رحمانی فضلی:

۱۸۰ هزار واحد مسکونی خسارت دیده اند

وزیر کشور گفت: بر اثر سیل اخیر با حدود ۱۸۰ هزار واحد آسیب دیده مواجه هستیم که ۵۶ هزار واحد آن احداثی و بقیه تعمیراتی هستند.

۱۸۰ هزار واحد مسکونی خسارت دیده اندبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه بیستمین جلسه ستاد اطلاع رسانی تبلیغات اقتصادی کشور با اشاره به آخرین وضعیت مناطق سیل زده، اظهار کرد: امروز در بیستمین جلسه ستاد اطلاع رسانی تبلیغات اقتصادی کشور همکاران در دستگاه‌های اجرایی آخرین وضعیت را در حوزه‌های اقتصادی از جمله روند قیمت ها، کالای موجود در بازار و خریدات مختلف را ارائه کردند.

وزیر کشور با بیان اینکه هیچ شرایط نگران کننده در حوزه اقتصادی نداریم، تصریح کرد: سیاست‌های اتخاذ شد مبنی بر این بوده است که نظارت و‌کنترل در قیمت‌ها جدی باشد، دستگاه‌ها موظف شدند که موجودی انبارهایشان مناسب باشد و‌در بازار با هیچ خللی مواجه نشویم و‌این جمع به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

رحمانی فضلی ادامه داد:خوشبختانه در تمام استان‌ها به جز بخشی از خوزستان که هنوز درگیر موضوع مقابله هستیم، مشکلات سیل به اتمام رسیده است. تلاش شده حداکثر خسارات لحاظ شود که کشاورزان و‌تولید کنندگان دچار زیان نشوند.

وی با اشاره اینکه خسارات در حوزه های مختلف شناسنامه دار شدند، افزود: بخشی از پرداخت خسارات آغاز شده است و‌ در دولت مصوبه بسیار مناسبی داشتیم که شاید تاکنون چنین مصوبی دولت در حوزه پرداخت خسارت نبوده است، اما به صورت رسمی این مصوبه ابلاغ شد.

وزیر کشور با اشاره به آخرین آمار خسارات در حوزه مسکن تصریح کرد: هنوز بخشی از خسارات استان خوزستان محاسبه نشده است و حدود ۱۸۰ هزار واحد مواجه هستیم که ۵۶ هزار آن احداثی و بقیه تعمیراتی هستند. از این رو‌ اعتبارات لازم در قالب وام بلاعوض و‌ تسهیلات و‌ از محل ردیف‌های تملک سرمایه‌ای دیده شده است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه مجموع خسارات در سیل ۳۵ هزار میلیارد تومان است، یادآور شد: این مبلغ بخشی در قالب وام بلاعوض قرار دارد و حدود ۱۳ میلیارد در قالب تملک‌های سرمایه‌ای تصویب و بخشی از آن در قالب تسهیلات است، همچنین حدود ۱۵ هزار میلیارد تسهیلات در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور تصویب شد.

وزیر کشور تصریح کرد: امروز جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد که وی با اختصاص این بودجه موافقت کرد و پیشنهاد ما این بود که طی ۳-۴ ماه اول ۴۰ درصد این منابع داده شود، چون ما ابتدا باید خسارت‌ها را بدهیم که آن‌ها پول نقد است. آقای نوبخت موافقت کرد که این مبالغ به مرور پرداخت شود و این رقم تا ۳-۴ ماه پرداخت گردد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه تفاهم نامه‌ای را با دستگاه‌های مختلف داریم که آن‌ها هم مسئولیت قبول کنند، بیان کرد:ستاد اجرایی فرمان امام ۲۰ هزار واحد را در جلسه برعهده گرفت. کمیته امداد ۱۰ هزار واحد را تا به امروز برعهده گرفته است که شامل افراد تحت پوشش و … می‌شود. دوستان محترم ما در بسیج قبول کردند که سهم خود را از بازسازی بدهند و کار خود را ادامه دهند.

