اختلاف میان مقامات آمریکایی بر سر تمدید معافیت تحریمی مراکز هسته‌ای ایران

رسانه‌های آمریکا مدعی بروز اختلافاتی تازه میان مقامات واشنگتن در خصوص نحوه اجرای کارزار تحریمی موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران شدند.

اختلافات تازه مقامات آمریکایی بر سر تمدید معافیت تحریمی تأسیسات هسته‌ای ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های آمریکا مدعی شدند اختلافاتی تازه میان برخی از سناتورهای تندروی ضدایرانی با مقامات دولت دونالد ترامپ و همچنین میان مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه این کشور در خصوص نحوه اجرای کارزار تحریمی موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران، بروز کرده است.

بنا به گزارش وب‌سایت بلومبرگ، ۶ سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از جمله «تد کروز»، «تام کاتن» و «مارکو روبیو» با ارسال نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور از او خواسته‌اند که کارزار تحریمی «فشارحداکثری» علیه ایران را ادامه و معافیت‌ تحریمی تأسیسات هسته‌ای بوشهر، اراک، و فردو را تمدید نکند.

دولت آمریکا سال گذشته همزمان با خروج از برجام و بازگرداندن تمام تحریم‌ها علیه ایران، اعلام کرد سه مرکز  فوق به منظور نظارت بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران به صورت موقت مشمول معافیت تحریمی شده‌اند.دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما معافیتی برای هیچ پروژه هسته‌ای غیرنظامی (صلح‌آمیز) جدیدی صادر نمی‌کنیم، بلکه تنها اجازه می‌دهیم تا زمانی که بتوانیم به توافقی قوی‌تر که تمامی نگرانی‌های ما را به طور کامل رفع می‌کند دست یابیم، برخی از پروژه‌های جاری -که مانعی برای ایران برای ازسرگیری برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خود است و برنامه هسته‌ای ایران را در وضعیت کنونی قفل می‌کند- برای یک بازه زمانی موقت ادامه یابند.»

به نوشته بلومبرگ، در خصوص تمدید یا رفع معافیت تحریمی تأسیسات هسته‌ای ایران میان جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مایک پمپئو نیز اختلاف وجود دارد. بولتون خواستار لغو این معافیت‌های تحریمی به  تأسیسات هسته‌ای و همچنین مخالف تمدید معافیت‌های نفتی ایران است. اما، پمپئو و مشاوران وزارت خارجه آمریکا استدلال می‌کنند که تمدید معافیت‌های تحریمی ایران در راستای منافع آمریکا از جمله ثبات بازارهای جهانی نفت است.

دو مقام آشنا با سیاست‌های دولت آمریکا در گفتگو با بلومبرگ گفته‌اند احتمالا معافیت‌های مربوط به تأسیسات هسته‌ای ایران تمدید خواهد شد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته  به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی یک دوره ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه بازگردانده می‌شوند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علی‌رغم تبلیغات رسانه‌ای گسترده مبنی بر صفر کردن صادرات نفت ایران، در ماه نوامبر گذشته (آبان ۹۷) دور دوم و نهایی تحریم‌های حوزه انرژی، بانکی و کشتی‌رانی علیه ایران را بازگرداند، اما در عقب‌نشینی آشکار به ۸ کشور واردکننده نفت ایران معافیت تحریمی ۱۸۰ روزه اعطا کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی طاهری
۲۳:۴۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۸
فدای سپاهیان‌ غیور ایران زمین
آخرین اخبار