برای مصرف قارچ‌های طبیعی در فصل بهار، دقت کنیم

تشخیص قارچ‌های سمی از غیر سمی به سادگی میسر نیست، به همین دلیل هر ساله با تعدادی از مسمومیت‌ها در کشور مواجه هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مریم خلفی نژاد کارشناس واحد آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهدای انقلاب گفت: قارچ‌های سمی از لحاظ ظاهری مشابه قارچ‌های خوراکی هستند، قارچ‌هایی که به صورت خودرو در فصل بهار در دشت‌ها و جنگل‌ها می‌روید را به هیچ عنوان نباید مصرف کنیم، زیرا سموم اینگونه قارچ‌ها در اثر پختن، کبابی یا آب پز کردن آن‌ها از بین نمی‌رود.

وی افزود: شناسایی قارچ‌های سمی از غیرسمی از راه ویژگی‌های ظاهری، بو و رنگ آن غیرقابل تشخیص است و کوچکترین اشتباهی در تشخیص آن، منجر به مرگ یا آسیب‌های جدی به کبد و سایر اعضای بدن می‌شود.

خلفی نژاد، پرهیز از چیدن، خریدن و مصرف قارچ‌های روئیده شده در طبیعت را برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت سودمند دانست و ادامه داد: تنها از قارچ‌های خوراکی تولید شده در کارخانجات معتبر که بسته بندی و مجوز بهداشتی دارند، استفاده کنیم.

او نشانه‌های مسمومیت با قارچ‌های سمی را شامل تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات یا اسهال در فرد و در موارد جدی‌تر احتمال بستری شدن فرد در بیمارستان عنوان کرد و گفت: مواردی مانند کاهش سطح هوشیاری، تنگی نفس، یرقان، تشنج، بی حالی یا ضعف نیز از دیگر نشانه‌های مسمومیت است که اغلب شروع نشانه‌ها از ۲۰ دقیقه تا چهار ساعت پس از خوردن قارچ‌های سمی، پدیدار می‌شود.

این کارشناس واحد آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهدای انقلاب یادآور شد: در صورت هرگونه تردید نسبت به مسمومیت با قارچ، باید فرد مسموم را مجبور به استفراغ و تخلیه معده کنیم و در نخستین زمان او را به مراکز درمانی انتقال دهیم.
انتهای پیام/م

قارچ های سمی را مصرف نکنیم

برچسب ها: اخبار سلامت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار