کاهش بهای نفت در بازار نیویورک

در پی افزایش ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته، بهای نفت در بازار ‏نیویورک‏ ‏در پایان معاملات روز چهارشنبه کاهش یافت.

کاهش بهای نفت در بازار نیویورکبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینتر مدییت/‏دابلیو. تی. آی) که بیشتر برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا به کار ‏برده می ‏شود در پایان معاملات ‏بازار ‏نیویورک، ‏برای تحویل ‏در ماه مه با ۵۳ سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۵۹ دلار و ۴۱ سنت رسید.

بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏ که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار‌های بین المللی و پایه‌ای برای قیمت ‏گذاری دیگر انواع نفت ‏در بازار اروپا ‏استفاده می‌شود برای تحویل در ماه مه با ۱۴ سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۶۷ دلار و ۸۳ سنت رسید.

بر اساس اعلام آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا در هفته منتهی به ۲۲ مارس ذخایر نفت خام این کشور با دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش به ۴۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسید. این نهاد وابسته به وزارت انرژی آمریکا است که آمار و گزارش‌های مربوط به بازار انرژی و نفت این کشور را منتشر می‌کند.

این در حالی است که تحلیلگرانی که خبرگزاری مالی و اقتصادی بلومبرگ نظر آن‌ها را درباره میزان موجودی نفت خام ذخیره سازی شده در انبار‌های نفتی آمریکا تا هفته گذشته جویا شده بود، پیش بینی کرده بودند که رقم این شاخص تا هفته گذشته، احتمالا دو و نیم میلیون بشکه کاهش یابد.

انجمن نفت خام آمریکا (API) ‏که به عنوان ‏‏نهادی کارشناسی نوسانات مربوط به ‏نفت ‏این کشور را در سطح ملی ‏مورد بررسی ‏قرار می‌دهد و پیش بینی‌های مربوط به ‏میزان ذخیره سازی ‏هفتگی نفت خام را یک ‏روز قبل از ‏وزارت انرژی آمریکا منتشر ‏می‌کند نیز پیش بینی کرده بود میزان موجودی نفت خام ذخیره سازی شده در انبار‌های نفتی آمریکا تا هفته گذشته احتمالا افزایش یابد. 

جان کیلدوف، کارشناس صندوق سرمایه گذاری «اگین کپیتال» شرکتی که در بازار مواد اولیه تخصص دارد و در همین چارچوب، اطلاعات و تحلیل‌های لازم مربوط به بازار نفت و نوسانات آن را نیز ارائه می‌کند، در این باره می‌گوید افزایش ذخایر دلیل اصلی کاهش بهای نفت بود.

وی همچنین کاهش بهای نفت آمریکا را با تولید نفت در این کشور مرتبط دانست. بر اساس گزارش آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا تولید نفت این کشور روزانه به دوازده میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسید. این سطح تولید از یک هفته پیش ثابت است و رکورد تاریخی محسوب می‌شود.

در واقع به رغم تولید بی سابقه نفت در آمریکا، کارگزاران بازار نفت پیش بینی می‌کنند عرضه نفت به بازار به علت تلاش‌های سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضو آن به ویژه روسیه برای محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت ها در بازار جهانی کاهش یابد. همچنین ونزوئلا، از اعضای اصلی اوپک به علت قطع دوباره برق دچار مشکل شده است.

جان پلاسارد، کارشنارس شرکت "میرابو سکیوریتیز" که نوسانات بازار مالی و همچنین اطلاعات و تحلیل‌های لازم مربوط به مسائل نفتی و نوسانات آن ارائه می‌کند، در این باره گفت: بازار نفت اکنون به سمتی حرکت می‌کند تا بهترین سه ماهه اول سال را در طول ۱۷ سال تجربه کند.

از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون بهای نفت خام ‏شاخص ‏نیویورک ۳۰ ممیز هشت دهم درصد و بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال ۲۶ و یک دهم درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت نفت ، اوپک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار