نجار:

بازسازی‌ها با جدیت ادامه پیدا می‌کند

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: دولت در اولین جلسه خود مصوبه‌ای برای خسارات تصویب کرد و بازسازی ما از چند روز قبل در این استان‌ها انجام شد.

بازسازی‌ها با جدیت ادامه پیدا می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران در نشست خبری درباره آخرین وضعیت استان‌های سیل زده گفت: از ۲۵ اسفند سال ۹۷ که هواشناسی پیش بینی کرد سامانه پرفشار وارد ایران می‌شود و استان شمالی ایران را در برمی‌گیرد ما آماده بودیم. استان‌های شمالی مازندان، خراسان، سمنان، گلستان درگیر باران اولیه بودند. در این حادثه خسارات زیادی به استان‌ها بالاخص گلستان وارد شد.

نجار افزود: بیش از ۲۰ روز است که روستا‌های آق قلا و گمیشان و  استان لرستان درگیر سیل هستند و بدلیل توپوگرافی زمین و ماندگاری آب و بدلیل اینکه آب به کندی حرکت می‌کند، با مشکل مواجه شده ایم.

معاون مدیریت بحران در خصوص وضع سیل‌زدگان شمالی گفت: نکته مهم این است که اکنون با برنامه ریزی برخی مناطق مانند شهر گلستان و شهرستان آق‌قلاخالی شده و ساکنین به مناطق امن انتقال پیدا کردند. نکته این است که در سیلاب استان گلستان ۲ نفر فوت شدند که فوت این دو نفر در اثر ریزش ساختمان بود. ما شاهد گستردگی سیلاب در استان مازندران بودیم که با توپوگرافی و برنامه ریزی آب به سمت دریا تخلیه شد.

وی ادامه داد: شاهد رانش گسترده‌ای در استان مازندران، گلستان، کردستان و خوزستان بودیم. در مازندران ۳ نفر جانباخته بودند که یک نفر در اثر ریزش کوه و دو نفر به دلیل عدم توجه به هشدار‌ها کشته شدند. تمام تلاش ما به استان گلستان معطوف شد. در اولین روز‌های این حادثه وزیر کشور  و بنده از روز اول تا ۵ فروردین در محل حادثه حضور داشتم و به دلیل بارش‌های جدید بنده به تهران آمدم.

نجار با بیان اینکه تیم فنی مدیریت بحران با گردش میدانی و اطلاعات قبلی تصمیم به اقدامات جدید برای رفاه حال سیل زده‌ها انجام می‌دادند، گفت: ما بعد از نجات، امدادرسانی توجه ویژه‌ای داشتیم؛ یک کانال ۲۷ کیلومتری از پشت سد بوشیر زده شد. خسارات سنگینی به استان‌های گلستان و مازندران در بخش زراعت وارد شد. عملکرد خوبی در بحث دام و طیور خوشختانه در این دو استان را به سرعت ارزیابی کرده و انجام دادیم. همچنین دولت در اولین جلسه خود مصوبه‌ای برای خسارات تصویب کرد و بازسازی ما از چند روز قبل در این استان‌ها انجام شد. به‌علاوه پرداختی‌هایی از سوی دولت انجام شد.

وی ادامه داد: برای سامانه بارشی دوم ما آمادگی کاملی داشتیم و کلیه مرخصی‌های مسئولین در ایام نوروز کنسل شد. بارش سوم ۲۴ استان کشور از جمله استان‌های کرمانشاه، لرستات، چهارمحال بختیاری، کهکلویه و بویر احمد و خوزستان را درگیر کرد که شدید‌ترین خسارات به استان لرستان و خوزستان وارد شد. مجموعه این بارش‌ها به ۱۴ هزار کیلومتر راه‌های مواصلاتی ما آسیب رساند. آب بسیاری روستا‌ها و برق ۸۰۰ روستا و برخی از شهر‌ها قط شده بود که وصل شده است.

