در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پیشنهاد وزیر راه به مردم سیل‌زده برای احداث خانه‌های جدید

اسلامی گفت: اگر مردم با انبوه‌سازان توافق کنند تا پلاک‌ خانه‌هایشان تجمیع شود، می‌توانیم به‌جای خانه فرسوده، خانه جدید احداث کنیم.

اسلامی/// منتشر نشودمحمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شایعات مبنی بر عدم توجه به سدسازی و کیفیت بد برخی از پروژه‌ها، گفت: هیچ مشکلی در هیچ منطقه‌ای متاثر از عدم کیفیت، نداشتیم. در این حادثه، حجم آب در رودخانه، دشت‌ و کوهستان‌ها سرازی شد، همچنین چشمه‌هایی در این اتفاق فعال شدند.

اسلامی در ادامه افزود: باید خدا را شاکر باشیم که دیگر درگیر خشکسالی نیستیم. در رحمت الهی بر روی ما باز شد و مردم از غم و اندوه و بی آبی و خشکسالی نجات پیدا کردند؛ البته شاهد برخی خسارات هم بودیم و در این حادثه جانباختگانی هم داشتیم که به خانواده‌های آنها تسلیت می‌گوییم، همچنین به کسانی که خانه‌های خود را از دست دادند، ابراز همدردی می‌کنیم. اما باید یادمان باشد که شاکر این نعمت باشیم.

وزیر راه و شهرسازی  بیان کرد: در حادثه سیل اخیر، چشمه‌های تمامی استان‌ها  پر آب شده است. باید دانست که وقتی این آب‎‌ها به حرکت در می‌آیند، الزاما از داخل پل‌ها رد نمی‌شود ؛ آب باحرکت خود در زمین، تپه ماهورها و همچنین کوهستان‌ها شکاف ایجاد می‌کند. ما در این حادثه با سقوط بهمن، سنگریزه مواجه بودیم. البته همیشه در بهار ریزش کوه و سقوط بهمن وجود دارد؛ اما امسال به دلیل وجود حجم برف زیاد در کوه‌ها و بارندگی شدید، این عمل شده و همچنین روان‌آب‌ها بیشتر شده است.

وی ادامه داد:  اکنون با توجه به شرایط فعلی که از لحاظ طبیعی به‌وجود آمده، توانستیم آب‌ها را مهار و آب را به سمت آبروها هدایت کنیم. این حادثه یک وضعیت جدید است و ما باید خود را با این وضعیت جدید انطباق دهیم.

اسلامی اظهار کرد: در همه استان‌ها هدایت آب در حال انجام است. به‌علاوه در تمامی استان‌ها حدودا ده هزار دستگاه ماشین آلات راه سازی وزارت راه در سطح کشور به خصوص در استان‌های سیل زده مشغول به کار بوده و در حال ساماندهی اوضاع هستند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در برخی مناطق بایستی پل‌های جدید احداث شود و همچنین باید در مناطق دیگر کانال آب و زه‌کشی ایجاد کنیم تا آب بجای نفوذ درجاده‌ها، به کانال آب منتقل شود.

وی درباره اقدامات جدی در حوزه بافت‌های فرسوده گفت: اقدام عملی در این حوزه در حال صورت گرفتن است. در مناطقی که زمین دولتی وجود داشته باشد، آن زمین‌ها را در اختیار سازندگان قرار خواهیم داد که نسبت به ساخت مسکن اقدام کنند؛ اما در مناطقی که خانه مردم وجود دارد، آنها را  تشویق به گرفتن پروانه ساخت می‌کنیم. لازم به ذکر است که گرفتن پروانه ساخت هزینه‌ای ندارد و تسهیلات وام ۹ درصد دارد که دولت آن را پرداخت می‌کند. با این کار، ما مردم را به احداث خانه جدید تشویق می‌کنیم.

اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: اگر مردم با انبوه سازان توافق کنند تا پلاک‌ خانه‌های آنها را تجمیع کنیم، می‌توانیم به‌جای خانه فرسوده آنها،  خانه جدید احداث کنیم. اکنون در چندین شهر از جمله تهران این عمل انجام شده است و در چند ماه آینده در استان اراک هم انجام خواهیم داد. البته فاز یک از بافت‌های فرسوده این استان دو سال پیش انجام شد و اکنون فاز جدید آن در حال بهره‌برداری است. همچنین کلنگ فاز سوم این پروژه در استان اراک به زمین خورده است. در این پروژه‌ها به طور کل بافت فرسوده از بین رفته و خانه‌های جدید احداث خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار