استاندار خوزستان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

انتقال ۲۷ هزار نفر از مردم خوزستان به مناطق امن/ تلاش می‌کنیم آب به شهرها نرسد اما اولویت ما جان انسان‌هاست

 استاندار خوزستان گفت: ۲۷ هزار نفر از مردم ساکن در شهرهای مجاور سیلاب را به مناطق امن  منتقل کردیم.


انتقال ۲۷ هزار نفر از مردم خوزستان به مناطق امن/ تلاش می‌کنیم آب به شهرها نرسد اما اولویت ما جان انسان‌هاستبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پی افزایش رهاسازی آب از سد کرخه، دستور تخلیه فوری تمامی شهر‌ها و روستا‌های حاشیه رودخانه صادر شد. سوسنگرد، حمیدیه، بستان و شوشتر از جمله این شهر‌ها هستند.

علی‌رغم وعده مسئولان استان خوزستان مبنی بر کنترل سیلاب توسط سدهای این استان، حجم آب ورودی به این سدها به حدی بود که مسئولان استانداری خوزستان ناچار شدند دستور تخلیه شهرهای فوق را صادر کنند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره تمهیدات استانداری برای اسکان مردم سیل زده اظهار کرد: از ظرفیت کاروان‌های راهیان نور، مدارس، سالن‌‌های ورزشی برای اسکان مردم سیل زده استفاده می‌شود، کمیته‌ای در این رابطه تشکیل شده، تقسیم کار صورت گرفته است و آنها اقدامات لازم را در این زمینه با احداث  کمپ انجام می‌دهند.

وی افزود: اسکان در سالن‌های ورزشی شهرهای اهواز و هویزه انجام می‌گیرد و برای انتقال آنها هم  از ظرفیت نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و همچنین سایر دستگاه‌ها کمک گرفته می‌شود. 

شریعتی با بیان اینکه ۲۷ هزار نفر از مردم ساکن در شهرهای مجاور سیلاب را به مناطق امن  منتقل کردیم؛ گفت:  این جمعیت برای پیشگیری و احتیاط منتقل شده است. جمعیت این شهر‌ها بیش از صد هزار نفر است که در تلاش هستیم تا همه آن‌ها منتقل شوند. 

 استاندار خوزستان افزود: البته این را باید گفت که آب هنوز وارد این شهرها نشده و تمام تلاش ما این است که آب وارد شهر نشود البته ما باید با توجه به خروجی سد کرخه تدابیر و احتیاطات لازم را در دستور کار خود قرار دهیم. نجات جان انسانها برای ما اولویت دارد و به همین علت تمام تلاش‌ها معطوف به تحقق این موضوع شده است.

سوال اینجاست که با وجود تمهیدات گوناگون و آمادگی همه دستگاه‌ها برای حل بحران چرا سدهای استان نتوانست از ادامه بحران در استان خوزستان جلوگیری کند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در گفتگو با بخش خبری نه صبح شبکه یک سیما گفت: خروجی سد کرخه ۲ هزار  و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه است؛ متأسفانه این حجم از خروجی آب با پیش بینی‌هایی که دوستان ما در سازمان آب و برق خوزستان انجام دادند  متفاوت بوده است.  پیش بینی‌ آن‌ها  این بود که طی چهار روز گذشته خروجی سد افت می‌کند که این امر محقق نشد؛ بعد از آن هم عنوان کردند که در دو شب گذشته شاهد افت آب ورودی به سد هستیم؛ که آن هم محقق نشد و شب گذشته همچنان ورودی سد کرخه بین  ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه در نوسان بود.

وی افزود: ظرفیت سد  کرخه در حال پر شدن است؛ نزدیک به ۶ میلیارد مترمکعب آب در سد ذخیره شده و به تدریج این آب مدیریت می‌شود, امیدواریم شرایطی پیش نیاید که سد کامل پر شود و در وضعیت اضطراری قرار بگیرد علی الخصوص اگر سیلاب با بارشی صورت بگیرد، مسئولان وزارت نیرو در استان مجبور هستند که خروجی را افزایش دهند و خروجی را به ۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه برسانند؛ یعنی در یک بازده زمانی چند روزه خروجی سد کرخه از ۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه به ۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب  افزایش پیدا کرده است.

شریعتی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای مدیریت این شرایط  اندیشیده شده است، اظهار کرد: ما سعی کردیم آب را پخش کنیم تا حداقل این سیلاب را به شهر‌ها برسانیم؛ در عین حال برای شرایط احتیاط با بررسی‌های کارشناسی و اجتماعی که انجام دادیم نظر بر این شد که دستور تخلیه شهرهای سوسنگرد، حمیدیه و  بستان را  بدهیم و توصیه هم کنیم که زنان و کودکان خانه‌های خود را تخلیه کنند و جوانان برای استحکام سیل بند‌ها اهتمام ورزند.

استاندار خوزستان بیان کرد: تلاش داریم که از ورود آب سد‌ها به شهر‌ها جلوگیری کنیم؛ این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سیل خوزستان سیل هزار ساله محسوب می‌شود یعنی احتمال وقوع چنین سیلی در هر سال یک هزارم است.

انتهای پیام/

برچسب ها: خوزستان ، سیل ، سوسنگرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۸:۴۲ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
دیدی گفتم خواب دیدم // سد داره میشکنه
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۵:۲۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
خدا کمک کنه
آخرین اخبار