وی اظهار کرد: برای هر کدام از استان‌ها، استان‌های معینی تعیین شده است. به عنوان مثال خوزستان ۶ استان معین و  لرستان ۴ استان معین  دارد که موظفند تمام ظرفیت‌های خود را برای کمک به آن استان بکار بگیرند. برنامه ریزی ما این است و به همین دلیل قرارگاه گذاشته ایم تا بتوانیم حداکثر ظرف یکسال با همکاری همه دستگاه‌ها مشکل اصلی مردم در مناطق سیل زده را که جبران کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه مسکن تلاش شده تا تعمیرات توسط خود مردم انجام گیرد و امکانات و منابع در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا بتوانند تعمیرات را انجام دهند، اما برای ساخت از آنجایی که حتماً باید مستحکم باشد و در مسیر رودخانه و حریم آن قرار نداشته باشد باید دقیق‌تر صورت گیرد که اقدامات لازم در این حوزه توسط بنیاد مسکن انجام گرفته است.

رحمانی فضلی با اشاره به توزیع اجناس در مناطق سیل زده خاطرنشان کرد: ذات چنین مسئله‌ای همانطور که چندین بار توضیح داده ام اقتضائش چنین اتفاقاتی است که مشکلات در حوزه توزیع داشته باشیم، ولی باید این موضوع را به حداقل برسانیم. امروز شما شاهد هستید که NGO، هیئات مذهبی، دستگاه‌های مختلف اقلامی را توزیع می‌کنند و همه نسبت به مردم در مناطق سیل زده دلسوز هستند البته مشکل در توزیع برای روز‌های اول سیل بود. امروز دیگر چنین مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: هر خانوار در مناطق سیل زده دفترچه‌ای دارد و هر شخص هر کالایی که در هر منطقه وارد می‌کند فرماندار، بخشدار و دهیاران موظفند بر روی مدیریت توزیع آن‌ها نظارت مستقیم داشته باشند و مردم متناسب با دفترچه‌ای که دارند اقلام را دریافت کنند. امروز میزان پخت غذا و پخش آن در مناطق سیل زده با توجه به فروکش کردن آب در بسیاری از مناطق، مردم به محل زندگی خود بازگشته اند و توزیع نصف گردیده است.

وزیر کشورگفت: امیدواریم همه رعایت بکنند و متناسب با ستاد‌هایی که تشکیل شده اقلام در مناطق پخش شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به همکاری، همدلی و هماهنگی و در واقع روح جمعی که در حوزه مقابله با سیل در کشور ایجاد شد و همه پای کار آمدند توقع و انتظار مردم ما در این استان‌ها این است که در دوره بازسازی و نوسازی آن‌ها را تنها نگذاریم.

وزیر کشور گفت: توقع آن‌ها این است که همه پای کار بیاییم و به آن‌ها کمک کنیم. هر کس باید امروز به این فکر کند که خودش در دشت خوزستان یا در منطقه گرمسیری لرستان و مناطق سیل زده دیگر با خانواده اش زیر چادر زندگی می‌کنند. همه ما باید خود را در آن شرایط قرار دهیم. آن‌ها هموطنان و عزیزان ما هستند. حادثه‌ای برای آن‌ها اتفاق افتاده که چنین حادثه‌ای ممکن است به نوعی دیگر برای همه ما پیش بیاید. این روح تعاون، همدلی و همفکری باید تقویت شود.

رحمانی فضلی در پایان تاکید کرد: انتظار بنده از رسانه‌ها این است که این موضوع را به صورت قوی پوشش دهند که البته تا به امروز پای کار بودند و زحمت فراوانی کشیدند که من از همه آن‌ها متشکر هستم. تمام کسانی که مرجعیتی در جامعه دارند و مردم به آن‌ها توجه می‌کنند و مردم حرف آن‌ها را می‌پذیرند باید در این حوزه وارد شوند تا ما بازسازی و نوسازی را که طبق برنامه ریزی تا یک سال به طول خواهد انجامید اگر همکاری، هماهنگی و همدلی زیادتر شود می‌توانیم زمان این دوره را کاهش دهیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار