خسارت سنگین سیلاب به آبزی پروران خوزستان و لرستان/سایت گوزن زرد ایرانی در دزفول زیر آب رفت

رییس سازمان شیلات کشور گفت: سیلاب اخیرخسارات سنگینی به آبزی پروران استان‌های خوزستان و لرستان وارد کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، نبی ا... خون میرزایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: سیلاب اخیرخسارات سنگینی به آبزی پروران استان‌های خوزستان و لرستان وارد کرده و این خسارات رو به افزایش است که پس از فروکش کردن سیلاب و عبور از بحران سیل، میزان دقیق خسارات به آبزی پروری ماهیان سردابی و گرمابی استان‌های یاد شده برآورد و اعلام می‌شود.

وی افزود: طغیان رودخانه کرخه خساراتی به مراکز تکثیر ماهیان گرمابی شهید ملکی شهرستان دشت آزادگان وارد کرده و دولت خسارات وارده به آبزی پروران در استان‌های لرستان و خوزستان را جبران خواهد کرد.

خون میرزایی عنوان کرد: تعداد زیادی ماهی پرورشی به همراه تاسیسات پمپاژ در مراکز پرورش ماهی خوزستان از بین رفته، ولی به نظر می‌رسد بیشترین میزان خسارت متوجه آبزی پروران شوشتر و کارون باشد.

وی در جریان بازدید از مجتمع آبزی پروری آزادگان شهرستان کارون با تعدادی از آبزی پروران خسارت دیده این مجتمع گفتگو کرد و در جریان مشکلات آنان قرار گرفت و به همراه معصومه خنفری فرماندار کارون ضمن بازدید از کانال'بحره' که بخشی از سیلاب کارون را به تالاب شادگان منتقل می‌کند.

رییس سازمان شیلات کشور گفت: بخشی از این کانال را نیزار فرا گرفته و نیاز است هرچه سریع‌تر نیزار‌ها برچیده و لایروبی این کانال به سرعت انجام شود.

جابه‌جایی مردم روستا‌های اطراف رودخانه‌های دز و کرخه 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: بخش وسیعی از روستا‌های اطراف رودخانه‌های دز و کرخه از منطقه پایین دست شوش دچار آبگرفتی شده‌اند که از صبح امروز در حال امدادرسانی و جابه‌جایی مردم منطقه هستیم.
علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان بیان داشت: بخش وسیعی از روستا‌های اطراف رودخانه‌های دز و کرخه از منطقه پایین‌دست شهرستان شوش دچار آبگرفتگی شده اند و نیرو‌های هلال احمر از صبح امروز در حال امدادرسانی به این دوستان و جا به جایی مردم این روستا‌ها و اسکان آن‌ها در اردوگاه‌ها با همکاری آموزش و پرورش، اداره کل ورزش و جوانان خوزستان و همچنین اردوگاه‌های راهیان نور و بعضا مساجد هستند.

وی افزود:از مردم می‌خواهیم اخبار درست و صحیح را از مراجع و منابع با اصالت و صدا و سیما داشته باشند. همچنین از آن‌ها می‌خواهیم کمک‌های خود را به جمعیت هلال احمر و کمیته امداد تحویل دهند و ما هم به عنوان امین آن‌ها، کمک‌های ارسالی‌شان را به دست مردم سیل‌زده می‌رسانیم. باید بگویم مردم ایران، مردم خوزستان را تنها نگذاشتند.
خدادادی عنوان کرد: موارد معیشتی، چون مواد خوراکی، بهداشتی، پوشاک، شیر خشک، پتو و موکت مورد نیاز است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: مردم می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب ۹۹۹۹۹ بانک‌های ملی و ملت که جمعیت هلال احمر کشور اعلام کرده است، واریز کنند. کمک‌های آن‌ها به حساب جمعیت هلال احمر کشور واریز و بعد به حساب هلال احمر استان انتقال داده می‌شود که البته کمی زمانبر است. همچنین می‌توانند به معاونت داوطلب ما مراجعه کرده و باتوجه به قرارداد‌هایی که داریم، خرید بخشی از موارد مورد اشاره شده را تقبل کنند.

آمادگی سد دز برای سیلاب‌های پیش رو

رئوفی نسب، مدیرعامل سد دز گفت: خروجی سد دز از ۳ هزار به ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه کاهش داده شد و آورد رودخانه دز نیز رو به کاهش است و حدود دو هزار مترمکعب آورد داریم و این به این معناست که در حال کاهش ارتفاع دریاچه هستیم و باید برای سیلاب‌های پیش رو آماده شویم.
وی افزود: اگر سد کرخه و دز نبود، تمام خوزستان حتما به زیر آب می‌رفت ما تنها نزدیک به ۳۰ درصد از آورد‌ها را رهاسازی کرده ایم و حدودا ۷۰ درصد آب را در سد مهار کرده ایم. پیک سیلاب ما به شش هزار مترمکعب بر ثانیه رسید، در حالی که خروجی ما در پیک حداکثر سه هزار و ۵۵۰ مترمعکب بر ثانیه بوده است.

رئوفی نسب عنوان کرد: با تلاش شبانه روزی توانستیم هم کارمان را به نحو احسن انجام دهیم و هم اینکه به نیابت از مجموعه آب و برق خوزستان، به مردم اطلاع رسانی کنیم و واقعیت‌ها را به آن‌ها بگوییم و از شایعات جلوگیری کنیم.

مدیرعامل سد دز گفت: آورد رودخانه دز رو به کاهش است و ما خروجی را بر این اساس کاهش داده ایم و بر اساس دستورالعمل نیمه‌های شب و ساعت ۲ بامداد از اتاق مانیتورینگ سازمان آب و برق خوزستان که توسط شخص وزیر و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان و استاندار و همچنین دیگر مسئولان رصد می‌شود، خروجی سد دز از سه هزار مترمکعب بر ثانیه به ۲۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه کاهش داده شد.

این مقام مسئول ادامه داد: آورد رودخانه دز رو به کاهش است و حدود دو هزار مترمکعب آورد داریم و این به این معنا است که در حال کاهش ارتفاع دریاچه هستیم و باید برای سیلاب‌های پیش رو آماده شویم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط در سد دز عادی و سد در سلامت کامل است و هیچ مشکلی نبوده است. همچنین سرریز از روی سد نداشته ایم و از طریق دریاچه‌های مخصوص تخلیه آب، مقداری آب رهاسازی شد تا بتوانیم هم سلامت سد را حفظ کنیم و هم اینکه کمترین خسارت به پایین دست وارد شود.

سایت گوزن زرد ایرانی در دزفول زیر آب رفته

احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سایت تکثیر و نگهداری گونه حفاظت شده گوزن زرد ایرانی در دزفول زیر آب رفته است.

وی با بیان اینکه اطلاعی از وضعیت گوزن‌ها در دست نیست، افزود: کار پایش، گشت و بازرسی گوزن‌ها آغاز شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با توجه به اینکه سال ۹۵ نیز پارک ملی دز دچار آبگرفتگی شده بود پیش بینی‌هایی جهت پناه گوزن‌ها شده است؛ در این پارک تپه‌هایی وجود دارد که احتمال می‌دهیم گوزن‌ها به این تپه‌ها پناه برده باشن و همچنین گوزن زرد شناگر ماهری است و توانایی شنای طولانی دارد.

انتهای پیام/م

برچسب ها: سیلاب ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.