آغازکوچ زودهنگام بهاره عشایر

کوچ زودهنگام بهاره برخی عشایر مناطق جنوب استان و استان‌های فارس، بوشهر و خوزستان به مناطق ییلاقی استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.

به گزارش خبرنگارگروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، مدیرکل امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد موعد آغاز رسمی کوچ عشایر را ۱۵ اردیبهشت ماه از مناطق قشلاقی اعلام کرد و گفت: با وجود بارش‌های فراوان و علوفه زیاد در جنوب، اما برخی عشایر کهگیلویه و بویراحمد و استان‌هایی نظیر فارس، بوشهر و خوزستان زودتر از موعد مقرر به علت گرما، اذیت شدن دام‌های آن‌ها با نوعی علف و همچنین نداشتن زمین و مرتع در مناطق گرمسیری کوچ زودهنگام بهاره خود را آغاز کردند.

مجید علی پور با بیان اینکه این اداره در طول مسیر کوچ که تا اویل خردادماه ادامه دارد به عشایر خدماتی ارائه می‌کند افزود:تامین سوخت، علوفه، آب و امنیت از جمله این خدمات است که به عشایر ارائه می‌شود.

وی گفت: بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۷۰ هزار نفر در کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سالانه بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ تن گوشت قرمز، ۳ هزار تن شیر، ۲۰۰ تن کشک و روغن حیوانی و ۱۰ هزار متر مربع انواع صنایع دستی شامل گلیم، جاجیم، گبه و قالی تولید و روانه بازار می‌کنند.

علی پور افزود:علاوه بر ۱۱ هزار خانوار عشایری استان ۴ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری از استان‌های بوشهر، خوزستان و فارس در هنگام کوچ بهاره از مسیر‌های ایل راهی کهگیلویه و بویراحمد برای رفتن به ییلاق در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/غ

کوچ عشایر آغاز شد

برچسب ها: مهاجرت ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.