فرشتگانی به نام کودکان اوتیسم

اوتیسم یک اختلال رشدی به حساب می‌آید که تا پیش از سه سالگی بروز میکند.

فرشتگانی به نام کودکان اوتیسمبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ،در تابستان ۹۷ بود که به طور اتفاقی با انجمن اوتیسم آشنا شدم. در آن انجمن کودکانی همچون فرشته‌ها زیبا و جذاب بودند. کودکانی که به ظاهر هیچ مشکلی نداشتند، اما انگار چیزی در درونشان وجود داشت که آرامش آن‌ها را دچار تنش میکرد. اسم یکی از کودک را که پرسیدم یوسف بود.

گفتند دچار اوتیسم یا همان در خودماندگی است. کودکانی زیبا، معصوم و دوست داشتنی که گویی عالمشان با ما متفاوت بود. وقتی به آن‌ها نگاه میکردم متوجه شدم سوالی نمیپرسند سوال‌هایی که کودکان از ما میپرسند و ما پر می‌شویم از کلافگی که چقدر بچه سوال میپرسی. سوال‌هایی که بیشتر با چرا؟ چه طوری؟ همراه است.

بابا (مامان) چه طوری ماهی‌ها تو آب زندگی میکنند؟ چرا ما نمیتونیم تو آب زندگی کنیم؟ چرا ما شش نداریم و ماهی‌ها دارند؟ چه طوری شش داخل آن آب نمیرود؟

خلاصه کلی از این سوال‌هایی که اگر از دید والدین کودکان اتیسمی بپرسیم شیرین است.

وقتی به آن‌ها نگاه میکردم یادم می‌آمد که من هم روز‌هایی دلم میخواهد در خودم باشم فارغ از هیو‌های اطرافم در درون خودم گوشه‌ی دنجی را داشته باشم و به هیچ فکر کنم، اما همه‌ی این‌ها تا جایی است که ارادی باشد. دوم آوریل-سیزده فروردین روز جهانی آکاهی از اتیسم است پس به این بهانه بیشتر با اوتیسم میخواهیم آشنا شویم.

دکتر محمد کمیلی رییس هیات مدیره انجمن خیریه اوتیسم رضوان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛گفت:اوتیسم یک اختلال رشدی به حساب می‌آید که تا پیش از سه سالگی بروز میکند. هنوز علت قطعی این اختلال کشف نشده، اما عدم ارتباط مناسب با خانواده و همسالان، عدم توازن در حس، ایجاد اختلال در تکلم، خنده و یا گریه‌های بی مورد، عدم ارتباط چشمی از جمله علایم این اختلال است که خانواده‌ها در صورتی که علایم فوق را مشاهده نمودند باید به روانپزشک مراجعه نمایند.

کمیلی افزود:متاسفانه نرخ رشد اوتیسم در کودکان به ویژه کودکان پسر روز به روز در حال افزایش میباشد که همکاری تمامی مسؤولین جهت اطلاع رسانی این اختلال را میطلبد.

وی اظهار کرد:انجمن خیریه اوتیسم رضوان از اوائل سال ٩٦ شروع به کار کرد و هم اکنون با دارا بودن ١٨٠ عضو کودک اوتیسم مشغول به فعالیت میباشد. طی این دو سال فعالیت، آگاه سازی مردم از طریق نصب بنر و توزیع بروشور، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای سازمان‌ها جهت آموزش اوتیسم، مذاکره با سازمان‌های هلال احمر، استانداری، آموزش و پرورش، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به منظور همراهی با خانواده‌های اوتیسم، برگزاری کارگاه‌های والد درمانی مختص خانواده‌های اوتیسم، حضور در نمایشگاه‌های مختلف و برگزاری جشنواره‌های مختلف و همچنین دعوت از اساتید حوزه اوتیسم را در دستور کار داشته است.

رییس هیات مدیره انجمن خیریه اوتیسم رضوان بیان کرد:در مرداد ماه سال ٩٧ و به کمک خیرین اولین " مرکز آموزشی توانبخشی اختلالات نافذ رشد " تحت نام رضوان و زیر مجموعه انجمن خیریه اوتیسم رضوان شروع به کار نمود. از آنجا که تنها راه برای کودکان اوتیسم آموزش‌های روزانه از جمله کاردرمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی، موسیقی درمانی میباشد و هزینه این امور بسیار سنگین است انجمن خیریه اوتیسم رضوان تصمیم گرفت مرکز را افتتاح تا بتواند با حداقل دریافت هزینه آموزش کودکان را دنبال نماید.

وی افزود:هم اکنون در مرکز ١٢ مربی آموزش دیده و ٢٥ کودک اوتیسم مشغول به فعالیت میباشند که تمامی آموزش‌ها زیر نظر سازمان بهزیستی و بر اساس جدیدترین شیوه‌های روز دنیا اجرا میگردد. تامین هزینه‌های مرکز، آکاه سازی طیف بیشتری از مردم و سازمان‌ها و استفاده از تکنولوژی به منظور کمک به کودکان اوتیسم در دستور کار انجمن خیریه اوتیسم رضوان در سال ٩٨ میباشد. در پایان لازم میدانم از تمامی مردم شریف استان و دستگاه‌های اجرائی خواهش نمایم بحران اوتیسم را جدی گرفته و با کسب اطلاع از این اختلال قضاوت‌ها را به حداقل رسانده و با مشارکت فعال بتوانند به کودکان اوتیسم و خانواده هایشان کمک نمایند.

انتهای پیام/ی

سیزدهم فروردین روز جهانی آگاهی از اوتیسم

برچسب ها: بهزیستی ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.