پارک تاریخی سیفیه مقصد گردشگران ملایری

پارک سیفیه به عنوان یک جاذبه گردشگری در شهر ملایر، استان همدان، کشور ایران، ثبت شده است.

پارک تاریخی سیفیه مقصد گردشگران ملایریبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، قدیمی‌ترین بوستان طبیعی غرب کشور بوستان سیفیه ملایر است که در شمال شرقی این شهر در دامنه کوه گرمه قرار گرفته ودر مساحتی در حدود ۱۰ هکتار بنا شده است.

این بنا در سال ۱۳۰۴ توسط سیف الدوله (نوه فتحلیشاه) در زمان حکومتش بر ولایت ملایر و تویسرکان احداث شدو مقصدی برای گردشگران نوروزی است.

یکی از علل بوجود آمدن این بنای قدیمی بدین شرح بوده است در زمان قاجاریه شهرستان ملایر شهر جدیدالتاسیسی بوده وفاقد امکانات رفاهی لازم بوده است؛ بنابراین حاج سیف الدواله تصمیم به احداث این پارک تفریحی گرفت، دلیل دیگر اینکه آب وهوای گرم موجب شد که سیف الدوله زمینی خریداری و از مهندسین ایتالیایی برای احداث باغ با موافقت ناصرالدین شاه کمک گرفت، این پارک دارای درختان چنار کهنسال برای ایجاد سایه، حوضچه‌ها و آبنما وجنگل مصنوعی بر روی تپه‌ها است.

این بوستان دارای دو استخر و همچنین مسجدی است که توسط سیف الدوله احداث شده است وساختمانی که ظاهرا محل سکونت بانی آن بوده است.

از آنجایی که مهندسین آن ایتالیایی بوده اند این پارک به شکل‌های صلیبی و بیضی ساخته شده است و آب مورد نیاز آن از طریق احداث قناتی توسط مقنیان یزدی از کوه‌های اطراف به محوطه پارک انتقال می‌یافته است.

پارک سیفیه ملایر یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های کشور است که در سال ۱۳۰۴ توسط عبدالمحمد میرزا سیف الدوله یکی از نوه‌های فتحعلی شاه که در آن زمان حاکم ولایت ملایر بود احداث شد.

انتهای پیام/ا

پارک تاریخی ملایر قدیمی ترین پارک ایران

برچسب ها: پارک ، نوورز98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.