همواره خریدار رسمی اجناس ایرانی از جمله نفت و محصولات پتروشیمی و غیره بوده است، در نتیجه همکاری ایران در مسیر "کمربند_راه" یا همان جاده ابریشم منجر خواهد شد رونق تولید در کارخانه ها و کارگاه های کشور برای صادرات اقلام مورد نیاز کشورهای هدف رخ دهد.
دهقان بیان کرد: حضور ما در این پروژه به عنوان عضوی مهم، میتواند فرصت های شغلی زیادی را برای ساکنان این مسیر فراهم کند، این امکان به تولید کشور هم داده می شود که بیشتر محصولات خود را صادرات محور تولید کنند.
در ادامه بررسی مفاد این مسیر و احیای این جاده تجاری، بانک جهانی نسبت به این امر گزارشی را منتشر کرده است. کارولین فرئوند (Caroline Freund) مدیر بخش اقتصادهای کلان، تجارت، یکپارچگی و سرمایه گذاری منطقهای بانک جهانی، نتایج اولیه تحقیقات خود از طرح جاده و کمربند را منتشر کرد که نشان میدهد این طرح میتواند تجارت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در کشورهایی که در این طرح حضور دارند، با احداث زیرساختها و ارتباط متقابل بیشتر کند که برای همه جهان سودمند است.
طرح جاده و کمربند هزینههای حمل و نقل را کاهش میدهد و در صورتی که طرحهای سیاسی مانند افزایش پای بندیهای مرزی و کاهش تعرفهها همزمان با آن دنبال شوند، میتوان انتظار داشت شاهد تجارت بیشتر، ارتباط آسانتر بسیاری از مناطق و بهبود تجارت و رشد اقتصادی باشیم.
ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به میزان سرمایه گذاری در مسیر "کمربند_راه" اشاره کرده و گفت: ایران با قرار گرفتن در این مسیر تبادلات تجاری خوبی در زمینه حمل و نقل رقم خواهد زد، استفاده از کریدورهای شرق و غرب برای حمل و نقل آبی و همچنین کریدورهای شمال به جنوب نیز در ترابری کالاها در مسیر خاکی ریلی حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: ما در گذشته مسیر اصلی تری را در اختیار داشتیم و دلیل نامگذاری این مسیر با نام silk یا همان ابریشم، تبادل ابریشم در این مسیر بوده است، کمی در تصاحب مسیر بیشتر باید اصرار می ورزیدیم تا با رشد اقتصاد چین ما نیز رشد تجاری بالایی را در این مسیر تصاحب کنیم.
جمیلی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ایران چطور می تواند در این مسیر درآمدزایی کند، گفت: قطعا در حوزه حمل و نقل آبی و ریلی، گردشگری، صادرات و واردات، حق گمرکی عبور ترانزیت ها و همچنین تثبیت حضورش در سیستم تجاری بزرگ جاده ابریشم از جمله مواردی است که این مسیر را برای ایران سودآور می کند. وزارت اقتصاد و دارایی باید از مزیت های موجود در این مسیر استفاده کند.