نجار تصریح کرد: اکنون آب سهرستان پل دختر وصل شده است. اگر روستا‌ها اطلاع رسانی به موقع تخلیه نمی‌شد، بعد از سیل فاجعه انسانی رخ می‌داد. مجموعه جانباختگان در این حادثه ۷۰ نفر بودند که در شیراز ۲۱ نفر و ۶ نفر در گلستان بوده است. علت اغلب جانباختن افراد، سیل نبوده و این نشانه کار صحیح ما بوده است. نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از اولین ساعت این حادثه به کمک مردم شتافتند و در کنار دیگر دستگاه‌های مانند هلال اهمر فعالیت می‌کردند. در لرستان هلال اهمر دفترچه امدادی صادر کرده که یک پک ۷۲ ساعت و پک یک ماهه در اختیار سیل زندگان قرار داده است. در این میان توسط اتاق بازرگانی روزانه ۲۰ هزار غدای گرم برای سیل زدگان درست شده و توزیع می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: اکنون موکب عتبات عالیات در خوزستان و لرستان و گلستان مستقر هستند و اقدامات خود را انجام می‌دهند.
ارزیابی خسارات ۱۷ استان انجام شده و خسارات وارده را به دولت اعلام کرده‌ایم. همچنین به سرعت کار برداشت گل و لای از منطقه‌های حادثه دیده انجام شده و در حال اجرا است. موتور جت‌هایی برای شستشو انتقال داده شدند. استان خوزستان در این حادثه بحث متفاوتی نسبت به سایر استان‌های حادثه دیده دارد؛ تمام آب‌های ناشی از سیل از استان ایلام و لرستان عبور می‌کند و حوزه آبریز در استان خوزستان است. خوزستان علی رغم داشتن سد‌های متعدد، اکنون محدودیت در جمع آوری آب دارد. بزرگ‌ترین سد ایران، سد دز است. دبی ورودی آب در سد دز ۸۸۸۰ مترمکعب در ثانیه بوده است. اما خروجی ما باید با روخانه‌ها تنظیم می‌شد.

وی افزود: تا آبان ماه سال گذشته تمام فکر ما این بود که در تابستان امسال ما با کمبود آب مواجه هستیم. ما دنبال این بودیم که بتوانیم در مرحله اول تامین آب شرب در مرحله دوم آب صنعت که آب کمتری نسبت به کشاورزی مصرف می‌کند را تامین کنیم. مشکلات زیادی در بخش اجتماعی درباره بحث آب زاینده رود داشتیم و اکنون زاینده رو پر آب است. دبی آب در برخی از مناطق و کوه‌ها گاهی به ۲۵ متر در ثانیه می‌رسید. در این حادثه خسارت زیادی به مردم وارد شد. از آبان ماه سال قبل هواشناسی تغیر آب و هوا را اعلام کرد که پسرو همین خبر تمام تلاش ما بر این بود که بتوانیم رودخانه‌ها را استحکام بخشی کنیم.

نجار تصریح کرد: با تحریم‌های موجود تجهیزات ما در هواشناسی، تکمیل نشده و لذا احتمال می‌دادیم که پیش بینی‌های نادرست باشد. تلاش کردیم تا سد‌ها را خالی کنیم، اما اکنون خروجی سد کرخه، حدودا ۳ هزار و ۱۹۸ متر مکعب در ثانیه است. بیش از ۱۰۶ روستا را استحکام بخشی کردیم. اکنون در استان خوزستان فصل برداشت است، ما ناچار شدیم آب را در مزارع مردم رها کنیم تا به خانه مردم نیاید. در نهایت اکنون تنها بیش از ۱۰۶ روستا زیر اب است و از دیشب دستور تخلیه چند روستا داده شده است. متاسفانه بیش از ۲۵۰ هزار نفر تحت تاثیر سیلاب در استان خوزستان قرار گرفتند.

وی گفت: با توجه به ماندگاری آب در گلستان و وسعت حادثه در استان‌هایی از جمله استان لرستان و وسعت سیلاب‌ها در استان خوزستان ممکن است مسایل بهداشتی، مشکلاتی را ایجاد کند. خواهش ما از مجامع بین‌المللی تامین دارو و درمان است. ما نیاز‌های دیگری از جمله چادر ضد آب برای اسکان سیل‌زدگان داریم. اکنون ۵۰۰ هزار نفر باید اسکان داده شوند. لوازم خانگی نکته مهم و ضروری زندگی است و باید به این موضوع توجه کنیم. در نهایت کمک‌های نقدی برای بازسازی زیر ساخت‌ها و پل‌ها خواستاریم.

نجار در پایان خاطر نشان کرد: کمک‌های شما حس انسان دوستی و محبت را به ما نشان می‌دهد. ملت ایران آدم‌های با احساسی هستند و هرگز محبت را فراموش نمی‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیلاب ، گلستان ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار